Puzzel Puzzels
Regor
Artikelen: 0

Re: Klimaatprobleem en bossen

Zoveel mogelijk mensen het recht geven om geboren te worden en zolang mogelijk te blijven leven is een hoofdopdracht van de mensheid.. denk ik.
Al de rest is van secondaire orde.
Het is aan de mens om daar een hoofdopdracht van te maken..... en de andere prioriteiten, (en er zijn er vele) wat minder aandacht en geld te schenken.

Er is geen overbevolking in de wereld ... maar we willen allemaal ... dicht bij de bakker wonen. 8-)
Binnenkort gaan we als mens nog een taks moeten betalen op het volume CO2 die wij uitademen ...... na een onderzoek per persoon bij de pneumoloog !!!!
Of een subsidie bieden aan de kinderen of de kleinkinderen van ouderen ...... voor euthanasie !!!!
Waar zijn we mee bezig !
Ja, ik denk dat ik het weert ...... met de verkeerde dingen !

ads

Steun Sciencetalk Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Terracotta Rood

Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Terracotta Rood

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart- 50 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart- 50 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Bekijk product

R_Bena
Beheer

Het zou handig zijn als iemand gewoon cijfers zou posten en tegen welk criterium die worden afgezet. Termen als 'zijn er slecht aan toe' en 'catastrofaal' zeggen niks. De menselijke beleving is geen criterium. Burgers in Nederland zijn bijvoorbeeld de afgelopen 20 jaar van mening geweest dat het land onveiliger is geworden, terwijl de cijfers wijzen op het tegendeel.

Ik heb het in dit geval bijvoorbeeld over cijfers met betrekking tot woudkap versus herbebossing. Onder andere.

Wat mensen roepen en beleven vind ik niet belangrijk, want zegt niks.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

HansH

10 miljard mensen x zuurstofopname per jaar per mens /totale hoeveelheid zuurstof in de atmosfeer x zeg 0.7.
Hoeveel jaar hebben we dan nog als alle bossen weg zijn?
R_Bena
Beheer

Hoeveel jaar hebben we dan nog als alle bossen weg zijn
Daarom vind ik het van belang de cijfers van woudkap versus herbebossing te kennen.
Regor

Aan Bena en andere,

Cijfers zeggen niets, helemaal niets !!! .. is fout denken !
Het zijn enkel argumenten van de tegenstanders (die wel nog willen kappen en jagen enz.....) om de mensheid te overtuigen dat er .....nog zoveel over is. !!!
En trouwens....... wie bepaald hoever we kunnen gaan? ..... geef mij de cijfers, U kan niet.

Hetzelfde als het gaat om bv uitsterven van diersoorten.
Wat zeggen cijfers ? ..... niets.
vb. Er zijn nog bv 10.000 olifanten !
Wat zegt dat ? ...... niets, helemaal niets !
Hoeveel waren er vroeger (een referentie)?
Hoeveel moeten er zijn voor we zeggen dat ze met uitsterven bedreigd zijn ?

Cijfers worden altijd misbruikt !

De mens moet leren anders denken !

p.s. Men zegt, het aantal verkeersdoden is met 7% gedaald.
Verbied het verkeer ..... en er zijn geen verkeersdoden meer !
physicalattraction
Moderator

HansH schreef: za 14 jun 2025, 20:36 10 miljard mensen x zuurstofopname per jaar per mens /totale hoeveelheid zuurstof in de atmosfeer x zeg 0.7.
Hoeveel jaar hebben we dan nog als alle bossen weg zijn?
Ik heb deze vraag aan Grok voorgelegd, hieronder het antwoord. Mijn interpretatie is dat het effect van ademende mensen verwaarloosbaar is voor het zuurstofverbruik, en dat er ook een grote component aan zuurstofproductie is door organismen in zee.

Hoeveel ton zuurstof zit er in de atmosfeer?

