Professor Puntje schreef: ↑za 14 jun 2025, 09:47
Ja - we kunnen zo nog lang door gaan, maar als je het vertikt mijn posts te lezen (waarin je dan tevergeefs naar krachten zult zoeken) dan schiet deze discussie niet op. Dit is helaas weer het inmiddels bekende verhaal dat mijn bewijzen hier worden genegeerd, zodra ze uitkomsten opleveren die men niet lust.
Ik heb je posts wel degelijk gelezen. Het is alleen niet zo dat ik “je bewijzen” negeer, maar eerder dat ze, voor zover ik kan zien, geen nieuwe fysica introduceren. Ze bevestigen in wiskundige vorm iets dat al bekend is uit de relativistische impuls-energie analyse, en waar ik eerder ook niet per se bezwaar tegen had.*
En zoals gezegd haken mensen vaak af bij dat soort pure “math dumps” omdat er weinig wordt gedaan om het begrijpelijk en toegankelijk te maken. Zeker als de toon soms wat ongeduldig of wat belerend overkomt. Het helpt dan niet om anderen te verwijten dat ze “je bewijs” niet lezen, als er geen opbouw of toelichting is die mensen helpt het te volgen.
Verder denk ik dat je misschien niet helemaal beseft dat je impliciet wél met krachten redeneert, of in elk geval met iets wat daar erg op lijkt. Zulke interpretatieverschillen worden meestal niet minder door ze stellig te presenteren.
Afijn.
Wat mij betreft is het belangrijkste inzicht dat een asymmetrie in impulsuitwisseling, oftewel een impulscomponent in de bewegingsrichting die op het object inwerkt, essentieel is voor een snelheidsverandering van het object. Voor deze uiteindelijk totaal onbelangrijke oefening.
Bij volledige absorptie vindt zo’n impulsuitwisseling alleen plaats als de straling in het frame van het object een component heeft in de bewegingsrichting. Door relativistische effecten zoals aberratie is dat ook het geval als de straling in het labframe loodrecht op de vloer komt.
Bij het Poynting–Robertson effect geeft die asymmetrie dus bij straling loodrecht op de vloer in dit scenario.
Wat precies het mechanisme is dat de snelheid beïnvloedt; absorptie, re-emissie, of beide, hangt af van de richtingen en het frame waarin je redeneert. Maar zonder zo’n impulscomponent in bewegingsrichting gebeurt er niets, en doet een massatoename hierbij niet ter zake. *En volgens mij is dát niet iedereen duidelijk. Al heb ik zelf ook fouten heb gemaakt, dingen door elkaar heb gehaald of me door anderen heb laten meeslepen, waarvoor mijn excuus, mocht dat verwarring hebben gezaaid.
Het is voor trouwens mij wel wat interessanter gebleken dan ik vooraf dacht.