Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Regor
Artikelen: 0

Hoorapparaat

Neen, ik heb nog geen hoor apparaat nodig, maar :

1.Waarom moeten hoorapparaten duizenden euro kosten ?
2. Is dat omdat de producenten en verkopers beseffen dat sommige mensen ze toch nodig hebben, en ze dus kunnen vragen wat ze willen ?
3. Mogen wij spreken van kartel vorming ?
4. Waarom aanvaard de maatschappij en de ziekte verzekering dat ?
De zoveelste misgroeing in onze maatschappij ?
5. In een artikel las ik dat de electronica componenten erin hoop en al een tiental euro kosten (voor de producent).
Klopt dat volgens electronica deskundigen?

Aan het beheer,

Ik plaatste de topic in economie, alhoewel de duidelijke link naar electronica, jullie beslissen om al dan niet te verplaatsen.

ads

Steun Sciencetalk 10 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

10 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nuvance SD Kaart Lezer - 3 in 1 - Micro SD Kaart - USB naar USB C - 8-Pin - Geschikt voor alle Telefoons, Tablets & Laptops

Nuvance SD Kaart Lezer - 3 in 1 - Micro SD Kaart - USB naar USB C - 8-Pin - Geschikt voor alle Telefoons, Tablets & Laptops

Bekijk product

Steun Sciencetalk Loesje scheurkalender - 2026

Loesje scheurkalender - 2026

Bekijk product

R_Bena
Beheer

Re: Hoorapparaat

Dit is een klassiek voorbeeld van een prijs-inelastisch product: mensen hebben het nodig, dus zullen het (soms onder druk) toch kopen. Hierdoor kunnen producenten en verkopers hogere marges vragen, zeker als er weinig transparantie en concurrentie is.

De markt wordt gedomineerd door een paar aanbieders. Officieel is er geen sprake van kartelvorming, maar door het lage aantal aanbieders doch hoge vraag zijn ze waarschijnlijk min of meer prijsbepalers.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Regor

Aan Bena,

Onweerlegbaar.
Maar waarom accepteert de maatschappij dat ?
De mensen zouden moeten in opstand komen daartegen .... vind ik.
Of vind U dat wij zomaar ALLES moeten slikken wat op ons af komt ?

Aan anderen,

Graag een reactie van een elektronicus over de componenten kostprijs van een hoorapparaat.
R_Bena
Beheer

Maar waarom accepteert de maatschappij dat?
Omdat we in een kapitalistisch systeem leven en de uitwassen van een kapitalistisch systeem vaak op de koop toe worden genomen. Maar iemand mag mij een beter systeem voorleggen. Want elk systeem is uiteindelijk corrupt.
De mensen zouden moeten in opstand komen daartegen ....
Mensen komen pas in opstand als er te weinig kaas in de koelkast zit. Zolang er nog voldoende Boursin is, kropjes sla, wortels en aardappelen, en men kan twee keer per jaar op vakantie, kijkt men liever nog een Netflix serie dan als een 'revolutionair' met een brandende fakkel en mestvork op Het Binnenhof te staan.
Of vind U dat wij zomaar ALLES moeten slikken wat op ons af komt?
Ik vind van alles. Maar mijn mening is totaal niet belangrijk.
Regor

Aan Bena,

Ik dacht dat Ieders mening altijd even belangrijk is !

Nog een gezegde:

Iedereen is gelijk, maar sommigen zijn meer gelijk dan anderen !
R_Bena
Beheer

Regor schreef: vr 16 mei 2025, 13:19 Aan Bena,

Ik dacht dat Ieders mening altijd even belangrijk is !
In de wetenschap zijn meningen niet belangrijk.

Maar om toch een antwoord te geven: om dezelfde reden dat jij nu ook niet op Het Binnenhof staat.
Regor

Aan Bena,

Alleen is maar alleen !
Eendracht maakt macht !

