Puzzel Puzzels
Nombro
Artikelen: 0

Theorie over extreem efficiënte waterstofproductie

Aan de mods: Ik had gelezen dat het eigenlijk niet de bedoeling is om hier concepten te posten die tegen de natuurwetten ingaan maar deze theorie gaat meer over de mogelijke omzeiling ervan doormiddel van een soort trucje dus ik hoop dat er een uitzondering kan worden gemaakt :)

Goed, daar gaat hij.

Volgens een wet van Archimedes kan je niet iets uit niets maken maar volgens onderstaande opstelling zou dat wel mogelijk kunnen zijn, tenzij er sprake is van een denkfout natuurlijk. Daarom wil ik jullie vragen om te kijken of er iets niet klopt aan deze theorie. Zelf ben ik geen natuurkundige maar gewoon een laag opgeleide hobbyist die het leuk vindt om na te denken over manieren om vrije energie op te wekken. Dus als je je antwoord redelijk simpel kan houden dan stel ik dat wel op prijs.

Dit is de opstelling:

We hebben een cilindervormig gebouw van bijvoorbeeld 500 meter hoog en 50 meter breed. Dat gebouw is hol en zit vol met zout water. Onder in het gebouw staan 10 cilindervormige capsules die zijn gemaakt van lichtgewicht materiaal zoals alluminium. Iedere capsule is 5 meter breed en 10 meter hoog. De bovenkant van zo'n capsule is afgesloten maar heeft wel een ontluchtingsventiel. De onderkant is helemaal open en het middengedeelte is verstevigd met ringen en dwarsbalken om te voorkomen dat ze worden ingedrukt door de waterdruk. Onderaan de capsules zit een frame waardoor ze op de bodem kunnen rusten. Via een systeem van staalkabels en katrollen zijn alle capsules verbonden met hele zware objecten die aan de buitenkant naast het gebouw op de grond staan (het gewicht uiteraard zo zwaar mogelijk). Iedere capsule heeft zijn eigen object en ieder object is met een aparte staalkabel verbonden met een generator die bovenop het gebouw is gemonteerd. De kabel tussen het zware object en de generator loopt niet door een katrol maar de kabel tussen de capsule en het object loopt wel door een katrol die vlak boven het object is bevestigd (net zoals bij hijskranen die op die manier de benodigde trekkracht halveren). Onder iedere capsule bevinden zich anodes en kathodes die waterstof en zuurstof kunnen laten opborrelen doormiddel van elektrolyse. Om het proces op gang te brengen gebruiken we bestaande elektriciteit om capsule 1 via de anodes en kathodes vol te pompen met een mengsel van waterstof en zuurstof. Zodra de capsule voldoende gevuld is gaat de rem eraf en zorgt drijfkracht ervoor dat de capsule gaat stijgen. Tijdens het stijgen wordt het zware object aan de buitenkant van het gebouw opgehesen terwijl de kabel tussen het object en de generator oprolt. Eenmaal bovenaan wordt de waterstof via het ontluchtingsventiel afgevangen en loopt de zuurstof uit de capsule zodat deze weer gaat zinken. Het zware object hangt nu aan de generator en zakt heel rustig naar beneden terwijl de kabel weer af rolt en de generator elektriciteit opwekt. Die elektriciteit wordt zonder eerst te worden opgeslagen direct omgezet in waterstof en zuurstof via de kathodes en anodes onder capsule nummer 2. Na een tijdje kan capsule 2 samen met zijn zware object gaan stijgen en kan de elektriciteit die tijdens de daling van dat object wordt opgewekt weer worden gebruikt voor het vol pompen van capsule 3 enzovoorts.

