Puzzel Puzzels
wnvl1
Artikelen: 0

Re: Oefeningen Callahan's "The Geometry of Spacetime"

Ja, dat gevoel heb ik ook. Zo'n bewijzen dragen bij mij ook niet echt bij tot het inzicht.
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering

ads

Steun Sciencetalk Ohuhu Honolulu 216 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Ohuhu Honolulu 216 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Bekijk product

Steun Sciencetalk Super Mario Galaxy + Super Mario Galaxy 2 - Nintendo Switch

Super Mario Galaxy + Super Mario Galaxy 2 - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nuvance SD Kaart Lezer - 3 in 1 - Micro SD Kaart - USB naar USB C - 8-Pin - Geschikt voor alle Telefoons, Tablets & Laptops

Nuvance SD Kaart Lezer - 3 in 1 - Micro SD Kaart - USB naar USB C - 8-Pin - Geschikt voor alle Telefoons, Tablets & Laptops

Bekijk product

Professor Puntje

Is dit een simpeler aanpak?

Hoe zou je de opgave via geometrische algebra oplossen? Kan AI dat?
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Professor Puntje

1.(b) Ervan uitgaande dat je met operatoren mag rekenen alsof het vectoren in \( \mathbb{R}^3 \) zijn is deze opgave in tegenstelling tot 1.(a) dan weer een eenvoudige invuloefening.
wnvl1

b volgt inderdaad direct uit a.
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering
Professor Puntje

Ken je geometrische algebra? Maakt dat de zaak eenvoudiger?
flappelap

Professor Puntje schreef: zo 27 jul 2025, 17:38 Dat lijkt meer op boekhouden dan op wis- of natuurkunde. Hu! - dat wordt doorbijten. Zal het vanavond nog eens proberen of ik het stap voor stap kan volgen.
Mwah, ik betwijfel of andere afleidingen meer inzicht geven. In 3D heb je twee invariante tensoren onder SO(3), die geven 2 typen producten, en daar heb je relaties tussen die je vrij eenvoudig kunt nagaan met de asymmetrie van die epsilon tensor.
wnvl1

Professor Puntje schreef: zo 27 jul 2025, 18:38 Hoe zou je de opgave via geometrische algebra oplossen? Kan AI dat?
Kan je misschien een specifiek moment aangeven in de film, want hij is best lang. Ik heb in elk geval geen weet van iets wat mij extra inzicht gaf.
wnvl1

flappelap schreef: zo 27 jul 2025, 22:06 Mwah, ik betwijfel of andere afleidingen meer inzicht geven.
Dat is dus ook het gevoel dat ik heb.
flappelap

Professor Puntje schreef: zo 27 jul 2025, 18:38 Is dit een simpeler aanpak?

Hoe zou je de opgave via geometrische algebra oplossen? Kan AI dat?
Nee. En als je het voor ART wilt gebruiken, zul je hier niet zoveel aan hebben, gok ik.
Professor Puntje

Op internet lees ik er ook heel tegenstrijdige verhalen over. Sommige mensen zijn er lyrisch over en anderen vinden het oude wijn in nieuwe zakken oftewel niks bijzonders. Als test ben ik benieuwd hoe een oplossing van opgave 1.(a) er in geometrische algebra uit zou zien. Kan AI dat?
Professor Puntje

Dit zegt het AI-overzicht van Google:
Yes, geometric algebra simplifies calculations involving the cross product, particularly in higher dimensions and when dealing with rotations. In 3D, it provides a more elegant and unified approach than the traditional cross product, and its true power shines in higher dimensions where the cross product isn't even defined.
Here's why:

Unified framework:
Geometric algebra treats scalars, vectors, and higher-dimensional objects (like bivectors representing planes) as multivectors within a single system.
Geometric product:
The geometric product generalizes the dot and cross products. It allows for a single, consistent way to multiply vectors, unlike the separate dot and cross products in traditional vector algebra.
Bivectors and rotations:
In 3D, the cross product is often used to represent a rotation axis. However, the bivector in geometric algebra directly represents the plane of rotation, which is more natural and efficient for rotations in any dimension.
Higher dimensions:
The cross product is only defined for 3D vectors, while the geometric algebra approach extends naturally to higher dimensions.
Inversion:
The geometric product allows for vector division, which is crucial for many calculations involving rotations.

In essence, geometric algebra provides a more powerful and versatile tool for geometric computations than traditional vector algebra, especially when dealing with rotations and higher-dimensional spaces.
Professor Puntje

Het is verleidelijk om nu weer met de geometrische algebra verder te gaan, maar ik wil eerst het relativiteitsboek uit hebben. Daarna heb ik mijn handen weer vrij om iets anders aan te pakken.
Professor Puntje

Terug naar de opgaven:
1-3

ads

Steun Sciencetalk PlayStation 5 - Disc Edition - Slim

PlayStation 5 - Disc Edition - Slim

Bekijk product

Steun Sciencetalk Sony PS5 DualSense Draadloze Controller - Wit

Sony PS5 DualSense Draadloze Controller - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Pink - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Pink - 11e generatie

Bekijk product

Professor Puntje

2. Door het uitwerken van de producten en het omwisselen van de volgorde van de partiële afgeleiden vallen alle termen tegen elkaar weg.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Relativiteitstheorie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!