Hoe denkt U dat veranderingen in de maatschappij of het gedrag van de mensen dan komen ?
R_Bena
Beheer

Alleen is maar alleen !
Eendracht maakt macht !
Pas als we jouw kaasblokjes afpakken. Dan moet ik nog zien of je hier op het forum post of dat je in plaats daarvan een mestvork in de bil van Rutte prikt. ;)

Semi-kartelvorming in de gehoorapparaten is niet voldoende voor een groep mensen om de kastanjes uit het vuur te plukken en - ik noem maar wat - het parlementsgebouw in brand te steken, terwijl de grootste groep thuis lui en freeridend de vruchten plukt van het omver werpen van het systeem.
boertje125

4. Waarom aanvaard de maatschappij en de ziekte verzekering dat ?

hoortoestellen die via de verzekering worden aangekocht hebben een hele ander prijs
die komen zelden boven de 800-900 euro per stuk.

Het zijn de toestellen die niet onder de zorg vallen die daar een veelvoud van kosten mensen kiezen zelf voor die dure apparaten.
ze zijn heus wel iets beter maar het verschil is ongeveer de nieuwste telefoon en die van 2 jaar geleden
jazzer

Het is gewoon misbruik maken van de ziekteverzekering door zoveel mogelijk ouderen (via briefpost, email, social media, ...) trachten te lokken met een gratis hoortest. Natuurlijk ontdekken de verkopers van hoorapparaten dan altijd wel iets dat verbeterd kan worden.
Regor

Ben met alles eens.
Eén opmerking voor Bena ... ik lust geen kaas, en agressieve methoden om een doel te bereiken (Machiavelli) vind ik ook maar niets
om aan te prijzen.

1. Graag een reactie van een elektronicus die mij / ons wegwijsmaakt in de effectieve productie kostprijs
2. Ik vraag mij af wat er zal / zou gebeuren als een briljante elektronicus op de markt komt / zou willen komen !
Enig idee ?
HansH

Regor schreef: vr 16 mei 2025, 22:48
1. Graag een reactie van een elektronicus die mij / ons wegwijsmaakt in de effectieve productie kostprijs
in die hoorapparaten zit een dedicated chip. zo'n chipje kost qua productie een paar kwartjes, maar de maskerset is een paar ton (er kunnen een paar maskersets nodig zijn voor je in productie kunt) en de ontwikkeling van zo'n chip is qua manuren een paar miljoen euro. Dus er zijn hoge vaste kosten die je er door de aantallen weer uit moet halen. zelfde geldt voor de microfoontjes, luidsprekertjes en ontwerp. voor massaproductie en lage kosten zoals bv chips in consumenten elektronica zij aantallen nodig van miljoenen producten per jaar. hoorapparaten gaan niet met die aantallen dus wordt de prijs per product een stuk hoger.
Laatst gewijzigd door HansH op za 17 mei 2025, 11:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Regor

Aan Jkien,

Dank U,
De moeite om eens uit te pluizen.

Aan HansH,
Ok, maar die miljoenen investeringen worden ook terugverdient met veel andere componenten en producten die men maakt.
HansH

Regor schreef: za 17 mei 2025, 11:26
Ok, maar die miljoenen investeringen worden ook terugverdient met veel andere componenten en producten die men maakt.
zo werkt het helaas niet. voor elk product moet er een goed business case zijn met voldoende winstmarge om de aandeelhouders tevreden te houden. want die aandeelhouders financieren uiteindelijk het hele spul. gross margins in de semiconductor industrie liggen tegenwoordig rond de 60%. als je daar niet aan kunt voldoen kun je het als semiconductor bedrijf niet overleven.

ads

Steun Sciencetalk Logitech M185 - Draadloze Muis - Grijs

Logitech M185 - Draadloze Muis - Grijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 4 TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 4 TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk MSI MAG 27C6F - FHD Curved Gaming Monitor - 180Hz - 27 Inch

MSI MAG 27C6F - FHD Curved Gaming Monitor - 180Hz - 27 Inch

Bekijk product

boertje125

Het zijn niet alleen de productiekosten die gedekt moeten worden.
de winkelier wil ook nog wel iets overhouden.
je krijgt 5 jaar volledige garantie op dat toestel ik draag ze al meer dan 40 jaar.
al mijn toestellen moeten binnen dat termijn minstens 1 keer worden gerepareerd (in de praktijk krijg je 9 van de 10 keer een volledig nieuwe elektronica)

de marge op brilglazen is veel hoger

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “📊 Politicologie en Economie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!