Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Regor
Artikelen: 0

Kracht golven 2.0

Wat ik mij afvraag en bedenk (met mijn beperkte kennis) bij golven is:

Er zijn (ondermeer ?) gravitatie golven en elektra magnetische golven veroorzaakt (oei, ik verwacht reactie hierop ) door respectievelijk de zwaarte kracht en de elektromagnetische kracht.

De vorm van de zwaartekracht golven is specifiek (naam vergeten), afwisselende contractie in x en y richting, propageren aan snelheid c in de z richting
Die van de electromagnetische kracht heeft twee golven die 90 ° ten opzicht van elkaar staan.

2. Uiten de zwakke en de sterkte kernkracht zich ook door "golven"? ....... ongeacht hun reikwijdte.
3. Zo ja, welke vorm hebben die ?

Fixie.
4. Zou er een golf kunnen bestaan die de vorm heeft van een sinuoide maar 360 ° rotatie symmetrisch ?
Of is een emk golf ook 360° rotatie symmetrisch ?

ads

Steun Sciencetalk 5 stuks Plastic Labels 91201 geschikt voor Dymo LetraTag Labelprinter - Zwart op Wit - 12 mm x 4 m - S0721610 Labeltape - Telano

5 stuks Plastic Labels 91201 geschikt voor Dymo LetraTag Labelprinter - Zwart op Wit - 12 mm x 4 m - S0721610 Labeltape - Telano

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nintendo Switch 2 Pro Controller - Zwart

Nintendo Switch 2 Pro Controller - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Twinmarkers 80 stuks voor volwassenen - Alcohol Markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Twinmarkers 80 stuks voor volwassenen - Alcohol Markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Bekijk product

wnvl1

Re: Kracht golven 2.0

Regor schreef: do 26 jun 2025, 12:14 Wat ik mij afvraag en bedenk (met mijn beperkte kennis) bij golven is:

Er zijn (ondermeer ?) gravitatie golven en elektra magnetische golven veroorzaakt (oei, ik verwacht reactie hierop ) door respectievelijk de zwaarte kracht en de elektromagnetische kracht.
Je hebt gevraagd om een reactie. Hier is ze.

De elektrische en magnetische velden zijn direct gelinkt aan de elektromagnetische potentiaal — een dieper en abstracter concept dat in de natuurkunde een fundamentele rol speelt, vooral in de moderne veldentheorie en kwantumfysica.

In de klassieke natuurkunde (zoals Maxwell's theorie) spreken we over twee velden:

* Elektrisch veld E
* Magnetisch veld B

Maar in kwantumveldentheorie, worden deze beide velden afgeleid uit één elektromagnetische potentiaal:

* de klassieke elektrische potentiaal
* de Vectorpotentiaal (A) — een vectorveld waaruit het magnetisch veld wordt afgeleid

Samen vormen ze de vier-potentiaal \(A^\mu = (\phi, \vec{A})\), een object dat netjes in de relativiteitstheorie past.
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

wnvl1

Op zich zijn er voor de zwakke en de sterke kernkracht ook wel golven. Maar de zwakke kernkracht heeft draagdeeltjes met massa vandaar een kort bereik. De sterke kernkracht is opgesloten in grotere deeltjes, dus ook geen klassieke golven (confinement).
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering
flappelap

Het grote verschil met de golven van de elektromagnetische en gravitationele wisselwerking en die van de zwakke en sterke wisselwerking, is dat de eerste 2 genoemde transversaal zijn (in vacuüm). De golven van de sterke en zwakke wisselwerking bevatten daarentegen ook nog een longitudinale component, wat tot uiting komt in het feit dat de bijbehorende ijkdeeltjes massa hebben.
Regor

Aan wvnl1

Dank U,
Ook interessant .
Maar het gaat mij vooral over de vorm van de golven zoals die in de litteratuur soms voorgesteld worden.