1. Massa van de atmosfeer: De totale massa van de aardatmosfeer is ongeveer 5,15 × 10¹⁸ kg (5,15 quintiljoen kilogram), gebaseerd op wetenschappelijke schattingen.
2. Zuurstofpercentage: Zuurstof maakt ongeveer 20,95% van de atmosfeer uit (op volumebasis, wat dicht bij massa ligt voor deze schatting, gezien de molecuulgewichten van stikstof en zuurstof relatief dicht bij elkaar liggen).
3. Massa van zuurstof:
\(0,2095 \times 5,15 \times 10^{18} \, \text{kg} \approx 1,08 \times 10^{18} \, \text{kg}\)
Omzetten naar ton (1 ton = 1000 kg):
\(1,08 \times 10^{18} \, \text{kg} \div 1000 = 1,08 \times 10^{15} \, \text{ton}\)
Antwoord: Er zit ongeveer 1,08 × 10¹⁵ ton zuurstof in de atmosfeer (1,08 biljard ton).

Hoe lang duurt het voordat het zuurstofpercentage daalt naar 15% zonder nieuwe aanvoer?

Om dit te berekenen, moeten we weten:

- Hoeveel zuurstof er nodig is om van 20,95% naar 15% te dalen.
- Hoe snel zuurstof wordt verbruikt (voornamelijk door ademhaling, verbranding en oxidatieprocessen).

A. Hoeveel zuurstof verdwijnt?
Het verschil in zuurstofpercentage is:
\(20,95\% - 15\% = 5,95\%\)
De hoeveelheid zuurstof die overeenkomt met 5,95% van de atmosfeer is:
\(0,0595 \times 5,15 \times 10^{18} \, \text{kg} \approx 3,06 \times 10^{17} \, \text{kg}\)
Dit is de hoeveelheid zuurstof die moet worden verbruikt om het percentage te laten dalen naar 15%.

B. Hoe snel wordt zuurstof verbruikt?
Zuurstofverbruik komt voornamelijk door:

1. Ademhaling van mensen, dieren en micro-organismen.
2. Verbranding (bijvoorbeeld fossiele brandstoffen).
3. Oxidatieprocessen (zoals roestvorming).

Een nauwkeurige schatting van het mondiale zuurstofverbruik is complex, maar we kunnen een benadering maken:

1a. Ademhaling door mensen:

Een mens verbruikt gemiddeld ongeveer 0,84 kg zuurstof per dag (gebaseerd op ademhalingsfrequentie en zuurstofbehoefte).
Met een wereldbevolking van ongeveer 8 miljard mensen:
\(8 \times 10^9 \times 0,84 \, \text{kg/dag} = 6,72 \times 10^9 \, \text{kg/dag}\)
Per jaar (365 dagen):
\(6,72 \times 10^9 \times 365 \approx 2,45 \times 10^{12} \, \text{kg/jaar}\)

1b. Ademhaling door dieren en micro-organismen:

Dit is veel moeilijker te kwantificeren, maar schattingen suggereren dat het totale zuurstofverbruik door alle organismen (inclusief microben in bodems en oceanen) in de orde van grootte ligt van 10¹⁴ tot 10¹⁵ kg/jaar. Dit is een ruwe schatting, omdat veel zuurstof ook wordt gerecycled via fotosynthese.

2. Verbranding van fossiele brandstoffen:

De verbranding van fossiele brandstoffen (olie, gas, kolen) verbruikt jaarlijks ongeveer 3 × 10¹³ kg zuurstof, gebaseerd op emissies van CO₂ en de stoichiometrie van verbrandingsreacties.

3. Oxidatie en andere processen:

Natuurlijke oxidatie (zoals roest) en andere chemische reacties verbruiken ook zuurstof, maar dit is waarschijnlijk een kleinere bijdrage, in de orde van 10¹² kg/jaar of minder.

Totale schatting van zuurstofverbruik

Als we conservatief schatten, ligt het totale zuurstofverbruik waarschijnlijk rond de 1 × 10¹⁵ kg/jaar (inclusief ademhaling, verbranding en oxidatie). Dit is een orde-van-grootte-schatting, omdat exacte cijfers variëren afhankelijk van de bron.

C. Tijd tot 15% zuurstof

Om het zuurstofgehalte van 20,95% naar 15% te laten dalen, moet 3,06 × 10¹⁷ kg zuurstof worden verbruikt. Bij een verbruik van 1 × 10¹⁵ kg/jaar:
\(\frac{3,06 \times 10^{17}}{1 \times 10^{15}} \approx 306 \, \text{jaar}\)
Antwoord: Als er geen nieuwe zuurstof wordt geproduceerd, duurt het ongeveer 306 jaar voordat het zuurstofpercentage in de atmosfeer daalt van 20,95% naar 15%, uitgaande van een constant verbruik van 1 × 10¹⁵ kg zuurstof per jaar.

