Puzzel Puzzels
Professor Puntje
Artikelen: 0

Re: De ingestraalde massa - een oefening

Juist omdat het een gedachte-experiment is mag de situatie geïdealiseerd voorgesteld worden. Idealiseren is iets anders dan zoveel verwaarlozingen toepassen dat alle interessante details uit het vraagstuk verdwijnen en er formules kunnen worden gebruikt (of eigenlijk misbruikt) die voor de gestelde opgave niet eens gelden. In de gestelde opgave is er geen re-emissie zoals ook duidelijk door wnvl1 die de opgave bedacht heeft, is bevestigd.

Ik zal vandaag als dat lukt mijn afleiding voortzetten tot een met het punt waarop de tijd t2 - t1 berekend kan worden. Dan hebben we iets om te vergelijken met de hier door anderen berekende resultaten.

Verder blijkt de allergie voor wiskunde bij sommigen hier (niet bij allen) duidelijk zodra mijn wiskundige bewijzen botsen met hun eigen vooroordelen of denkfouten. Dat worden de resultaten van mijn bewijzen simpelweg genegeerd, als men zich al in die bewijzen wenst te verdiepen. Ik gebruik in mijn bewijzen zelden of nooit wiskunde die boven het VWO niveau uitsteekt, dus dat zou ook het probleem niet moeten zijn.

ads

Steun Sciencetalk Libelle Marjolein Bastin Agenda 2026 - één jaar lang genieten - Incl. handige ringband, elastiek en 8 ansichtkaarten

Libelle Marjolein Bastin Agenda 2026 - één jaar lang genieten - Incl. handige ringband, elastiek en 8 ansichtkaarten

Bekijk product

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Blue - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Blue - 11e generatie

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - verpakking hip

bol cadeaukaart - verpakking hip

Bekijk product

HansH

Professor Puntje schreef: do 12 jun 2025, 09:47 het een gedachte-experiment is mag de situatie geïdealiseerd voorgesteld worden. Idealiseren is iets anders dan zoveel verwaarlozingen toepassen dat alle interessante details uit het vraagstuk verdwijnen en er formules kunnen worden gebruikt (of eigenlijk misbruikt) die voor de gestelde opgave niet eens gelden.
idealiseren mag bv als je een zonnezeil nodig hebt die niets reflecteert kun je die gewoon toepassen ookal bestaat die niet in werkelijkheid. verwaarlozingen doe je om ergens makkelijker aan te kunnen rekenen zonder dat je resultaten significant veranderen.
bv niet lineaire systemen lineariseren doen wij dagelijks op het werk, anders is er geen beginnen aan. Dus is geen misbruiken, maar handig gebruiken.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

HansH

Professor Puntje schreef: do 12 jun 2025, 09:47 Verder blijkt de allergie voor wiskunde bij sommigen hier (niet bij allen) duidelijk zodra mijn wiskundige bewijzen botsen met hun eigen vooroordelen of denkfouten. Dat worden de resultaten van mijn bewijzen simpelweg genegeerd, als men zich al in die bewijzen wenst te verdiepen. Ik gebruik in mijn bewijzen zelden of nooit wiskunde die boven het VWO niveau uitsteekt, dus dat zou ook het probleem niet moeten zijn.
het probleem is inderdaad vaak niet de wiskunde, maar de denkstappen die wel in iemands hoofd zitten, maar niet op op papier staan. Dan haakt de lezer al snel af als die niet zoveel zin heeft in puzzelen en reverse engineering. dus het helpt als degene die wat post ook zijn denkstappen netjes erbij documenteert zodat de gedachtes erachter makkelijk te volgen zijn.
Professor Puntje

Kun je even wachten met spammen tot ik het vervolg van mijn afleiding geplaatst heb? Of is zelfs dat te veel gevraagd?
Professor Puntje

Professor Puntje schreef: di 10 jun 2025, 17:38 \( \frac{\gamma(t) }{v^2(t)} \mathrm{d} v = - \mathrm{K} \mathrm{d} t \)
Dus:

\( \int \frac{\gamma(t) }{v^2(t)} \mathrm{d} v = - \int \mathrm{K} \mathrm{d} t \)

(Zie eerdere post voor de linker integraal)

\( - \frac{\sqrt{1 - \frac{v^2(t)}{c^2}}}{v(t)} + \mathrm{C} = - \mathrm{K} t \)

\( \frac{\sqrt{1 - \frac{v^2(t)}{c^2}}}{v(t)} - \mathrm{C} = \mathrm{K} t \)

