Puzzel Puzzels
Skycenter
Artikelen: 0

Re: Jongens i.v.m. feminisme en seksisme.

R_Bena schreef: ma 05 mei 2025, 21:43 Vind je het communisme de waarheid, of pakweg het nazisme? Kunnen we zeggen dat dat ontegenzeggelijk de waarheid is, dat dat in absolute zin geldig is, zoals we kunnen zeggen dat de afstand van de maan naar de aarde x kilometer is? Nee dat kunnen we niet. In hun totaliteit zijn ideologieën altijd strijdig met de zuivere waarheid.
Alle exacte wetenschappen zijn ontstaan en opgebouwd uit ideologische overwegingen van de betrokken onderzoeker in de afgelopen eeuwen.

Ik kan de website niet linken hier vanwege reclame (dictionary cambridge):

"see the light"
=
"If you see the light, you suddenly understand something you didn't understand before".
Tolerance and Respect

ads

Steun Sciencetalk Super Mario Party: Jamboree - Nintendo Switch

Super Mario Party: Jamboree - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon PIXMA TS5350i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Canon PIXMA TS5350i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nationale Keuze Cadeaukaart - 50 euro

Nationale Keuze Cadeaukaart - 50 euro

Bekijk product

R_Bena
Beheer

Er is niets onwetenschappelijk aan iets vinden.
Oké, laten we dan vanaf nu allerlei onderzoeken uitvoeren waarin we onze mening uiten, in plaats van dat we afstand doen van het te bestuderen 'object' en op basis van feitelijke vaststellingen uitspraken doen. Ook weer wat geleerd.
Ik doe aan wetenschap, dat belet me niet van alles te vinden. Een standpunt is niet per definitie onwaar.
Een stanpunt is een subjectieve overtuiging, en claimt per definitie geen feitelijke waarheid. Het is afhankelijk van interpretatie, waarden of voorkeur.

In dat opzicht is een standpunt niet objectief verifieerbaar en dus epistemologisch gezien onwaar in de zin van: het is geen waarheidsclaim die geverifieerd of gefalsifieerd kan worden zoals in de wetenschap. Het standpunt is ‘niet-waarheidsvatbaar' in wetenschappelijke zin. Ideologieën zijn standpunten.
Zeggen dat vrouwen waarschijnlijk niet in staat zijn iets te doen wat een man wel deed, zonder onderbouwing, is zeker wel vrouwonvriendelijk.
Een studie quoten waarin staat dat er gemiddeld 4 iq punten verschil is, is niet vrouwonvriendelijk. Daaruit de gevolgtrekking doen dat de kans waarschijnlijk laag is dat een vrouw de relativiteitstheorie zou hebben ontdekt, op basis van onderstaande argumentatie, is ook niet vrouwonvriendelijk.
Gemiddeld 4 iq punten verschil lijkt weinig, maar het kan het verschil uitmaken tussen het ontdekken van de relativiteitstheorie en het niet ontdekken ervan. Je hebt namelijk op wereldwijde schaal een groep met het iq van Einstein, en één daarvan ontdekt de relativiteitstheorie. Bij mannen is die groep groter dan bij vrouwen.
zonder onderbouwing
Fout, gewoon onderbouwd, in tegenstelling tot jouw tegenwerpingen, overwegend zonder onderbouwingen, behalve dan 'er zijn ook vrouwelijke wetenschappers'.

Bovendien, als de claim niet waar zou zijn, dan nóg zou het de claim niet per definitie vrouwonvriendelijk maken.

Jij haalt van alles door elkaar. Feiten en standpunten, subjectieve oordelen en waardeoodelen die niks van doen hebben met een discussie over wat waar en niet waar is, etc.
Je mag het aan vrouwen vragen. Heb je dat al gedaan?
De mening van een groep random vrouwen kunnen we dus nu ook als een absolute claim gaan beschouwen volgens jou? Wat is de relevantie hiervan? O wacht, je probeert me van m'n à propos te brengen. Nou, dat gaat je niet lukken met zijdelingse speldenprikjes die niks met de inhoud te maken hebben. Je hebt nogal moeite om bij de inhoud te blijven.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

R_Bena
Beheer

Laat maar zien waar ik dat doe. Ik doe geen absolute uitspraken.
Dit is toch een tegenwerping? Of loop je zomaar voor de lol studies te quoten?:
Hier iets recenters
Xilvo

R_Bena schreef: ma 05 mei 2025, 22:27
Er is niets onwetenschappelijk aan iets vinden.
Oké, laten we dan vanaf nu allerlei onderzoeken uitvoeren waarin we onze mening uiten, in plaats van dat we afstand doen van het te bestuderen 'object' en op basis van feitelijke vaststellingen uitspraken doen. Ook weer wat geleerd.
Kap eens met die onzin. Ik begin het nu goed zat te worden.

