Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
wnvl1
Artikelen: 0

Re: Gyroscopic propulsion

Ik kan mij wel heel goed inbeelden dat het klopt, daar niet van. Wij hebben op school vroeger alleen maar een heel abstracte wiskundige benadering geleerd, maar dat geeft relatief weinig praktische voeling met wat er gebeurt. Ik heb dan ook geen feeling met gyroscopen om direct te kunnen zeggen wat er gebeurt.
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering

ads

Steun Sciencetalk Donald Duck - Scheurkalender - 2026 - Elke dag een snaterlach!

Donald Duck - Scheurkalender - 2026 - Elke dag een snaterlach!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Silver + 1 jaar extra garantie

Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Silver + 1 jaar extra garantie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M705 - Draadloze Marathon Muis - USB - Rechtshandig - Grijs

Logitech M705 - Draadloze Marathon Muis - USB - Rechtshandig - Grijs

Bekijk product

HansH

ukster schreef: wo 11 jun 2025, 20:01 Uit een grijs verleden staat me bij dat de precessiekracht Fp ontstaat door de externe koppelkracht F 90 graden te draaien in de rotatierichting. Dus in de tekening precessie linksom de x-as. Volgens mij gebruikt wnvl1 een methode die dit bevestigd.
Precessie.png
Dat zal inderdaad het resultaat zijn. maar het zou denk ik heel inzichtelijk werken door wat verder in te zoomen en het ontstaan van die kracht te zien ontstaan uit de onderliggende rotatie. zelf ook nooit zover gegaan, maar zou wel mooi zijn om het kwartje echt te zien
vallen.
als ik het teken dan zie ik het volgende
een roterende massa in het vlak ondergaat vervolgens: bovenin een kracht naar linkt daarna aan kracht naar boven, dan kracht naar achteren en dan weer kracht naar boven. dus gesommeerd over 1 hele rotatie zie ik nog niet zo snel een koppel haaks op het aangebrachte koppel ontstaan. dus de vraag is hoe je dat in een soortgelijke tekening dan wel kunt laten zien.
gyroskoop
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Regor

In de kinematica worden bewegingen veroorzaakt door ofwel een kracht vector die men volgens zijn werklijn mag verschuiven, ofwel door een rotatie vector, die een vrije vector is, en die men mag verschuiven volgens of evenwijdig met zijn werklijn, of door een combinatie van beide.
Wat is precessie ?
wnvl1

Regor schreef: wo 11 jun 2025, 22:19 Wat is precessie ?
Definitie chatgpt.

Precessie in de mechanica is het verschijnsel waarbij de rotatie-as van een draaiend voorwerp (zoals een tol, een gyroscoop of de aarde) langzaam ronddraait volgens een kegelvormige baan.
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering
wnvl1

Behalve precessie en spin, heb je ook nog nutatie. Nutatie in de kinematica is een extra, periodieke schommeling van de rotatieas van een draaiend lichaam bovenop de precessiebeweging. Het is een gevolg van krachten en massaverdeling die tijdelijk de rotatie beïnvloeden.

Ik ben nog eens gaan kijken in mijn cursus van analytische mechanica en daarin wordt alles uitgelegd. Op zich is de wiskunde wel te begrijpen, maar heel moeilijk om voeling met te krijgen, tenzij je daar heel dikwijls met bezig bent.
Regor

Mijn vraag is niet om een grammaticale uitleg te hebben over het woord precessie.
Ik weet de betekenis ervan en van nutatie ook.

Maar gezien het een bewegingstoestand is, is mijn vraag hoe precessie te herleiden is tot translatie of / en rotatie vectoren
wnvl1

De precessie kun je opvatten als een extra rotatievector \(\vec{\Omega}\), die de verandering in oriëntatie van \(\vec{\omega}\) beschrijft.

Deze \(\vec{\Omega}\) is een vector die loodrecht staat op \(\vec{\omega}\), en een conische beweging veroorzaakt van de \(\vec{\omega}\)-vector.
Regor

Aan wnvl1,

Ok, Twee rotatie vectoren die loodrecht op elkaar staan.
Maar 2 rotatie vectoren mogen toch samengesteld worden tot 1 rotatie vector ?.

1. Wat is de formule voor de de rotatievector omega in uw post ?
2. Wat is de beweging - vergelijking van de tollende as ten opzichte van zijn steunpunt ?
Jan- gyro

Toch wil ik nog even kwijt:
Ben me zeer sterk bewust dat de toepassing van gyroscopic propulsion in de ruimtevaart nogal schuurt met o.a. de klassieke natuurwetten als aktie= reactie en behoud van (draai-) impuls met de hieruit voortvloeiende conclusie dat er binnen een interne cyclus en zonder externe interactie geen voortstuwing mogelijk is; samenvattend blijft hierbij (ook volgens Newton) het gemeenschappelijk zwaartepunt altijd op dezelfde plaats.
Daar waar ik met roterende massa's en precessie bij de AKTIE= REACTIE'S zeer sterke afwijkingen gemeten heb, volgden reacties dat precessie alleen plaats kon vinden vanuit externe krachten; bij mij kan ik dat aantoonbaar tegenspreken, omdat ik (door mij benoemde) KANTEL- precessies bij boogbanen toegepast heb.
Bij een zijsprong naar de astrofysica met zijn veel voorkomende SCHIJFVORMIGE verschijningen + bijbehorende rotatie- richtingen,
zie: https://www.gyroscopicpropulsion/precessie.htm
, liep ik bij de vele van Newton afwijkende interacties, waarvan wellicht ook enkele die met KANTEL- precessie 'verklaart' kunnen worden, tegen zwarte gaten, donkere materie/ energie e.d. aan.
Echter Einstein's (oorspronkelijk hypothetische) -wel of niet tijdelijke- zwarte gaten e.d. bleken voor de wetenschap prachtige en simpele verklaringen te bieden voor de vele voornoemde afwijkende interacties, waarbij zelfs FOTOS (?) van zwarte gaten gepubliceerd werden.
Ik ervaar hierbij een meer dan sterke BOYCOT- SANITAIR tegen nieuwe inzichten die de traditionele wetenschap eventueel uit hun comfort- zone kunnen brengen. ps ik hoop dat deze reactie niet door een moderator verwijderd wordt.
Jan- gyro