\( \frac{\sqrt{1 - \frac{v^2(t)}{c^2}}}{v(t)} = \mathrm{K} t + \mathrm{C} \,\,\,\, (\dagger) \)

\( \frac{1 - \frac{v^2(t)}{c^2}}{v^2(t)} = (\mathrm{K} t + \mathrm{C})^2 \)

\( \frac{c^2 - v^2(t)}{v^2(t)} = c^2 (\mathrm{K} t + \mathrm{C})^2 \)

\( \frac{c^2}{v^2(t)} - 1 = c^2 (\mathrm{K} t + \mathrm{C})^2 \)

\( \frac{c^2}{v^2(t)} = c^2 (\mathrm{K} t + \mathrm{C})^2 + 1 \)

\( \frac{v^2(t)}{c^2} = \frac{1}{c^2 (\mathrm{K} t + \mathrm{C})^2 + 1} \)

\( v^2(t) = \frac{c^2}{c^2 (\mathrm{K} t + \mathrm{C})^2 + 1} \)

Dus aangezien v positief is:

\( v(t) = \sqrt{\frac{c^2}{c^2 (\mathrm{K} t + \mathrm{C})^2 + 1}} \)

\( v(t) = \frac{c}{\sqrt{c^2 (\mathrm{K} t + \mathrm{C})^2 + 1}} \)
Professor Puntje

Voor t=t1 moeten we hebben dat v(t1) = v1. Dus wegens \( (\dagger) \) :

\( \frac{\sqrt{1 - \frac{v_1^2}{c^2}}}{v_1} = \mathrm{K} t_1 + \mathrm{C} \)

\( \frac{1}{\gamma_1 v_1} = \mathrm{K} t_1 + \mathrm{C} \)

\( \mathrm{C} = \frac{1}{\gamma_1 v_1} - \mathrm{K} t_1 \)
Professor Puntje

Professor Puntje schreef: do 12 jun 2025, 13:36 \( v(t) = \frac{c}{\sqrt{c^2 (\mathrm{K} t + \mathrm{C})^2 + 1}} \)
Het tijdstip t2 waarop de snelheid v van v1 tot v2 is afgenomen kan dus berekend worden met:

\( v_2 = \frac{c}{\sqrt{c^2 (\mathrm{K} t_2 + \mathrm{C})^2 + 1}} \)
Professor Puntje

Deze heb je voor de berekening ook nog nodig:
Professor Puntje schreef: di 10 jun 2025, 17:38 \( \mathrm{K} = \frac{\mathrm{I} \mathrm{A}_0}{ \gamma_1 m_1 v_1 c^2 } \)
Professor Puntje

Laten we het onszelf gemakkelijk maken en t1=0s kiezen, dan heb je als tijdsduur Δt tussen t1 en t2 dat: Δt = t2 - t1 = t2 . Dit levert:

\( \mathrm{C} = \frac{1}{\gamma_1 v_1} - \mathrm{K} \cdot 0 \)

\( \mathrm{C} = \frac{1}{\gamma_1 v_1} \)

En:

\( v_2 = \frac{c}{\sqrt{c^2 (\mathrm{K} \Delta t + \frac{1}{\gamma_1 v_1})^2 + 1}} \)

\( (v_2)^2 = \frac{c^2}{c^2 (\mathrm{K} \Delta t + \frac{1}{\gamma_1 v_1})^2 + 1} \)

\( c^2 (\mathrm{K} \Delta t + \frac{1}{\gamma_1 v_1})^2 + 1 = \frac{c^2}{ (v_2)^2 } \)

\( c^2 (\mathrm{K} \Delta t + \frac{1}{\gamma_1 v_1})^2 = \frac{c^2}{ (v_2)^2 } - 1 \)

\( c (\mathrm{K} \Delta t + \frac{1}{\gamma_1 v_1}) = \sqrt{\frac{c^2}{ (v_2)^2 } - 1} \)

\( \mathrm{K} \Delta t + \frac{1}{\gamma_1 v_1} = \sqrt{\frac{1}{ (v_2)^2 } - \frac{1}{c^2} } \)

\( \mathrm{K} \Delta t + \frac{1}{\gamma_1 v_1} = \sqrt{ \frac{1}{ (v_2)^2 } \cdot ( 1 - \frac{(v_2)^2}{c^2} ) } \)

\( \mathrm{K} \Delta t + \frac{1}{\gamma_1 v_1} = \frac{1}{ v_2 } \sqrt{ 1 - \frac{(v_2)^2}{c^2} } \)