Ik heb nooit gezegd dat wetenschap iets vinden is. Ik zeg dat een standpunt, een opinie, niet per definitie onwaar is. Snap je?

Bern je nu bewust steeds m'n woorden aan het verdraaien of snap je het echt niet?
R_Bena
Beheer

Kap eens met die onzin. Ik begin het nu goed zat te worden.

Ik heb nooit gezegd dat wetenschap iets vinden is. Ik zeg dat een standpunt, een opinie, niet per definitie onwaar is. Snap je?

Bern je nu bewust steeds m'n woorden aan het verdraaien of snap je het echt niet?
Nogmaals:

Een stanpunt is een subjectieve overtuiging, en claimt per definitie geen feitelijke waarheid. Het is afhankelijk van interpretatie, waarden of voorkeur.

In dat opzicht is een standpunt niet objectief verifieerbaar en dus epistemologisch gezien onwaar in de zin van: het is geen waarheidsclaim die geverifieerd of gefalsifieerd kan worden zoals in de wetenschap. Het standpunt is ‘niet-waarheidsvatbaar' in wetenschappelijke zin. Ideologieën zijn standpunten.
Xilvo

R_Bena schreef: ma 05 mei 2025, 22:35
Maar is ook geen onwaarheid.
Skycenter

Xilvo schreef: ma 05 mei 2025, 22:32
Ik zeg dat een standpunt, een opinie, niet per definitie onwaar is.
[/quote]

Inderdaad,
oudere wetenschappers zijn verzadigd met standpunten en opinies.
Tolerance and Respect
R_Bena
Beheer

Xilvo schreef: ma 05 mei 2025, 22:36
R_Bena schreef: ma 05 mei 2025, 22:35
Maar is ook geen onwaarheid.
We komen hier niet uit. Het ging ook in eerste instantie om ideologieën. Daarom dezelfde vraag voor jou:

Kunnen we zeggen dat een bepaalde ideologie ontegenzeggelijk de waarheid is, dat die in absolute zin geldig is, zoals we kunnen zeggen dat de afstand van de maan naar de aarde x kilometer is?
Xilvo

R_Bena schreef: ma 05 mei 2025, 22:42 Kunnen we zeggen dat een bepaalde ideologie ontegenzeggelijk de waarheid is, dat die in absolute zin geldig is, zoals we kunnen zeggen dat de afstand van de maan naar de aarde x kilometer is?
Nee. Natuurlijk niet en dat heb ik nergens beweerd.

Maar het is evenmin altijd, (per definitie) onwaarheid, strijdig met de feiten. Dat was jouw stelling.
R_Bena
Beheer

Nee. Natuurlijk niet en dat heb ik nergens beweerd.

Maar het is evenmin altijd, (per definitie) onwaarheid, strijdig met de feiten. Dat was jouw stelling.
Mijn stelling was dat EEN ideologie per definitie strijdig is met de waarheid. Iemand mag mijn een ideologie noemen die qua totale inhoudt voldoet aan de criteria van absolute en objectieve claims.

Als iemand het feminisme, of eender welke andere ideologie steunt, dan kunnen we vanuit politieke of morele overtuiging zeggen: dat ondersteun ik. Of we kunnen op een wetenschappelijk forum de ideologie toetsen aan wat waar is of niet. Dat is wat ik heb gedaan, en de claims van de ideologie voldoen in mijn optiek niet aan de bevindingen van veel wetenschappelijke onderzoeken. Men kan daar boos over worden, maar ik heb mijn standpunten onderbouwd.
R_Bena
Beheer

Voor de geïnteresseerden:

https://www.richardhanania.com/p/are-me ... than-women
Screenshot_20250506_095735_Chrome
The numbers tend to be all over the place, but whenever you focus on one researcher or team looking at the same population over time, the trend is clearly towards a growing male advantage in all but one case. A similar pattern is found in a review of scores on Progressive Matrices. Lynn collected studies from 46 different populations on every inhabited continent.

We see a male advantage of 0.13d, or 0.13 standard deviations, for 6-year-olds, rough parity until about 15, and then an increasing male advantage from 16-up. The number for 6 year-olds may be dismissed as relying on a small sample size, based on 7 studies, largely driven by results in Oman (d = .29) and the UAE (d = .23). Meanwhile, the number of estimates is larger for every other age group. The 18-19 group is based on 19 studies, and the 20-80-year-old number relies on 17.