Je zou zeggen dat er bij iedere cyclus weer wat energie verloren gaat vanwege de wet van behoud van energie maar het trucje zit hem in de katrol die tijdens het ophijsen van het zware object wél wordt gebruikt maar tijdens het afdalen weer niet. Onderweg naar boven weegt het object dus maar de helft van wat het object onderweg naar beneden weegt waardoor het meer dan genoeg elektriciteit kan opwekken voor de volgende capsule. Tenminste, het object weegt natuurlijk nog steeds hetzelfde maar het schijnt dus dat je met een katrol de benodigde trekkracht kan halveren dus qua benodigde energie 'voelt' het in ieder geval alsof het object onderweg naar boven maar half zo zwaar weegt. Als dit inderdaad waar is dan zou dit een manier kunnen zijn om de wet van behoud van energie te omzeilen en vrije energie op te wekken. Maarja, ik zou ook een enorme denkfout kunnen hebben gemaakt dus ik ben benieuwd hoe anderen hierover denken.

Mvg, Nombro. 7

ads

Steun Sciencetalk Ohuhu Honolulu 320 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Ohuhu Honolulu 320 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Bekijk product

Steun Sciencetalk Super Mario Galaxy + Super Mario Galaxy 2 - Nintendo Switch

Super Mario Galaxy + Super Mario Galaxy 2 - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Blue - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Blue - 11e generatie

Bekijk product

R_Bena
Beheer

Re: Theorie over extreem efficiënte waterstofproductie

Je gebruikt energie om iets te laten stijgen, en probeert daar weer energie uit te halen, maar door wrijving, verliezen, en de inefficiëntie van elektrolyse, komt er altijd minder uit dan je erin stopt. De energie die nodig is voor het genereren van drijfkracht (via elektrolyse) is groter dan de energie die je terugwint.

De katrol helpt je door de kracht te verlagen, maar je moet dat compenseren door een grotere afstand.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Nombro

Ja ik vreesde al dat elektrolyse niet efficiënt genoeg zou zijn.

En zeg je trouwens dat je met een katrol twee keer zoveel lijn moet intrekken dan zonder katrol en dat de benodigde kracht daarom halveert?
R_Bena
Beheer

Het lijkt me dat bij een ideale vaste katrol met een extra losse katrol je twee keer zoveel touw moet intrekken als de afstand die de last omhooggaat. De kracht die je hoeft te leveren wordt daardoor gehalveerd.

Dit als gevolg van de wet van behoud van energie: wat je wint aan kracht, verlies je aan afstand. Dus:
Kracht x afstand blijft gelijk

Halve kracht = dubbele afstand
Nombro

Kijk nu is dat katrol-effect een stuk minder mysterieus. Dank voor je uitleg.

Maar goed, het is dus geen manier om vrije energie mee op te wekken maar denk je dat er potentie zit in deze manier van waterstofproductie of zijn andere methodes efficiënter?
R_Bena
Beheer

Je hebt al veel energie verbruikt bij de elektrolyse, en die krijg je er niet volledig uit terug. Er zijn efficiëntere manieren, waaronder elektrolyse met zonne- en windenergie. Dus helaas is het antwoord 'nee'
InHogereSferen

Volgens een wet van Archimedes kan je niet iets uit niets maken
Dit is niet de wet van Archimedes, dit valt onder de wet van behoud van energie.

Bedenk ook dat een cilindervormig gebouw van 500 meter hoog een waterdruk op de bodem heeft van 50 bar. Om dit water uit de capsule te verdringen moet je dus minimaal 50 bar aan gas in de capsule persen. Dus hoe hoger het gebouw, hoe meer energie er nodig is om dit gas erin te krijgen.

En het katrol systeem is zoals gezegd geen energie-vermenigvuldigend systeem. Het verandert alleen hoe de arbeid wordt verricht: met veel kracht en weinig afstand, of met weinig kracht en veel afstand. Maar een katrol systeem geeft ook weer energieverlies. Ik heb in de garage een bokszak van 90kg aan een katrolsysteem hangen. Wanneer ik deze een paar keer heen en weer getrokken heb dan is de katrol voelbaar warm. Een deel van de energie welke ik geleverd heb is daar dus al verloren gegaan als warmte. Hier ontkom je in de praktijk nooit aan, hoe klein ook.
HansH

lijkt een perpetuum mobilee beschrijving en die bestaan natuurlijk niet.
Nombro

Nóg niet Hans, nóg niet... :D
Regor

Neen Nombro, nooit !
Al de tijd en de energie die U in een zogezegde PM steekt / zou steken is verloren.
Er bestaan wetenschappelijke bewijzen dat een PM niet kan .... zoek op internet zou ik zo zeggen.
Oh ja, ook vrije energie niet.
Nombro

Ach Regor, vroeger was er ook "wetenschappelijk bewijs" dat de Aarde plat was en werden 'ronde Aarde gelovers' voor gek verklaard.

