Puzzel Puzzels
HansH
Artikelen: 0

Re: energie oplaan in de vorm van massa en gebruiken als voortstuwing

even de bovenstaande stap uitgevoerd met een denkbeeldiger elektrische fiets accu.
dus zelfde procedure van versnellen met vaste impuls, dan opladen via zonnepaneel met haaks invallen licht en dan de volle accu weer dezelfde impuls geven in tegenovergestelde richting. wat er volgend de berekening dan gebeurt is hetvolgende:
de accu heeft na het versnellen een snelheid van 3.3m/s. tijdens het opladen daarvan gaat door het bewegende referentieframe het licht iets roteren qua hoek en veroorzaakt zo een afremmende kracht tegen de bewegingsrichting in. die kracht over de laadtijd van de accu zorgt voor het afnemen van de snelheid met 2.42 x 10^-11 m/s. daarna is de accu 2.18 x 106-11 kg zwaarder geworden omdat die nu vol is. daarna ga je de accu afremmen met de tegengestelde impuls en zou die dus een positieve snelheid over houden van 2.42 x 10^-11 m/s omdat die zwaarder is en dus minder afgeremd kan worden. maar daarvoor is die tijdens de laadfase al afgeremd met ook precies 2.42 x 10^-11 m/s. dus uiteindelijk staat de accu dus weer precies stil. dus er is geen impuls bijgekomen, maar er is impuls uit het licht overgedragen aan de impuls van de accu die precies het resetrende snelheidsverschil van 2.42 x 10^-11 m/s heeft gecompenseerd.
batterij1
batterij1 162 keer bekeken
lichtimpuls1
lichtimpuls1 181 keer bekeken

ads

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 5 TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 5 TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk Lumina Mini Pro Beamer - Home Cinema - Projector - Android 11.0 - WiFi 6 & Bluetooth 5.2 - 4k Beeldkwaliteit - Projector Scherm - Wit

Lumina Mini Pro Beamer - Home Cinema - Projector - Android 11.0 - WiFi 6 & Bluetooth 5.2 - 4k Beeldkwaliteit - Projector Scherm - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Sakura Basic Set 3 Gelpennen Zuiver Wit Medium

Sakura Basic Set 3 Gelpennen Zuiver Wit Medium

Bekijk product

vijv

HansH schreef: zo 08 jun 2025, 20:10 feitelijk sla je energie op als massa terwijl die massa beweegt. daarna haal je de energie er uit en remt de massa af.
Ik heb de hele discussie niet gelezen, maar heb wel mijn bedenking bij dit uitgangspunt.
Waarom zou een object vertragen als het energie (en dus relativistische massa in sommige jargon) verliest?
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

HansH

vijv schreef: wo 11 jun 2025, 16:35 Ik heb de hele discussie niet gelezen, maar heb wel mijn bedenking bij dit uitgangspunt.
Waarom zou een object vertragen als het energie (en dus relativistische massa in sommige jargon) verliest?
deze info is inmiddels achterhaald met de laatste paar berichten. de laatste paar berichten vormen een sluitend geheel waardoor alles op zijn plek valt en ook geen natuurwetten overtreedt. dus als je die laatste berichten leest ben je goed bijgepraat denk ik.

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 5 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 5 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk Brepols bureau agenda 2026 - LIMA - Bureau agenda - 1 week op 2 pagina's - Weekoverzicht - Zwart - 17.1 x 22 cm

Brepols bureau agenda 2026 - LIMA - Bureau agenda - 1 week op 2 pagina's - Weekoverzicht - Zwart - 17.1 x 22 cm

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nereb® USB-C SD en MicroSD-kaartlezer - USB 3.0 - Aluminium Behuizing - Card Reader

Nereb® USB-C SD en MicroSD-kaartlezer - USB 3.0 - Aluminium Behuizing - Card Reader

Bekijk product

HansH

misschien goed als afsluitende discussie:
wat gebeurt er in het geval ik de batterij vervang door een radioactieve massa. dus impuls de ene kant opgeven, dan een deel van de massa weg laten stralen en dan zelfde impuls de andere kant op geven. wat gebeurt er dan met de uitgestraalde energie qua impuls daarvan. in het referentieframe van de bewegende radioactieve massa zal die gelijkmatig alle kanten op stralen dus zou ik denken dat je dan geen netto impuls kan maken via straling op die manier in het referentieframe van de stralende massa. maar de massa is wel afgenomen dus de impuls heen en terug zal een netto snelheid geven aan de massa omdat die aan het einde lichter is. dus gaat de massa dan wel netto een snelheid overhouden? in het referentieframe van de stilstaande waarnemer zal de stralende massa naar een kant een andere golflengte uitzenden dan naar de andere kant dus wel een netto impuls aan de straling meegeven.
dus heb ik dan in dit geval wel een netto aandrijving door oogsten van impuls uit straling en omzetten naar impuls in massa?

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Relativiteitstheorie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!