Nochtans lees ik in Wikipedia dat "in Nederland 90% van de verdachten bij huiselijk geweld man is".
https://nl.wikipedia.org/wiki/Huiselijk_geweld
Natuurlijk zeggen die dan dat de vrouwen het hebben uitgelokt, maar dat is niet alleen erg subjectief ... het is nooit een acceptabel excuus.
Ik kijk ook af en toe naar crimewatch en dergelijke waargebeurde verhalen en het valt me dan alweer op dat verkrachtingen en moorden haast uitsluitend door mannen gebeuren. Teveel testosteron, te weinig respect voor vrouwen en een gebrek aan empathie.
Mannen moeten dringend beter worden opgevoed (o.a. in woedebeheersing) zodat ze beseffen dat fysiek geweld tegen zwakkere personen een laffe egocentrische daad is die terecht geschandaliseerd moet worden.
Ja, maar wacht even. Dit vind ik veel te kort door de bocht. Zoals jij het hier nu schetst zou je in de fuik kunnen vallen: hier valt geen speld tussen te krijgen, hij heeft gelijk. Wat je zegt klopt namelijk ook (deels). Er ziten veel meer mannen in gevangenissen dan vrouwen, voornamelijk door het hogere testosterongehalte. Echter, het is maar 50% van het verhaal. Testosteron zorgt er namelijk niet alleen voor dat verhoudingsgewijs veel meer mannen in de gevangenis zitten, maar ook dat de samenleving wordt voortgedreven en zich sneller ontwikkelt dan wanneer er geen testosteron zou zijn. De competitiedrang tussen mannen, de drang om anderen te overtreffen, om dagen, maanden en jaren aan een doel te werken, de motivatie om stad en land te verdedigen tegen aanvallen en daarmee gezin en samenleving te beschermen, de fysieke kracht van mannen om grote blokken te sjouwen en daarmee piramides te bouwen, de inventiviteit die vele technologische uitvindingen heeft voortgebracht, en noem maar op, is ook allemaal gerelateerd aan 'testosteron' en 'masculiene' drijfveren. Je pakt dus één (belangrijk) masculien aspect, framet dat in een negatieve context, en daardoor lijkt je argumentatie valide, maar is dat feitelijk niet.
Daarnaast vind ik dat je argumentatie op een ander punt tekortschiet. Je wijt criminele daden aan een gebrek aan woedebeheersing, wat een erg beperkte kijk is op criminaliteit. Er zijn meerdere factoren die een rol spelen; biologische factoren daargelaten, sociaal-econimische zijn de belangrijkste. De omgeving waarin je opgroeit, de familiale omstandigheden, de financiële situatie, het land waarin je zit, huiselijke omstandigheden (geweld in het gezin, gescheiden ouders, etc.), gebrek aan scholing, etc. Je reduceert criminaliteit tot een gebrek aan woedebeheersing, wat veel te beperkt is. Er gaan ook nog wel wat meer factoren aan woede vooraf.
Het derde bezwaar dat ik heb is dat er weliswaar veel minder vrouwen in gevangenissen zitten, maar dat dat komt omdat vrouwen veelal andere middelen gebruiken dan fysiek geweld wanneer ze schade aanrichten: manipulatie, geestelijke schade, leugen en bedrog etc. Dit is schade die meer ongemerkt is dan wanneer iemand bijvoorbeeld neergeslagen wordt. Zowel sommige mannen als sommige vrouwen veroorzaken schade, maar de schade die mannen veroorzaken is vaak opzichtiger en daardoor sneller vatbaar voor juridische consequenties.
Maar het belangrijkste bezwaar dat ik heb is: het strookt simpelweg niet met de wetenschappelijke feiten, althans niet als het gaat om huiselijk geweld (Wikipedia is geen officiële wetenschappelijke bron). Dit zijn de wetenschappelijke feiten:
1) Uit een grondige, peer-reviewed studie blijkt dat in de helft van de gewelddadige relaties beide partners geweld gebruiken, en dat dit meestal niet uit zelfverdediging gebeurt, maar actief door beiden wordt ingezet. Nog opvallender is dat in situaties waarin slechts één partner geweld gebruikt, dat in 70% van de gevallen de vrouw is die de man fysiek mishandelt.
Link naar de studie
2) Het Amerikaanse Centers for Disease Control and Prevention publiceerde in 2017 een rapport waaruit bleek dat mannen in hun leven, maar ook recent, vaker fysieke mishandeling door een partner ervaren dan vrouwen.
"42% van de vrouwen en 42,3% van de mannen rapporteerden ooit fysiek geweld te hebben meegemaakt van een intieme partner. Dit omvat onder meer: slaan, duwen, schoppen, verwonden met een hard voorwerp, wurgen of zelfs bedreigd worden met een wapen. In het afgelopen jaar gaf 4,5% van de vrouwen en 5,5% van de mannen aan hiermee te maken te hebben gehad."
Link naar CDC-rapport
3) Vergelijkbare cijfers komen ook uit Canada. Daar gaf in de vijf jaar voor 2019 een groter percentage mannen dan vrouwen aan slachtoffer te zijn van fysiek of seksueel geweld binnen hun relatie. Respectievelijk 2,9% tegenover 1,7%.
Link naar Canadese studie
4) Daarnaast laat ander onderzoek zien dat vrouwelijke agressie vaak minder zwaar wordt beoordeeld, terwijl mannen die slachtoffer zijn sneller verantwoordelijk worden gehouden voor wat er gebeurt
Link naar studie
Maar uiteraard, als je de ideologisch gebiaste mainstream media leest, en je kijkt alleen naar Crimewatch, in plaats van gewoon gedegen wetenschappelijk onderzoek te lezen, dan kom je tot jouw conclusies.
Overigens, het is een interessante discussie, en ik ben blij dat je het niet met me eens bent. Zo ontstaat er tenminste discussie.