The figure below shows the results from 33 studies of adults exploring male-female differences on Progressive Matrices. In 32 of them, males have a higher score. The only exception is a 2012 study from Argentina that had a negligible female advantage of 0.02d
Screenshot_20250506_100229_Chrome
Noot van de auteur:

Despite what many hereditarians believe, the idea that men and women are of equal intelligence appears unlikely to be true. That doesn’t hurt my feelings, because I love truth.
Kortom, ik zat volledig bij het juiste eind. Het is overduidelijk. Geen cherrypicking maar gewoon een meta analyse en literature review van 33 studies. Zelfs in de door Xilvo aangehaalde studie staat dat aan beide zijden van de binominale verdeling de scores verschillen.

Gelukkig zitten we op een site waar fake nieuws, pseudotheorietjes en onware ideologieën meteen kunnen worden ontgraat en ontkracht, in plaats van dat er censuur gepleegd wordt omdat mensen de waarheid niet aankunnen.
Xilvo

R_Bena schreef: ma 05 mei 2025, 23:01 ...Men kan daar boos over worden, maar ik heb mijn standpunten onderbouwd.
Uh.. standpunten waren toch onwaar, strijdig met de feiten?
Hier schreef je:
Nee, ze zijn per definitie strijdig met de feiten. Leer het verschil tussen een standpunt en een feit. Ideologieën zijn standpunten.
Xilvo

Een ideologie is een set denkbeelden over hoe de maatschappij zou moeten zijn of functioneren.
Die ideeën zijn niet waar, die zijn niet onwaar. Het zijn ideeën, geen feiten. Dus niet conform feiten, noch strijdig met feiten.

Je gebruikt het woord "onwaar" voortdurend onjuist.

Als ik zeg dat iedereen hetzelfde moet verdienen, dan is dat een ideaal. Dat is niet conform wetenschappelijke bevindingen, het is niet strijdig met wetenschappelijke bevindingen. Het is niet waar, het is niet onwaar.

Als ik claim dat dat model kan werken en dat iedereen gelukkig en welvarend wordt, dan is dat een toetsbare claim, dan kun je zeggen dat die waar of onwaar is.

Maar goed, ook deze poging zal wel weer tevergeefs blijken.
R_Bena
Beheer

Xilvo schreef: di 06 mei 2025, 10:16
R_Bena schreef: ma 05 mei 2025, 23:01 ...Men kan daar boos over worden, maar ik heb mijn standpunten onderbouwd.
Uh.. standpunten waren toch onwaar, strijdig met de feiten?
Hier schreef je:
Nee, ze zijn per definitie strijdig met de feiten. Leer het verschil tussen een standpunt en een feit. Ideologieën zijn standpunten.

Ideogieën zijn standpunten en staan per definitie haaks op waarheid en wetenschap. Je hebt de neiging om over randzaken te gaan lopen keuvelen. En daarom besloot ik hierboven de onzin die je nu al pagina's lang volhoudt in deze topic in één keer te debunken.

Jij wilt dat het feminisme, een ideologische stroming, zomaar kritiekloos een pass krijgt hier. Maar het wordt gewoon ontgraat, gefileerd, en getoetst aan de werkelijkheid. En dan blijkt er weinig van over te blijven. In elk geval blijkt jouw claim over intelligentie vals te zijn. Voldoende reden om de rest van je claims ook in vraag te stellen, al is het maar door jouzelf. Mogelijk zit je al jaren nodeloos in onzin te geloven. Zonde.

Jij wilt je blijkbaar laten leiden door een ideologie of ideologieën, ik niet. Ik kijk liever naar de feiten. Corresponderen claims niet met de feiten? Dan merk ik ze aan als onwaar, maakt niet uit waar het vandaan komt. Maar jij lijkt met het feminisme getrouwd te zijn. Dat mag, maar heeft niks met wetenschap te maken doch met pseudowetenschap. Dan moet je op een politiek of ideologisch forum je claims verkondigen. Het mag ook hier, maar dan worden ze simpelweg ontgraat en getoetst aan de feiten.

Het is niet omdat het een popi fancy theorietje is dat het gevrijwaard is van kritiek en controle, en niet omdat jij daar overgevoelig op reageert dat we rekening moeten houden met je emoties.

Newsflash: de wereld is niet rechtvaardig, de natuur kent geen ethiek, en dicht ook geen subjectieve termen als 'onvriendelijk' of 'niet leuk' aan zaken toe. Bestaat allemaal niet, enkel in jouw hoofd.

Als de natuur beslist dat pygmeeën hooguit 1m40 mogen worden en gemiddeld niet langer dan 35 jaar mogen leven, dan is dat zeer onrechtvaardig ten aanzien van anderen op de wereld. Vanuit menselijk perspectief. Maar what you gonna do about it?

