Ja, grappig. Daar staat eigenlijk precies over het eea wat we hierboven besproken hebben, alleen dan met veel meer diepgang en wiskundige onderbouwing.flappelap schreef: ↑di 08 jul 2025, 07:10 Ik moet bij deze discussie denken aan dit paper van Carlip (1999), waarin hij reageert op een claim van Van Flandern. Ik heb het zelf niet gelezen, maar ik meende dat hier ook de vraag centraal stond omtrent de voortplanting van zwaartekracht en de lichtsnelheid,
https://arxiv.org/pdf/gr-qc/9909087
(‘Overal’ lijkt wel al een artikel over geschreven te zijn, wat ik in dit geval eerlijk gezegd niet zo verwacht had.)
@vijf
Daarom begon ik ook over ADM- en Bondi-energie.
Een ander voorbeeld is overigens een zwart gat. Volgens klassieke ART is de ruimtetijd buiten als binnen de horizon, tot aan de singulariteit) vacuüm, dus is de energie-impulstensor daar nul. Toch kennen we er een massa aan toe, bijvoorbeeld via de ADM-massa, die volgt uit het asymptotische gedrag van de kromming.
Verder over behoud van energie in de ART kun je zeggen dat het niet (altijd) geldig is of heel kort gezegd dat het in de gekromde ruimtetijd gaat zitten, aan de linkerkant van de Einstein veldvergelijkingen. Sean Carrol geeft de voorkeur aan het eerste om verwarring te voorkomen, .. ik persoonlijk niet.
Puzzels