Kanttekeningen

1. Deze berekening is een vereenvoudiging. In werkelijkheid zou het zuurstofverbruik kunnen afnemen naarmate ecosystemen instorten door zuurstofgebrek, wat de tijdlijn kan verlengen.
2. Fotosynthese in oceanen (door fytoplankton) levert een grote bijdrage aan zuurstofproductie. Als alleen planten en bomen verdwijnen, maar fytoplankton blijft bestaan, zou de zuurstofdaling veel langzamer zijn.
3. Andere factoren, zoals veranderingen in verbrandingsactiviteiten of chemische processen, kunnen de schatting beïnvloeden.
Regor

Aan de moderator,

Met respect,
Een cijfer - fanaat blijkbaar.
En nu, na uw uitvoerige post weet U gewon nog niets !
U heeft geen cijfers over de O2 produktie!
En moest U er cijfers van hebben (die geloofwaardig zijn) .....wat dan.

De mens weet redelijk goed wat goed is voor de mens en wat schadelijk is.
En toch modderen wij maar aan, kortzichtig en geldgewin halen het op de rede en het gezond verstand.

Effen een negatieve definitie van vooruitgang:
"Datgene wat er in slaagt / wat men doet, die de leefbaarheid op de wereld "nog sneller" naar de knoppen helpt"
En nog eentje at random:
"De mens is een "nest vervuiler"
HansH

300 jaar klinkt niet als heel lang, zeker niet als je het vergelijkt met de hele periode van leven op aarde. Toch wel handig om zo'n getal te hebben.
HansH

Regor schreef: za 14 jun 2025, 21:57
En toch modderen wij maar aan, kortzichtig en geldgewin halen het op de rede en het gezond verstand.

Effen een negatieve definitie van vooruitgang:
"Datgene wat er in slaagt / wat men doet, die de leefbaarheid op de wereld "nog sneller" naar de knoppen helpt"
En nog eentje at random:
"De mens is een "nest vervuiler"
klopt allemaal. zit zo in onze genen geprogrammeerd. die hebben we niet zelf bedacht maar ge-erft. dus wie wil je er voor verantwoordelijk stellen? was het een foutje in het ontwerp of een bewuste keuze?
R_Bena
Beheer

Cijfers zeggen niets, helemaal niets !!! .. is fout denken !
Alleen empirie maakt dat we met een aan zekerheid grenzende waarschijnljjkheid kunnen zeggen dat iets waar is of niet. Ga maar aan mij bewijzen dat de aarde om de zon draait zonder empirisch bewijs. Zonder empirisch bewijs geen wetenschap en geen waarheid.
Je weet wat de consequenties zijn als de economie achteruit gaat, ook al is het maar met 0.1%? Maatschappelijke onrust, radicale partijen die meer stemmen krijgen, potentiële onlusten etc. Afhankelijk van het percentage kun je uitkomen op coups en revoluties, of in het meest extreme geval, bij zeer sterke economische achteruitgang, een implosie van de centrale macht (failed state) en anarchie.

Mensen die roepen 'we kunnen wel wat minder consumeren' snappen er echt helemaal niets van. Het werkeloosheidspercentage was de afgelopen jaren zeer laag, maar er was sprake van een relatief sterke inflatie. En dat alleen al heeft in bijna alle westerse landen geleid tot een ruk naar radicale partijen (er is een zeer sterk verband tussen economie en radicalisering van de samenleving). Verlaag je ook nog eens het consumptieniveau (wat dus leidt tot hogere werkeloosheid, want minder inkomsten voor bedrijven), dan zit je tegen randje coup of revolutie aan, waarbij het systeem omver kan worden geworpen.

Jij vindt dat allemaal prima omdat er een paar visjes moeten worden gered. Maar de vraag is: hoeveel ben je bereid financieel in te leveren daarvoor? Ik schat helemaal niets. Want het is altijd: praten praten praten en niets geven.
Regor

Aan Bena,

Met respect.

De onderstaande zin komt uit uw post.
"Jij vindt dat allemaal prima omdat er een paar visjes moeten worden gered. Maar de vraag is: hoeveel ben je bereid financieel in te leveren daarvoor? Ik schat helemaal niets. Want het is altijd: praten praten praten en niets geven."

