Dat ben ik niet men je eens.
Uiteraard niet, dat viel te verwachten. Omdat je simpelweg denkt dat jouw ethische normen hoger staan dan die van anderen, waardoor je compleet blind wordt voor het lijden van die personen en de eigen wandaden legitimeert vanuit een vals ethisch superioriteitsframe.
maar als die leiders je in een situatie forceren waarbij je niet anders meer kunt dan handelen dan blijft je doel nog steeds om zo min mogelijk onschuldige mensen (dus niet alleen japanners) te doden en was dit de beste oplossing om dat doel te halen.
Oorlogen worden dagelijks op talloze manieren beëindigd, maar somehow was deze oorlog alleen te beëindigen door 500k burgers in brand te steken. Een krankzinnige redenering, om, zoals dat altijd gebeurt wanneer mensen in hun eigen valse ethiek geloven, de grootste wandaden te kunnen legitimeren. Het verschilt niet van de wijze waarop de nazi's hun misdaden goedpraatten, want dat deden ze namelijk ook vanuit een ethische bril.
Het gaat altijd zo.
Los hiervan, je snapt dat als wij het al niet eens zijn over waar de ethische grens ligt, dat er al een inherent probleem is van de bepaling van de objectiviteit ervan? Of denk jij dat je mening superieur is aan die van 7 miljard andere mensen en een absolute objectieve grond heeft - waardoor discussie zelfs geen zin heeft, want er is objectief door jou bepaald waar de grens ligt?
Japanners hoeft ook niet naar hun mening gevraagd te worden, jij hebt vanuit de sofa voor hen al bepaald wat het beste is.
Mijn referentiekader is dat je zowel onschuldige japanners alsmede andere volken niet zou mogen benadelen
Heel lief van je. Maar we steken er wel eerst een half miljoen van in brand.