Puzzel Puzzels
HansH
Artikelen: 0

Re: Heb je de plicht om te leven?

Regor schreef: ma 26 mei 2025, 14:24 Aan A******
op een forum is het volgens mij ongebruikelijk om vragen aan specifieke mensen te richten. er wordt iets gezegd en het staat iedereen vrij om te reageren.

ads

Steun Sciencetalk Screenprotector Geschikt voor Samsung A56 Screen protector Tempered Gehard galaxy glas - 2 stuks beschermglas

Screenprotector Geschikt voor Samsung A56 Screen protector Tempered Gehard galaxy glas - 2 stuks beschermglas

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 15 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 15 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 20 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 20 euro - HiepHiep

Bekijk product

Regor

Aan HansH,

Dat wist ik nu ook eens zie !
En trouwens, alle @ **** is gericht aan iemand !!!
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Regor

Aan A******

Met respect.
1. Spijtig dat U niet meer reageert, maar U zal er ongetwijfeld uw reden voor hebben.
2.Heeft U ondertussen nieuwe inzichten over "de plicht om te leven"? ...... ze kunnen voor anderen misschien nuttig zijn.
3.Ik wou nog even de insteek maken van hoe mensen die een transplantatie hebben ondergaan (via een levende donor of een
overleden persoon) zich voelen wat betreft "de plicht om te leven ".
U snapt ongetwijfeld wat ik bedoel.

Ik zou dankbaar zijn van U een antwoord te mogen ontvangen.
HansH

Regor schreef: zo 01 jun 2025, 13:43
3.Ik wou nog even de insteek maken van hoe mensen die een transplantatie hebben ondergaan (via een levende donor of een
overleden persoon) zich voelen wat betreft "de plicht om te leven ".
gaat het dan om de plicht om te leven of de wil om te leven? De plicht, maar ook de wil om te leven doe je denk ik omdat anderen van je afhankelijk zijn zoals je gezin of omdat je zelf graag verder wilt leven.
maar de plicht om te leven bv tov een schepper die jou het leven gegeven heeft vind ik dan weer een vreemde gedachte als die schepper dan niet in staat is om jouw organen heel te houden binnen de verwachte levensduur en jij maar moet zien hoe je dat weer opgelost krijgt. buiten de verwachte levensduur heb je zowizo geen discussie over de plicht om te leven lijkt mij want daar kun je weinig aan doen.
achachnounou

Beste Regor, de reden dat ik reageerde op de vraag "heb je de plicht om te leven?" is een poging om een inhoudelijk gesprek te openen over de vraag, niet over mij of over u. Waarom ik desalniettemin e.e.a. over mezelf vertelde, heb ik uit de doeken gedaan.

Ik ken u niet. U kunt voor mij dus niet "te min" en ook niet te plus zijn.

Dank u voor uw goede bedoeling. Het antwoord op uw vraag of ik er iets aan gehad heb, is dat dit niet het geval is. Ik wens u dat u uw eigen adviezen zult kunnen inzetten voor uw welbevinden wanneer u "in zak en as zit".

Hartelijke groet,

Achachnounou
Regor

Aan HansH,

Het kan ook zijn dat je zelf afhankelijk bent van anderen.

Uw laatste passus over de schepper vind ik beneden alles , en raakt kant nog wal !!!
Het zegt heel wat over U ... waar ik liever niet op inga !
De schepper is jou echte vader en jou moeder, wat zij doorgaven aan genen is een toeval.
Als er om één of andere reden een transplantatie nodig is, heeft nog de betrokkene noch de ouders daar (rechtstreeks) schuld aan . het is een speling van de natuur.

Als je als betrokkene een orgaan krijgt .... heb je verdorie de plicht om er zo lang mogelijk mee te leven.... denk ik.
Blijkbaar haalde / puurde jij de essentie niet uit mijn vorige post, wat spijtig is... voor jou !
HansH

Regor schreef: zo 01 jun 2025, 13:43
Ik zou dankbaar zijn van U een antwoord te mogen ontvangen.
Regor schreef: zo 01 jun 2025, 17:43
Uw laatste passus over de schepper vind ik beneden alles , en raakt kant nog wal !!!
Het zegt heel wat over U ... waar ik liever niet op inga !
Dat klinkt toch niet echt als dankbaar. en ook respectloos om andermans antwoord gelijk te gaan veroordelen op basis van je eigen visie. qua geloof weet je zelf denk ik ook dat het woord 'geloof' betekent dat mensen het kunnen geloven of niet afhankelijk van hoe ze er tegenaan kijken. dat is hun goed recht, immers de god als die bestaat heeft zich nog nooit op een zodanige manier gepresenteert dat het voor iedereen duidelijk is dat hij er is en van daaruit het beste voor heeft met het leven wat hij (of zij) geschapen heeft. Dat is de reden dat er zoveel twijfel over is. ik ken mensen die heel gelovig waren en zodanig teleurgesteld raakten in wat ze allemaal mee moesten maken dat ze qua geloof het bijltje erbij neer gooiden.
als die god zo machtig is had hij dat simpel op kunnen lossen immers. dus het kan goed zijn dat iemand een transplantatie ontvangt en op dat moment positief in het leven staat, maar daarna zoveel tegenslagen krijgt dat diegene de moed opgeeft. en wie ben jij dan om te zeggen: ' heb je verdorie de plicht om er zo lang mogelijk mee te leven' ?

ads

Steun Sciencetalk Loesje scheurkalender - 2026

Loesje scheurkalender - 2026

Bekijk product

Steun Sciencetalk Gofun Twinmarkers 262 stuks - Volwassenen & Kinderen - Markeerstiften - Alcohol stiften - Dual-Tip - Stiften

Gofun Twinmarkers 262 stuks - Volwassenen & Kinderen - Markeerstiften - Alcohol stiften - Dual-Tip - Stiften

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Grijs

Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Grijs

Bekijk product

HansH

@ Regor: als ik zo jouw berichten nalees dan kan ik niet anders dan concluderen dat er werkelijk geen enkele reactie is op wat ik gezegd heb waar wel iets negatiefs over mijn input op te merken valt door jou. Dus voor mij is vrees ik de tijd gekomen om dat serieus te gaan nemen en jouw input wat minder serieus te gaan nemen.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Sociale en praktische filosofie, ethiek”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!