Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Regor
Artikelen: 0

Giftige natuurlijke planten - en of bloemengeuren.

Ok, men weet van heel veel planten dat ze schadelijk zijn voor bv dier en / of mens.
Anderzijds is het zo dat planten en of bloemen geuren verspreiden.
Sommige hebben een "rottende" geur (extreem) ...... sommige hebben aangename geuren.

Wat ik mij afvraag is:
Is het zo evident dat planten of bloemen die aangenaam ruiken (voorkeuren verschillen van persoon tot persoon)
NIET of WEL giftig zijn ?
Ik moet bv denken aan goudregen en blauwregen ....... twijgen en bladeren en bloemen ervan zijn giftig ........ maar ze rieken zo aangenaam.
Sneeuwklokje is ook zoiets.
Ik vraag mij af als de geur ook giftig is.

Men vind in de literatuur veel over de al dan niet giftigheid van planten en / of bloemen ..... maar niet over hun geuren !
"Het is niet allemaal rozengeur en maneschijn" !

Wie heeft daar zicht op ?

Ben benieuwd !

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 100 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 100 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Blue - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Blue - 11e generatie

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 25 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 25 euro - Voor jou

Bekijk product

jazzer

Re: Giftige natuurlijke planten - en of bloemengeuren.

Geuren kan je vergelijken met homeopatische middelen. Heel weinig moleculen volstaan reeds om een duidelijke reactie van ons lichaam op te roepen.

In de homeopathie betreft het vaak giftige planten, maar door de sterke verdunning ervan volstaat het gift niet om ons ziek te maken.
In het ideale geval zal het ervoor zorgen dat ons afweersysteem op zo 'n specifieke manier reageert dat niet alleen de microdosis gift wordt geneutraliseerd maar tegelijkertijd een kwaal, die sterk gelijkt op een vergiftiging door een hoge dosis van dat product, geneest.
Dat is het principe dat Hahnemann, de grondlegger van de homeopathie, "similia similibus curentur" noemde.

Er bestaat zoiets als https://nl.wikipedia.org/wiki/Aromatherapie maar daarover weet ik bijna niets.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

ukster

De natuur is in de basis een grote grap waar wij de onwetende slachtoffers zijn. Elke tuin is een mijnenveld van misleidende geuren, en elke wandeling door het bos is een potentiële aflevering van "1000 Ways to Die: Garden Edition".
Dus ja, ruik gerust aan die bloemen - maar hou wel je testament bij de hand. Je weet maar nooit wanneer een onschuldig uitziende petunia besluit dat het tijd is voor je grande finale!
Elegantie in vergelijkingen is geen toeval
Skycenter

Als men planten gaat gebruiken kiest men ofwel de bloemen, het loof, de stengels of het hout, of de wortels.
Deze kunnen dan nog eens een andere geur en giftigheid hebben, onder andere bij het stuk maken.
De dosis telt ook in verband met zijn functionaliteit.
Ik weet bijvoorbeeld dat de vlierstruik giftige cyanides bevat maar dat het loof weinig geur bevat. De bloemen kunnen gewoon gebruikt worden voor een infuus. Koken van de bessen maakt ze dan weer eetbaar in een stroop bijvoorbeeld.
Alleen op de bloemengeur afgaan of de rest van de plant al dan niet giftig is houdt geen steek.
Tolerance and Respect
Regor

Aan Ukster,

Dank U ....maar
Mijn vraag werd ingegeven gezien het feit dat men op internet veel info vind over giftige planten en onderdelen ervan ......;maar niet over de geuren.
Voor de rest heeft het met mijn eventueel testament niets te maken. 8-)

Aan Jazzer

Dank U ......maar
Is ook interessant, maar had helaas niets te maken met de vraag in mijn topic

An Skycenter,
Dank U .....maar U schreef.
"Alleen op de bloemengeur afgaan of de rest van de plant al dan niet giftig is houdt geen steek."
Ik heb niet beweert dat wel "het steek " houd.
Ik heb het over de mogelijke giftige natuurlijke geuren....... niet meer en niet minder.

ads

Steun Sciencetalk Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Silver + 1 jaar extra garantie

Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Silver + 1 jaar extra garantie

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 10 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 10 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Bekijk product

Skycenter

Regor schreef: vr 20 jun 2025, 21:52
Ik vraag mij af als de geur ook giftig is.
Ja er bestaan gifpollen.
Er zijn meerdere redenen hiervoor.

https://plantae.org/viewpoint-the-poiso ... ew-phytol/
Tolerance and Respect

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🧭 Natuurkunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!