Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Regor
Artikelen: 0

Gratis 2.0

Wat mij mateloos stoort / ergert in de reclame / commerciele wereld zijn de begrippen "gratis" en bv. "3 kopen , 2 betalen".
Niets in gratis (tenzij het opgaan van de zon).
Mensen "slikken" lijkbaar alles !
Het blijft voor mij onbegrijpelijk dat de regering daar niets tegen doet.
Wat mij betreft mag er een wets voorstel komen voor een verbod daarop.

Graag de mening van anderen.

ads

Steun Sciencetalk Omdenken scheurkalender - 2026 - Kalender

Omdenken scheurkalender - 2026 - Kalender

Bekijk product

Steun Sciencetalk Double A Premium printpapier ft A4, 80 g, pak van 250 vel

Double A Premium printpapier ft A4, 80 g, pak van 250 vel

Bekijk product

Steun Sciencetalk Plakbandhouder scotch c38 verzwaard zwart

Plakbandhouder scotch c38 verzwaard zwart

Bekijk product

R_Bena
Beheer

Re: Gratis 2.0

Het is aan regels gebonden:

https://www.shopify.com/nl/blog/nieuwe- ... en-webshop
Om te voorkomen dat (online) winkels consumenten misleiden over de hoogte van de korting, is in 2022 de Europese Richtlijn modernisering consumentenbescherming (OMNIBUS) ingesteld. Hierdoor zijn sinds 2023 misleidende ‘van-voor’-prijzen verboden. Kortom: je moet eerlijk communiceren over je prijsaanbiedingen.

Met de Europese regelgeving worden consumenten beschermd tegen nepkortingen. Je kunt als ondernemer bijvoorbeeld niet meer tijdelijk je prijzen van producten verhogen om ze vervolgens met een spectaculaire korting aan te bieden.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Regor

Aan Bena,

Ik had het helemaal niet over "kortingen ".
Het gaat mij over "gratis" en bv "3 kopen, 2 betalen"
Kortingen kunnen überhaupt als in de product keten "fabricage, verdelers ..... zijn "winst" verminderd".
3 kopen , 2 betalen valt daar nog net onder als men de winstmarges drastisch verlaagd.
Maar "gratis" bestaat niet ...... er is altijd een materiaal en productie en energie en transport enz ... kost.
Kan commercieel ook enkel maar als men als compensatie ergens teveel voor vraagt.
Reclame met "Gratis" moet er gewoon uit !!!
Ongeoorloofde manipulatie van de consument op grote schaal .
R_Bena
Beheer

Maar "gratis" bestaat niet ...... er is altijd een materiaal en productie en energie en transport enz ... kost.
Natuurlijk bestaat dat wel. Je hebt het over inkoopkosten voor de verkoper. Dan nog kan een derde product gewoon gratis worden aangeboden aan de klant.

Dus ik weet niet precies waar je over valt. Een product kost 2 euro. Koop je er twee, betaal je 4 euro en krijg je er één gratis bij, of je koopt er drie en je betaalt ook 4 euro in plaats van 6.
Kan commercieel ook enkel maar als men als compensatie ergens teveel voor vraagt.
Het zijn vaak promo-acties. Om bijvoorbeeld meer klanten aan te trekken of goodwill te kweken. Wat is daar mis mee en waar zie jij hierin manipulatie?
Xilvo

Iedereen begrijpt dat "gratis" niet bestaat.

Maar soms kun je 3 artikelen krijgen voor dezelfde prijs waar je anders 2 artikelen voor krijgt. Maak er gebruik van.
Of niet, als het je niet aanstaat.
HansH

paaseites kopen na de paas voor 75% korting. vier de paas gewoon een week later.
jazzer

R_Bena schreef: zo 04 mei 2025, 20:36 ...
Het zijn vaak promo-acties. Om bijvoorbeeld meer klanten aan te trekken of goodwill te kweken. Wat is daar mis mee en waar zie jij hierin manipulatie?
De belangrijkste reden is zo veel mogelijk te omzet te realiseren.
Als de verkoper op een bepaald artikel een winst maakt van bv. € 3, dan verkoopt hij liever 3 stuks daarvan (door de "2 kopen en 1 gratis" aanbieding) dan één. Tweemaal € 3 verdiend i.p.v. eenmaal.

Dat is duidelijk manipulatie. Veel klanten die van plan waren van dat artikel 1 stuk (of een bepaald gewicht) te kopen laten zich zo verleiden en zitten daarna soms met 2 overbodige producten die bederven of die onredelijk lang bewaard worden om eventueel ooit nodig te worden.
HansH

Regor schreef: zo 04 mei 2025, 19:41 Wat mij mateloos stoort / ergert in de reclame / commerciele wereld zijn de begrippen "gratis" en bv. "3 kopen , 2 betalen".
Niets in gratis (tenzij het opgaan van de zon).
Mensen "slikken" lijkbaar alles !
Het blijft voor mij onbegrijpelijk dat de regering daar niets tegen doet.
ben het wel met je eens. het is allemaal een vorm van sneaky belazeren. maar als iedereen zich daar bewust van is kun je het tegenwerken. er zijn van die periodes dat sommige producten ineens overal tegelijk 20% duurder worden. dat duidt op onderlinge afspraken en is verboden. dus wat ik dan doe is het niet meer kopen. als iedereeen dat zou doen dan zou het gelijk afgelopen zijn met dat soort praktijken. dus je moet het zoeken bij de mensen die dat niet begrijpen en zich laten manipuleren. Dus die zijn de oorzaak dat zulke mechanismen werken.
Regor

Mooi, mooi, mooi ! ben voldaan.
Ik stel / stelde tot mijn ongenoegen/ verwondering vast dat er heelwat mensen zijn waarvoor "gratis" WEL bestaat.
Dat was de oorzaak van mijn Topic.
We kunnen nu met zijn allen dat misleidend / manipulatief mechanisme als een soort "maatschappelijk onkruid "
blijven aanvaard / tolereren .......ofwel tonen dat we niet alles "slikken" ......en dat onkruid uitroeien.
Dat noem ik vooruitgang in bewustzijn als consument.
Mag voor mij een wet worden .... zoals verbod op misleidende reclame.

ads

Steun Sciencetalk SES Creative - My First - Kleurpotloden XL - Dikke Potloden - 8 Verschillende Kleuren - Goede Grip - Tekenen - Speelgoed 1 tot jaar

SES Creative - My First - Kleurpotloden XL - Dikke Potloden - 8 Verschillende Kleuren - Goede Grip - Tekenen - Speelgoed 1 tot jaar

Bekijk product

Steun Sciencetalk Double A Premium printpapier A4, 100 vellen

Double A Premium printpapier A4, 100 vellen

Bekijk product

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 6 TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 6 TB

Bekijk product

tempelier

Regor schreef: di 06 mei 2025, 10:16
Mag voor mij een wet worden .... zoals verbod op misleidende reclame.
Ik vrees dat dan alle reclame zal worden verboden.
Niet dat ik dat als een ramp zou zien.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “📊 Politicologie en Economie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!