\( \mathrm{K} \Delta t + \frac{1}{\gamma_1 v_1} = \frac{1}{ \gamma_2 v_2} \)

\( \mathrm{K} \Delta t = \frac{1}{ \gamma_2 v_2 } - \frac{1}{\gamma_1 v_1}\)

\( \Delta t = \frac{1}{ \mathrm{K} } \cdot ( \frac{1}{ \gamma_2 v_2 } - \frac{1}{\gamma_1 v_1} ) \)

K invullen geeft:

\( \Delta t = \frac{ \gamma_1 m_1 v_1 c^2 }{ \mathrm{I} \mathrm{A}_0 } \cdot ( \frac{1}{ \gamma_2 v_2 } - \frac{1}{\gamma_1 v_1} ) \)

\( \Delta t = \frac{ m_1 c^2 }{ \mathrm{I} \mathrm{A}_0 } \cdot ( \frac{ \gamma_1 v_1 }{ \gamma_2 v_2 } - 1 ) \)
Professor Puntje

Even de opgave terug halen voor de gegevens:
wnvl1 schreef: ma 09 jun 2025, 13:28 Om te oefenen...

Een massa van 1kg beweegt over een wrijvingsloze vloer met een snelheid van 10m/s. De massa heeft een bovenoppervlak van 1m². De vloer wordt loodrecht bestraald met een intensiteit van 1W/m². Hoe lang duurt het eer de snelheid is teruggevallen tot 1m/s?
Professor Puntje

Dus:

m1 = 1 kg
c = 299.792.458 m/s
I = 1 W/m2
A0 = 1 m2
v1 = 10 m/s
v2 = 1 m/s

(Daarbij ben ik ervan uit gegaan dat de gegeven massa de rustmassa aan het begin is, en het gegeven bovenoppervalk het bovenoppervlak in rust is.)
Professor Puntje

Een precieze berekening is op mijn rekenmachientje niet mogelijk, maar ik kom voor Δt ongeveer op: 8,09 . 1017 s.
HansH

Professor Puntje schreef: do 12 jun 2025, 23:33 Een precieze berekening is op mijn rekenmachientje niet mogelijk, maar ik kom voor Δt ongeveer op: 8,09 . 1017 s.
dat is ca 8 x meer dan wat ik eerder kreeg. en die uitkomst klopte ook met het impulsbehoud.
Professor Puntje

We hebben verschillende dingen berekend. Ik heb mij gehouden aan de gestelde opdracht. Zie de openingspost die ik pas nog weer eens geciteerd heb. Het verbaast mij dan ook niets dat jullie een afwijkende uitkomst gevonden hebben. Het gaat hier niet over een stofdeeltje in een baan om een astronomische lichtbron en er is ook geen re-emissie. Dus het Poynting-Robertson effect is niet aan de orde. En een lichtzeil is het ook niet. Als je je ondanks dat uiteindelijk toch wel aan de gestelde opgave gehouden hebt moet er iemand een fout gemaakt hebben. Ik ga ervan uit dat de volledige lichtimpuls door de massa wordt doorgegeven aan de gladde ondergrond waarover de massa glijdt want de massa verandert niet van richting, dus bij mij is er ook impulsbehoud.

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 100 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 100 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk EA SPORTS FC 26 - PS5

EA SPORTS FC 26 - PS5

Bekijk product

Steun Sciencetalk Lumina Mini Pro Beamer - Home Cinema - Projector - Android 11.0 - WiFi 6 & Bluetooth 5.2 - 4k Beeldkwaliteit - Projector Scherm - Wit

Lumina Mini Pro Beamer - Home Cinema - Projector - Android 11.0 - WiFi 6 & Bluetooth 5.2 - 4k Beeldkwaliteit - Projector Scherm - Wit

Bekijk product

wnvl1

Gast schreef: wo 11 jun 2025, 20:14 Absorptie alleen zorgt voor impuls-overdracht loodrecht op het invallende licht. Maar de remkracht ontstaat pas bij isotrope re-emissie.
Ik ben in het algemeen wel akkoord met alles wat je schrijft in dit topic, maar deze stelling snap ik toch niet.

Door absorptie wordt de massa toch groter. Behoud van impuls impliceert dan toch dat er een vertraging ontstaat?

En dan heb je ook nog die relativistische aberratie. Waardoor dat als de straling loodrecht op de vloer staat, ze niet loodrecht staat op de bewegende massa uit de de opgave.
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Relativiteitstheorie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!