Regor schreef: ↑za 14 jun 2025, 19:12
Zoveel mogelijk mensen het recht geven om geboren te worden en zolang mogelijk te blijven leven is een hoofdopdracht van de mensheid.. denk ik.
Al de rest is van secondaire orde.
Het is aan de mens om daar een hoofdopdracht van te maken..... en de andere prioriteiten, (en er zijn er vele) wat minder aandacht en geld te schenken.
Er is geen overbevolking in de wereld ... maar we willen allemaal ... dicht bij de bakker wonen.
...
Mij doet die stelling denken aan de bijbel of iets dergelijks met een gebod van het opperwezen.
Daarbij vergeet je dat het leven van heel veel mensen gewoon een dagelijkse strijd om te overleven is. Honger, ziekte, armoede, uitzichtloosheid en oorlogen treffen nog altijd miljarden mensen ... en het zijn vooral die mensen die zorgen voor de bevolkingsexplosie.
Wij kunnen klagen over de afstand tot een goede bakker en de minuten die we daardoor in een file moeten staan.
Dat zijn in feite luxeproblemen ... maar zij tonen voor mij wel aan dat de wereld is overbevolkt.
Want als wij het recht hebben op een auto en buitensporig consumptiegedrag, hebben de mensen die zich dat nog niet kunnen veroorloven dat ook, en onze "hoofdopdracht" lijkt mij dus eerder ervoor te zorgen dat welstand eerlijk wordt verdeeld.
Het gevolg voor de leefbaarheid van de aarde met voorlopig 8 miljard mensen kan iedereen zich een beetje voorstellen.
We praten over de gevolgen van de klimaatverandering in de loop van deze eeuw (en de volgende) maar niemand weet welke andere evoluties (zoals ontbossing, vervuiling, vermindering van biodiversiteit) en nieuwe factoren de toekomst zullen bepalen.