Puzzel Puzzels
Regor
Artikelen: 0
Berichten: 4.094
Lid geworden op: zo 15 dec 2024, 18:24

Re: Theorie over extreem efficiënte waterstofproductie

Aan GertSmit,

Geen vuur maken, en verboden te roken ........ één vonkje en de boel is om zeep .... vrees ik. 8-)

ads

Steun Sciencetalk 25 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

25 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

Bekijk product

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 6 TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 6 TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk Loesje scheurkalender - 2026

Loesje scheurkalender - 2026

Bekijk product

GertSmit
Artikelen: 0
Berichten: 282
Lid geworden op: vr 28 aug 2020, 19:04

Re: Theorie over extreem efficiënte waterstofproductie

Aan Regor/Roger,

Uitkijken dan maar!

Ps. Liever dat dan nucleaire rommel of broeikaseffect voor ons nageslacht, die gun ik ook een leuk leven.

ads

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 4 TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 4 TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Blue - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Blue - 11e generatie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Sakura Basic Set 3 Gelpennen Zuiver Wit Medium

Sakura Basic Set 3 Gelpennen Zuiver Wit Medium

Bekijk product

Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Nombro
Artikelen: 0
Berichten: 18
Lid geworden op: za 10 mei 2025, 16:36

Re: Theorie over extreem efficiënte waterstofproductie

Aan: 'InHogereSferen'

Ja dat met die waterdruk probeerde ik juist te vermijden met elektrolyse snap je. Ik zat er eerst aan te denken om gewoon lucht naar binnen te pompen en elektriciteit op te wekken met dat dalende object aan de buitenkant. Maarja dan zit je inderdaad met de waterdruk waardoor je steeds meer pompkracht (en dus elektriciteit) nodig hebt naarmate de watertoren hoger wordt. Met de opborrelende bubbeltjes van elektrolyse dacht ik dat 'bar-probleem' opgelost te hebben maar dat is volgens R_Bena niet efficient genoeg om energie over te houden dus helaas pindakaas.

Ik zit er nu aan te denken om een soort wipwap-systeem bovenop een veel lagere watertoren te monteren zodat je daarmee rvs balletjes die gevuld zijn met waterstof naar beneden kan duwen en los kan laten onder die capsules. Met dat hefboom effect, de extra drijfkracht van waterstof, wat vliegwielen en springveren om het momentum van de wipwap te behouden is het misschien wel mogelijk om een systeem te ontwikkelen waarbij het minder energie kost om de balletjes naar beneden te duwen dan dat het dalende object kan opwekken. Wie weet, misschien is er een balans te vinden waardoor die wipwap op een bepaald moment gaat 'resoneren' waardoor er vrijwel geen energie voor nodig is om hem te laten wipwappen.

Zou echt lekker zijn als universiteiten een klein beetje ruimte en budget beschikbaar stellen zodat hobbyisten dit soort concepten kunnen testen want ik zou anders echt niet weten hoe je dit kan uitproberen. Weggegooid tijd en geld zal het nooit zijn want tijdens het uitvoeren van experimenten ga je geheid allemaal dingetjes ontdekken die je dan weer kan gebruiken voor andere projecten.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “💡 Theorieontwikkeling”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!