Ja dat met die waterdruk probeerde ik juist te vermijden met elektrolyse snap je. Ik zat er eerst aan te denken om gewoon lucht naar binnen te pompen en elektriciteit op te wekken met dat dalende object aan de buitenkant. Maarja dan zit je inderdaad met de waterdruk waardoor je steeds meer pompkracht (en dus elektriciteit) nodig hebt naarmate de watertoren hoger wordt. Met de opborrelende bubbeltjes van elektrolyse dacht ik dat 'bar-probleem' opgelost te hebben maar dat is volgens R_Bena niet efficient genoeg om energie over te houden dus helaas pindakaas.
Ik zit er nu aan te denken om een soort wipwap-systeem bovenop een veel lagere watertoren te monteren zodat je daarmee rvs balletjes die gevuld zijn met waterstof naar beneden kan duwen en los kan laten onder die capsules. Met dat hefboom effect, de extra drijfkracht van waterstof, wat vliegwielen en springveren om het momentum van de wipwap te behouden is het misschien wel mogelijk om een systeem te ontwikkelen waarbij het minder energie kost om de balletjes naar beneden te duwen dan dat het dalende object kan opwekken. Wie weet, misschien is er een balans te vinden waardoor die wipwap op een bepaald moment gaat 'resoneren' waardoor er vrijwel geen energie voor nodig is om hem te laten wipwappen.
Zou echt lekker zijn als universiteiten een klein beetje ruimte en budget beschikbaar stellen zodat hobbyisten dit soort concepten kunnen testen want ik zou anders echt niet weten hoe je dit kan uitproberen. Weggegooid tijd en geld zal het nooit zijn want tijdens het uitvoeren van experimenten ga je geheid allemaal dingetjes ontdekken die je dan weer kan gebruiken voor andere projecten.