Puzzel Puzzels
Nombro
Artikelen: 0

Stelling: Religieuze ambtenaren vormen een gevaar voor de binnenlandse veiligheid.

Een tijdje geleden sprak ik met een gemeenteraadslid over hoe we ons land beter kunnen gaan voorbereiden op rampscenario's en tot mijn schrik kreeg ik toen te horen dat het helemaal geen zin had om allerlei rampenplannen te ontwikkelen omdat in het boek 'openbaringen' staat dat alles toch wel naar de verdoemenis zal gaan en dat ik maar beter gewoon in Jezus kan gaan geloven want alleen dan zou het goed komen met mij. Met open mond stond ik te luisteren naar deze gozer die naar eigen zeggen in de veiligheidsdssector had gewerkt voordat hij de politiek in ging. Dit was dus een ambtenaar die vanwege zijn religieuze overtuiging zoiets had van: "Laat maar, het heeft toch geen zin."

Kan aan mij liggen hoor, maar ik voel me niet zo prettig bij het idee dat dit soort mensen worden toegelaten in onze veiligheidsdiensten. Wat jullie?

ads

Steun Sciencetalk 25 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

25 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. Usb & 8-Pin Converters - Geheugenkaartlezer Micro SD - Zwart

Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. Usb & 8-Pin Converters - Geheugenkaartlezer Micro SD - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Texas Instruments TI-30XB Multiview - Wetenschappelijke rekenmachine

Texas Instruments TI-30XB Multiview - Wetenschappelijke rekenmachine

Bekijk product

Gast

Re: Stelling: Religieuze ambtenaren vormen een gevaar voor de binnenlandse veiligheid.

Nouja, als hij dit echt zo bedoeld heeft lijkt he me niet ok idd, voor mij is de veiligheidssector (van bewaker tot EHBOer) wel een stuk breder dan de veiligheidsdiensten (MIVD, AIVD). Welke bedoelde je?

Punt is dat ik het vermoeden heb dat de meeste religieuze mensen het met deze man oneens zijn. Dat wil niet zeggen dat ze niet bestaan, ik ken ze ook. Maar vooral dat je religie niet als filter kan gebruiken.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

R_Bena
Beheer

Re: Stelling: Religieuze ambtenaren vormen een gevaar voor de binnenlandse veiligheid.

Wat mensen zeggen, zeker in een informeel gesprek, is niet belangrijk. Mensen zeggen zoveel. Het gaat erom hoe ze zich gedragen/wat ze doen. Hij had bij wijze van spreken ook een perfect praatje kunnen houden tegen jou en vervolgens in de praktijk het omgekeerde kunnen doen.

ads

Steun Sciencetalk Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Silver + 1 jaar extra garantie

Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Silver + 1 jaar extra garantie

Bekijk product

Steun Sciencetalk MSI MAG 242C - Full HD Curved Gaming Monitor - 180hz - 24 inch

MSI MAG 242C - Full HD Curved Gaming Monitor - 180hz - 24 inch

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 10 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 10 euro - Voor jou

Bekijk product

Rhiannon
Moderator
Social:

Nombro schreef: do 15 mei 2025, 16:13 Een tijdje geleden sprak ik met een gemeenteraadslid .....

Dit was dus een ambtenaar die vanwege zijn religieuze overtuiging zoiets had van: "Laat maar, het heeft toch geen zin."
....
Topic starter haalt hier twee dingen door elkaar:
- een gemeenteraadslid is géén ambtenaar, het is iemand die in de gemeenteraad is gekozen tijdens de gemeenteraadsverkiezingen door stemmen van de bevolking nadat hij/zij op een lijst van een bepaalde partij is geplaatst;
- een ambtenaar is een werknemer in dienst van een overheidswerkgever.

Deze persoon deed dus zijn uitingen op grond van zijn (politieke) overtuigingen. Waarschijnlijk was hij lid van een partij als de SGP of ChristenUnie, die de bijbel als hun leidraad hebben.

Elke veiligheidsmedewerker wordt gescreend om te bepalen of deze bij aanstelling een risico vormt voor de staatsveiligheid of andere staatsbelangen. Meestal zijn deze zwaar gelovige mensen juist zeer gezagsgetrouw en geen risico voor de veiligheid. Ik ken een geval van een SGP-raadslid dat, ondanks dat hij het niet eens was met het buitenshuis werken van een vrouw, toch de vrouwelijke burgemeester volgde omdat zij door de majesteit was benoemd en dus 'boven' hem stond.
Contra principia negantem disputari non potest.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Religiewetenschappen en Theologie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!