Waar het om gaat is dat we vanuit de redenering van Hans overal een puntje aan kunnen zuigen. 'Doden van onschuldige burgers is een oorlogsmisdaad maar in dit geval maken we een kleine uitzondering omdat
ik vanuit mijn eigen referentiekader dat vind, en we maken er tegelijkertijd iets absoluuts van'.
Zo werkt het niet. Je komt uiteindelijk altijd uit bij wat ik hierboven schreef. Dat is de meest objectieve, zuivere redenering.
Ze hebben daar niets te maken met wat Hans goed of slecht vindt, welke morele afwegingen hij maakt, of wat zijn belang dient. Ze bepalen zelf wel wat ze goed of slecht vinden.
Als iemand mij morgen een objectief bewijs kan leveren dat zijn morele waarden en normen hoger liggen dan pakweg die van zijn buurman, zoals we ook kunnen bewijzen dat de afstand van de maan naar de aarde 384.400 kilometer is, trek ik mijn woorden terug en wis ik mijn posts. Dan zat ik er gewoon naast.
Bestaat er dan niet zoiets als "U zult uw medemens niet doden" ?. onder welke conditie / voorwaarde dan ook.
Alleen op schrift, omdat het goed valt op de onderbuik van mensen. Als men hierin gelooft kan men zichzelf als een goed mens beschouwen, louter omdat men in het geschrift zelf gelooft. Dat de eigen daden er in de praktijk totaal niet mee corresponderen doet er vervolgens niet meer toe.