Als een stapel studies tot aan de nok van een gemiddeld gebouw aangeven dat er cognitieve verschillen zijn tussen mannen en vrouwen, waaronder intelligentieverschillen, net zoals er verschillen zijn in lengte tussen mannen en vrouwen (waar uiteraard niemand over valt), wat wil je daar tegen doen? Ontkennen tot je een ons weegt? De onderzoekers vervolgen wegens vrouwonvriendelijkheid? Vloeken tegen de natuur? Dan kun je net zo goed tegen een wolk vloeken omdat het regent.

Feminisme = een ideologie = pseudowetenschap. Het heeft niets met wetenschap en waarheid te maken. En jij, die er hier voortdurend prat op gaat een wetenschappelijke mindset te hebben, schiet in de kramp als er ook maar een kleine claim in vraag wordt gesteld, alsof het een soort heiligheid is. Geen enkele pseudotheorie, ideologie of religie is op dit forum heilig. Nogmaals, het draait maar om één ding: wat is waar?

De bovenstaande studie heeft in de praktijk implicaties. Uiteraard. Ik noem maar wat hoor - maar het zal wel een achterlijke vraag zijn in jouw ogen: de top 100 schakers van de wereld. Hoeveel vrouwen zitten daartussen? Zit zeker ook een old boys netwerk achter dat op een kwaadaardige wijze vrouwen erbuiten houdt - terwijl het een open competitie is en iedereen online kan verifiëren wat iemand z'n score is?

*Maar muh vrouwonvriendelijk.

We hebben niets te maken met vriendelijk of onvriendelijk, leuk of niet leuk. De Efteling en de speeltuin zijn leuk, in de wetenschap zijn het nietszeggende termen.

Voor iemand die voortdurend claimt een wetenschappelijke mindset te hebben, is dát wetenschapsonwaardig.

Je schopt heel veel overdreven drama, en dat terwijl je gewoon obviously fout zit. Zelfs de door jou aangehaalde studie correspondeert niet met je standpunt, en al helemaal niet met het door jou zo omarmde feminisme, waar we niks aan hebben, want we zijn hier met waarheidsbevinding bezig, en niet met fancy pseudotheorietjes die goed liggen bij het Libelleclubje omdat iedereen er tipsy en vrolijk van wordt.

En nee, ook als ik fout zou zijn geweest in deze claim - wat niet zo is, want ik ken m'n pappenheimers, in tegenstelling tot jou, die hoog van de toren blaast zonder inhoudelijke ruggesteun - zou het géén vrouwonvriendelijke uitspraak zijn geweest, maar gewoon een neutrale claim die fout zou zijn geweest.

Er bestaat sowieso geen goed of slecht, geen vriendelijk of onvriendelijk, in de wetenschap. Onthoud dat, dan begrijp je wetenschap een stuk beter dan dat je dat nu doet. Er zit heel veel lucht en ruis in de dingen die je zegt, en weinig substantie. Je zult er veel meer tegenover moeten zetten, te beginnen met je feministische claims eens goed funderen in bronnen - en dus geen bronnen die mijn stelling bevestigen, namelijk dat er inderdaad intelligentieverschillen zijn, want dan ben je niet zo heel slim bezig. Liever ook geen MSM artikelen, want dat zijn geen officiële wetenschappelijke bronnen, maar jij hebt blijkbaar geen moeite met halfbakken artikelen en rotsvast vertrouwen in onwetenschappelijke journalisten, dus soit.

Tot nu toe heb je je in elk geval in deze discussie niet geprofileerd als een volwaardige debater. Je verwart feiten met standpunten, komt met pejoratieve termen die geen betekenis hebben in de wetenschap, ondersteunt mijn stelling met een bron die bedoeld was om het juist tegen te werpen, en hebt nog niets inhoudelijk gestaafd. We wachten op een waardige comeback, en geen slappe en luie nitpicking over randzaken.

How much do you love the truth?

.

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 15 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 15 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk Rekenmachine Casio FX-82NL+

Rekenmachine Casio FX-82NL+

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart- 50 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart- 50 euro - HiepHiep

Bekijk product

Xilvo

Uit de door jou gelinkte studie:
However, this obvious strategy will not work because tests of intelligence are carefully written so that there will be no average overall difference between the sexes. (Brody, 1992; Loewen, Rosser, & Katzman, 1988). Questions that favor either sex are either eliminated from the test or matched with questions that favor the other sex to the same degree.
Dat betekent dat vrouwen blijkbaar op bepaalde gebieden beter scoren dan mannen, anders kun je zo'n test helemaal niet zo krijgen dat mannen en vrouwen gelijk scoren.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🌎 Psychologie en Sociologie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!