Waar haalt U dat ? ..... zei / schreef ik zoiets? ......het zijn uw veronderstellingen die in dit geval op niets steunen !
Uw perceptie op basis van wat ik schreef zou wel eens kunnen verkeerd zijn hoor !
(Als U denkt dat ik één van de groene jongetjes ben, bent U verkeerd .... ik heb mij eigen overtuigingen)

En het laatste wat U schreef " Want het is altijd: praten praten praten en niets geven." is al helemaal belachelijk.

Elk een euro "in het potje" doen zal niet helpen ..... bij de cor****** financiele machthebbers aankloppen wel.

Het probleem is het ongebreidelde materialisme van de mens, die u blijkbaar goed vind ........ want als we niet in elke kamer een TV
zetten ..... zullen de TV fabrikanten over de kop gaan ..... met nog meer werklozen.

De mens is blijkbaar ten tonele gekomen om de wereld te "gebruiken" en "om zeep te helpen"
Wat men zaait ... oogst men !
Eigen schuld, dikke bult !
HansH

Regor schreef: zo 15 jun 2025, 08:43
De mens is blijkbaar ten tonele gekomen om de wereld te "gebruiken" en "om zeep te helpen"
dat is wat ik ook zei: 'het zit in de genen'
'Eigen schuld' ? op basis van gekregen genen waar je zelf ook niks aan kunt veranderen?
Skycenter

HansH schreef: zo 15 jun 2025, 09:54
Regor schreef: zo 15 jun 2025, 08:43
dat is wat ik ook zei: 'het zit in de genen'
'Eigen schuld' ? op basis van gekregen genen waar je zelf ook niks aan kunt veranderen?
Je bevuilt je eigen nest niet.
Maar dit is een ingewikkelde kwestie.
Je zou er les over kunnen geven in school.
Tolerance and Respect
HansH

Skycenter schreef: zo 15 jun 2025, 10:42 Je bevuilt je eigen nest niet.
Maar dit is een ingewikkelde kwestie.
Je zou er les over kunnen geven in school.
Probleem is denk ik dat mensen het nest niet zien vervuilen tgv hun eigen aandeel. en als ze dat wel zien maar het kost geld en moeite dan doen ze het ook niet en leggen ze de verantwoordelijkheid voor oorzaak en gevolg bij anderen.

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 15 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 15 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Pink - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Pink - 11e generatie

Bekijk product

R_Bena
Beheer

Regor schreef: zo 15 jun 2025, 08:43 Aan Bena,

Waar haalt U dat ? ..... zei / schreef ik zoiets? ......het zijn uw veronderstellingen die in dit geval op niets steunen !
Klopt, het is een veronderstelling. Mensen met idealistische uitspraken leggen vaak gretig de kostprijs en verantwoordelijkheid voor hun idealen bij anderen of de samenleving in z'n geheel. Als je dan concreet kijkt naar wat hun eigen bijdrage is, blijkt die dikwijls nihil te zijn.

We kunnen de veronderstelling simpel toetsen:

wat heb je de afgelopen weken concreet gedaan om de mensheid en planeet te helpen? Een wasbeer gered? Kommetjes soep uitgedeeld aan zwervers? Oude omaatjes geholpen het zebrapad over te steken? Of meer gerelateerd aan deze topic: hoeveel liters water heb je de afgelopen weken bespaard en hoeveel plantjes heb je geplant?

Alleen concrete acties en cijfers graag. Jouw persoonlijke beleving van zaken of idealistische uitspraken/woorden doen er niet toe.
Uw perceptie op basis van wat ik schreef zou wel eens kunnen verkeerd zijn hoor !
Misschien. Ik denk het niet.
Ik heb mij eigen overtuigingen)
Dat is prima. We zijn slechts aan het proberen te achterhalen hoe consequent je daarin bent, of dat het slechts bij woorden blijft.
Het probleem is het ongebreidelde materialisme van de mens, die u blijkbaar goed vind
Nee, ik zeg: er is (voorlopig) een bepaalde trade off tussen consumptie en milieu. De mens kan blijkbaar niet veel aan, want achteruitgang in financiële middelen leidt al heel snel tot groot ongenoegen en politieke radicalisering, maar ook soms tot oorlogen. Het klinkt allemaal leuk om dingen te roepen als 'we moeten met z'n allen minder consumeren om de planeet te redden', maar de praktijk zit heel anders in elkaar.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “💡 Theorieontwikkeling”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!