Aan Flappelap,

Dank U.
Dat van die longitudinale component begrijp ik niet.
Propageren niet alle golven in 3 dimensies, en volgens sferische krachtvelden, ongeacht dat bij de zwakke en sterke kernkracht hun (kracht ?) verzwakt met de 7 de macht, of meer.
Bestaan er voorstellingen van die golf - vormen ?

Fictie.
4. Zou er een golf kunnen bestaan die de vorm heeft van een sinusoide maar 360 ° rotatie symmetrisch ?
wnvl1

Een longitudinale golf betekent dat de trillingsrichting gelijk is aan de voortplantingsrichting. Geluidsgolven zijn bijvoorbeeld longitudinaal. Electromagnetische golven zijn transveraal. Elektromagnetische golven bestaan uit twee transversale componenten (E en B), die loodrecht op elkaar én op de voortplantingsrichting staan. Dat staat los van het feit dat golven zich in 3 dimensies voortplanten.

Ik denk dat eenvoudige formules niet volstaan om inzicht te krijgen in de zwakke en sterke interactie. Dat is erg complexe fysica.
Regor

Aan wnvl1,

Snap ik.
Gaat niet over de formules van de Zw en St kerkracht, maar om de vorm van hun golf.
Enige kennis ervan ?

Enig idee van de fictie golfvorm die ik beschreef ?
Zoals de electro magnetische golf .... maar met maar 1 component...... maar wel 360° rondom de propagatie - as ?
wnvl1

Een elektrische veldvector in een bepaald punt is een vector. Als je meerdere vectoren hebt in één punt, dan kan je die optellen zodat je uiteindelijk maar overblijft met één vector in één richting.
Regor

Aan wnvl1,

Wij zitten blijkbaar op een verschillende "golflengte".
Zal aan mij liggen omdat ik mijn vragen niet begrijpender formuleer.
Het gaat mij niet over samenstellen van vectoren, maar hoe men de golven figuratief voorstelt.
Regor

Van de electromagnetische golf vond ik:
Bijlagen
Unknown
Unknown 466 keer bekeken
Elektrische_en_magnetische_trilling_1
Regor

Van de zwaartekracht golf vond ik:
Bijlagen
Unknown
Unknown 467 keer bekeken
gw-waves-side
imagem
Regor

Maar van de Zw en de St kerkracht vond ik geen voorstelling/
Wie heeft er ?

En nog geen reactie op mijn vraag.

Enig idee van de fictieve golfvorm die ik beschreef ?
Zoals de electro magnetische golf .... maar met maar 1 component...... maar wel 360° rondom de voortplantings - as ?
HansH

Regor schreef: za 28 jun 2025, 09:55 Van de electromagnetische golf vond ik:
bij golven wordt steeds energie van de ene in de andere vorm omgezet, bv snelheid in uitwijking. potentiele in kinetische energie, etc. bij licht heb je een h en een b veld. maar waar zit de energie op het moment dat h en b veld door de 0 gaan? dus wat wordt er daar cyclisch in elkaar omgezet behorend bij golven?
Regor

Aan HansH,

Is off topic !

p.s. ik bedoel kernkracht in mijn vorige post ipv kerkracht .... dat zijn heel andere dingen 8-)

ads

Steun Sciencetalk Ohuhu Honolulu 216 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Ohuhu Honolulu 216 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Bekijk product

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 2TB

Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 2TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 50 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 50 euro - Voor jou

Bekijk product

wnvl1

Het veld van de sterke wisselwerking is een SU(3) Yang-Mills veld en voor de zwakke wisselwerking een SU(2) Yang-Mills veld, gecombineerd met een U(1)-veld. Een SU(N) Yang-Mills veld heeft N²−1 generatoren (3 voor SU(2), 8 voor SU(3)). Elk van deze componenten is op zijn beurt een viervector in de ruimtetijd. Dit betekent dat je voor SU(3) 8×4=32 onafhankelijke veldcomponenten hebt op elk punt in de ruimtetijd. Het is onmogelijk om dit in een visueel begrijpelijke vorm weer te geven.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🧭 Natuurkunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!