wnvl1

Jan- gyro schreef: vr 20 jun 2025, 19:19 Daar waar ik met roterende massa's en precessie bij de AKTIE= REACTIE'S zeer sterke afwijkingen gemeten heb, volgden reacties dat precessie alleen plaats kon vinden vanuit externe krachten; bij mij kan ik dat aantoonbaar tegenspreken, omdat ik (door mij benoemde) KANTEL- precessies bij boogbanen toegepast heb.
Je filmpje over de kantelprecessie, zit toch vol met externe krachten.Het lijkt mij moeilijk om dat zomaar te linken met gyroscopische propulsie.
Jan- gyro

wnvl1 schreef: vr 20 jun 2025, 19:48
Jan- gyro schreef: vr 20 jun 2025, 19:19 .......Je filmpje over de kantelprecessie, zit toch vol met externe krachten.Het lijkt mij moeilijk om dat zomaar te linken met gyroscopische propulsie.
Zeer goed!
In het fimpje is de zwaartekracht de veroorzaker of aktie- kracht, maar je ziet wel heel duidelijk dat het Newton'se vallen (de reactie) zeer sterk vertraagd wordt t.g.v de tijdelijke kantelprecessie.
Bij mijn meetopstelling (op een horizontale tafel), heb ik twee tegengesteld gerichte 1/2' boogbaan volgende gyroscoop- units
repeterende cycli laten doorlopen, waarbij -zeer langzaam werkend- en alleen tijdens de 'omklapprecessies' duidelijk zichtbare reactiekrachten met een analoge krachtmeter van ca 0.4 Newton worden gemeten.
Volgens Newton zouden de reactiekrachten bij het stoppen exact gelijk moeten zij als die na een kleine pauze bij het opstarten van de tegengesteld gerichte, 1/2 boogbaan naar de startpositie -vise versa-.
Zonder betrokkenheid van de zwaartekracht is hier exact aantoonbaar dat de reactie bij stoppen verwaarloosbaar is t.o.v. der reactie bij het starten van de omgekeerde boogbaanbeweging.
De stop en opstart karakteristiek is hier exact gelijk door het gebruik van arduino aangestuurde stappenmotortjes. (ook hier weer 2 tegengesteld draaiende)
Jan- gyro

Jan- gyro schreef: vr 20 jun 2025, 23:19
wnvl1 schreef: vr 20 jun 2025, 19:48
Jan- gyro schreef: vr 20 jun 2025, 19:19 .......Je filmpje over de kantelprecessie, zit toch vol met externe krachten.Het lijkt mij moeilijk om dat zomaar te linken met gyroscopische propulsie.
Zeer goed!
.....Bij mijn meetopstelling (op een horizontale tafel), heb ik twee tegengesteld gerichte 1/2' boogbaan volgende gyroscoop- units repeterende cycli laten doorlopen, waarbij -zeer langzaam werkend- en alleen tijdens de 'omklapprecessies' duidelijk zichtbare reactiekrachten met een analoge krachtmeter van ca 0.4 Newton worden gemeten.
Ter verduidelijking hiervan en vanzelfsprekend in de ruimte (ter stabilisatie en afregeling) uitgevoerd met een tweede paralelle set gyro-units, waarbij de precessiekanteingeen elkaar eveneens 'spiegelend' compenseren, deze gif- animatie:
Afbeelding
Marienus

wnvl1 schreef:
> [quote=Regor post_id=1262564 time=1749673152 user_id=88665]
> [b]Wat is precessie ?[/b]
> [/quote]
> Definitie chatgpt.
> Precessie in de mechanica is het verschijnsel waarbij de rotatie-as van een
> draaiend voorwerp (zoals een tol, een gyroscoop of de aarde) langzaam
> ronddraait volgens een kegelvormige baan.
Aan Jan- gyro,
...KANTELprecessie, oei. oei, "computer says no" (little britain)

ads

Steun Sciencetalk Double A Premium printpapier A4, 100 vellen

Double A Premium printpapier A4, 100 vellen

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 100 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 100 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nereb - SD Kaartlezer – USB 3.0 & USB-C Cardreader – Geschikt voor SD/TF Geheugenkaarten – Inclusief Converter

Nereb - SD Kaartlezer – USB 3.0 & USB-C Cardreader – Geschikt voor SD/TF Geheugenkaarten – Inclusief Converter

Bekijk product

Regor

Aan Marienus,

Ok, werd zeker al door iedereen in deze topic vastgesteld.
Anderzijds kan elkeen, terecht of onterecht ..... aan een fenomeen dat hij blijkbaar vaststelt ..... een eigen naam geven.
Velen zouden niet durven ..... sommigen blijkbaar wel.

Het grootste probleem is volgens mij de vraag, wat is "beter", de persoon proberen te laten inzien dat hij helaas fout is ....
of de persoon in de waan te laten .....niet gemakkelijk ...denk ik.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🧭 Natuurkunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!