Het is een kwestie van tijd voordat er een trucje gaat worden bedacht om de wet van behoud van energie te omzeilen en ik vind het gewoon leuk als leek een beetje mee te strompelen in die zoektocht. En mocht die (eventueel) verloren tijd in mijn leven nergens toe leiden dan is dat geen enkel probleem want het proberen te bedenken van zo'n trucje is echt een geweldige hersentraining snap je ;)
Regor

Aan Nombro,

1. Ik deel uw verwachtingen. niet .... beetje platgetreden paden.
2. Ik ben het wel eens met uw houding ...... al was het maar een hobby.
3. Toch is het / vind ik het niet leuk hoor als de verwachtingen spijts, bloed, zweet en tranen ... niet vervult worden 8-)
4. ik zou zeggen..... laat van U horen bij succes !
GertSmit

In mijn optiek is het hele universum (dus samen met de oneindige veelheid die we niet zien) een PM. De Big Bang is een (hopelijk tijdelijke) foute aanname, een verkeerde interpretatie van de observaties. Maar goed, zal dit onderwerp niet 'hijacken'...
Nombro

Hoi Gert, je mag best afwijken van het onderwerp hoor als het aan mij ligt, is alleen maar leuk. Interessant punt dat je maakt over dat het universum als een perpetuum mobile kan worden gezien. Zo heb ik er zelf nog niet echt over nagedacht, behalve dan tijdens die aflevering van Rick en Morty waarin Rick het universum als een energiebron voor z'n auto gebruikt :P

Maar op iets kleiner niveau heb ik wel eens gedacht dat de planeet in zekere zin een soort 'perpetual engine' is die wij zouden kunnen gebruiken om aardwarmte in elektriciteit om te zetten met stoomturbines. Ik zat er zelfs een keer aan te denken om supervulkanen te gaan 'oogsten' met aardwarmtecentales zodat we daar uitbarstingen mee kunnen voorkomen. Die Yellowstone vulkaan in Amerika bijvoorbeeld schijnt een tikkende tijdbom te zijn die genoeg as in de atmosfeer kan spuwen om de zon een jaar of 7 vrijwel volledig te blokkeren op wereldwijde schaal. Los van de falende oogsten en miljarden mensen die sterven van de honger zou dat echt super vervelend zijn want ik heb net een dakterras ingericht snap je.

ads

Steun Sciencetalk Nereb USB-C/USB Kaartlezer – microSD/SD/TF Card Reader – Met USB-A Adapter

Nereb USB-C/USB Kaartlezer – microSD/SD/TF Card Reader – Met USB-A Adapter

Bekijk product

Steun Sciencetalk Just Dance 2026 Edition - Nintendo Switch - Code in a box

Just Dance 2026 Edition - Nintendo Switch - Code in a box

Bekijk product

Steun Sciencetalk Verzendzakken voor Kleding (L) - 25 stuks

Verzendzakken voor Kleding (L) - 25 stuks

Bekijk product

GertSmit

Ja, of anders wat recent ontdekt is, geen PM nodig, hele grote hoeveelheden winbaar waterstof onder de oppervlakte, onder de Alpen schijnt er ook veel te zitten. Die waterstof is als we het eenmaal gaan extraheren voorraad voor honderden jaren gebaseerd op onze huidige consumptiepatroon. Voorlopig dus geen fossiel of nucleair meer nodig als we die waterstof weten te winnen.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “💡 Theorieontwikkeling”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!