Het komt wel vaker voor dat mensen iets heel simpel zien en het allemaal heel logisch vinden niet in de gaten hebben dat anderen die wat verder doordenken voor raadsels staan die anderen helemaal niet opvallen.
Het komt wel vaker voor dat mensen iets heel simpel zien en het allemaal heel logisch vinden niet in de gaten hebben dat anderen die wat verder doordenken voor raadsels staan die anderen helemaal niet opvallen.
dus dan zou het ook zo moeten zijn dat de richting van de zwaartekracht die een dubbelser op de andere ster uitoefent zo is als je de ster ziet dus bv 10 minuten geleden.Gast schreef: ↑ma 07 jul 2025, 06:42
Sinds de speciale relativiteit (had ik dit niet al gezegd?) is het principe algemeen aanvaard dat geen enkel signaal sneller kan reizen dan de lokale lichtsnelheid \(c\). Dus informatie als energie en impuls kan zich alleen met \(c\) of langzamer verplaatsen. Dat betekent: als de Zon iets ‘doet’, merken wij dat op zijn vroegst 8 minuten later.
Dank voor deze heldere toelichting. alleen het antwoord nee zou voor mij alleen nog maar meer vraagtekens opgeleverd hebben. overigens denk ik dat je de zwaartekracht van die dubbelster wel kun meten door een zwaartekrachtsmeter stil staand op te hangen dus bewust niet de geodeet van vrije val te laten volgen. alleen inderdaad als je het als geodeten bekijkt en kromming van de ruimtetijd dan is er geen kracht, immers alles bevind zich in vrije val.Gast schreef: ↑di 08 jul 2025, 02:26 Nou. In dit geval, ja.
Simpelweg omdat die meting van de zwaartekracht komt van waar de zwaartekrachtsbron 10 minuten geleden was, dus van waar je de ster nu ziet. In die 10 minuten is die bron verder bewogen, en dus duurt het ook 10 minuten voordat de richting van de kracht die je voelt verandert.
Volgens mij klopt het lokaal behoud wel, maar niet het globaal.wnvl1 schreef: ↑vr 04 jul 2025, 15:22Je hebt lokaal én globaal behoud.
Lokaal behoud: er is geen creatie of vernietiging van energie of impuls op een oneindig klein volume — dit wordt uitgedrukt door de (co)divergentie van de tensor:
$$
\nabla_\mu T^{\mu\nu} = 0
$$
Globaal behoud: dit is de integrale vorm over een volume, in de vorm:
$$
\frac{d}{dt} \int_V T^{0\nu} \, d^3x = - \int_{\partial V} T^{i\nu} n_i \, dS
$$
Deze volgt rechtstreeks uit de lokale wet via de stelling van Gauss.
volgens Newton is de zwaartekracht oneindig snel en naar de andere ster gericht.HansH schreef: ↑di 08 jul 2025, 08:51Dank voor deze heldere toelichting. alleen het antwoord nee zou voor mij alleen nog maar meer vraagtekens opgeleverd hebben. overigens denk ik dat je de zwaartekracht van die dubbelster wel kun meten door een zwaartekrachtsmeter stil staand op te hangen dus bewust niet de geodeet van vrije val te laten volgen. alleen inderdaad als je het als geodeten bekijkt en kromming van de ruimtetijd dan is er geen kracht, immers alles bevind zich in vrije val.Gast schreef: ↑di 08 jul 2025, 02:26 Nou. In dit geval, ja.
Simpelweg omdat die meting van de zwaartekracht komt van waar de zwaartekrachtsbron 10 minuten geleden was, dus van waar je de ster nu ziet. In die 10 minuten is die bron verder bewogen, en dus duurt het ook 10 minuten voordat de richting van de kracht die je voelt verandert.
Je hebt gelijk.vijv schreef: ↑di 08 jul 2025, 10:06Volgens mij klopt het lokaal behoud wel, maar niet het globaal.wnvl1 schreef: ↑vr 04 jul 2025, 15:22Je hebt lokaal én globaal behoud.
Lokaal behoud: er is geen creatie of vernietiging van energie of impuls op een oneindig klein volume — dit wordt uitgedrukt door de (co)divergentie van de tensor:
$$
\nabla_\mu T^{\mu\nu} = 0
$$
Globaal behoud: dit is de integrale vorm over een volume, in de vorm:
$$
\frac{d}{dt} \int_V T^{0\nu} \, d^3x = - \int_{\partial V} T^{i\nu} n_i \, dS
$$
Deze volgt rechtstreeks uit de lokale wet via de stelling van Gauss.
Je kan de integratie hier niet zomaar toepassen. Integreren is in wezen een optelling, in dit geval van vectoren.
Om vectoren, die zich op verschillende punten binnen het volume bevinden, op te tellen moet je deze via parallel transport naar elkaar brengen.
Dit is echter pad afhankelijk en dus is de integraal niet bepaald.
Dit kan bijvoorbeeld opgelost worden door invoering van een pseudotensor en met hierop de "gewone " divergentie op toe te passen.
Enkele voorbeelden van globaal energie, momentum verlies:
energieverlise bij gravitationele roodverschuiving
energieverlies bij uitzenden zwaartekrachtsgolven.