Moderator: physicalattraction
Dat zal inderdaad het resultaat zijn. maar het zou denk ik heel inzichtelijk werken door wat verder in te zoomen en het ontstaan van die kracht te zien ontstaan uit de onderliggende rotatie. zelf ook nooit zover gegaan, maar zou wel mooi zijn om het kwartje echt te zienukster schreef: ↑wo 11 jun 2025, 20:01 Uit een grijs verleden staat me bij dat de precessiekracht Fp ontstaat door de externe koppelkracht F 90 graden te draaien in de rotatierichting. Dus in de tekening precessie linksom de x-as. Volgens mij gebruikt wnvl1 een methode die dit bevestigd.
Precessie.png
Definitie chatgpt.
Je filmpje over de kantelprecessie, zit toch vol met externe krachten.Het lijkt mij moeilijk om dat zomaar te linken met gyroscopische propulsie.Jan- gyro schreef: ↑vr 20 jun 2025, 19:19 Daar waar ik met roterende massa's en precessie bij de AKTIE= REACTIE'S zeer sterke afwijkingen gemeten heb, volgden reacties dat precessie alleen plaats kon vinden vanuit externe krachten; bij mij kan ik dat aantoonbaar tegenspreken, omdat ik (door mij benoemde) KANTEL- precessies bij boogbanen toegepast heb.
wnvl1 schreef: ↑vr 20 jun 2025, 19:48Zeer goed!
In het fimpje is de zwaartekracht de veroorzaker of aktie- kracht, maar je ziet wel heel duidelijk dat het Newton'se vallen (de reactie) zeer sterk vertraagd wordt t.g.v de tijdelijke kantelprecessie.
Bij mijn meetopstelling (op een horizontale tafel), heb ik twee tegengesteld gerichte 1/2' boogbaan volgende gyroscoop- units
repeterende cycli laten doorlopen, waarbij -zeer langzaam werkend- en alleen tijdens de 'omklapprecessies' duidelijk zichtbare reactiekrachten met een analoge krachtmeter van ca 0.4 Newton worden gemeten.
Volgens Newton zouden de reactiekrachten bij het stoppen exact gelijk moeten zij als die na een kleine pauze bij het opstarten van de tegengesteld gerichte, 1/2 boogbaan naar de startpositie -vise versa-.
Zonder betrokkenheid van de zwaartekracht is hier exact aantoonbaar dat de reactie bij stoppen verwaarloosbaar is t.o.v. der reactie bij het starten van de omgekeerde boogbaanbeweging.
De stop en opstart karakteristiek is hier exact gelijk door het gebruik van arduino aangestuurde stappenmotortjes. (ook hier weer 2 tegengesteld draaiende)
Jan- gyro schreef: ↑vr 20 jun 2025, 23:19Ter verduidelijking hiervan en vanzelfsprekend in de ruimte (ter stabilisatie en afregeling) uitgevoerd met een tweede paralelle set gyro-units, waarbij de precessiekanteingeen elkaar eveneens 'spiegelend' compenseren, deze gif- animatie:wnvl1 schreef: ↑vr 20 jun 2025, 19:48Zeer goed!
.....Bij mijn meetopstelling (op een horizontale tafel), heb ik twee tegengesteld gerichte 1/2' boogbaan volgende gyroscoop- units repeterende cycli laten doorlopen, waarbij -zeer langzaam werkend- en alleen tijdens de 'omklapprecessies' duidelijk zichtbare reactiekrachten met een analoge krachtmeter van ca 0.4 Newton worden gemeten.