Puzzel Puzzels
flappelap
Artikelen: 0

Re: Oefeningen Callahan's "The Geometry of Spacetime"

Professor Puntje schreef: ma 28 jul 2025, 08:59 2. Door het uitwerken van de producten en het omwisselen van de volgorde van de partiële afgeleiden vallen alle termen tegen elkaar weg.
Ja, en dat zie je dus heel eenvoudig als je epsilonsymbolen gebruikt: je contraheert dan 2 antisymmetrische indices met 2 symmetrische indices, wat 0 oplevert.

ads

Steun Sciencetalk MSI MAG 242C - Full HD Curved Gaming Monitor - 180hz - 24 inch

MSI MAG 242C - Full HD Curved Gaming Monitor - 180hz - 24 inch

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 20 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 20 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk Sony PS5 DualSense draadloze controller – Chroma Indigo

Sony PS5 DualSense draadloze controller – Chroma Indigo

Bekijk product

flappelap

Professor Puntje schreef: ma 28 jul 2025, 08:10 Het is verleidelijk om nu weer met de geometrische algebra verder te gaan, maar ik wil eerst het relativiteitsboek uit hebben. Daarna heb ik mijn handen weer vrij om iets anders aan te pakken.
Die GA laat je de relativiteitstheorie i.i.g. niet beter begrijpen.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Professor Puntje

flappelap schreef: ma 28 jul 2025, 09:35
Professor Puntje schreef: ma 28 jul 2025, 08:10 Het is verleidelijk om nu weer met de geometrische algebra verder te gaan, maar ik wil eerst het relativiteitsboek uit hebben. Daarna heb ik mijn handen weer vrij om iets anders aan te pakken.
Dat denk ik ook niet, maar gegoochel met indices staat mij gigantisch tegen. Dat voelt als strafwerk. Die GA levert (als het goed is) een aansprekende geometrische interpretatie van de bewerkingen die je gaande je bewijs of afleiding uitvoert met de nodige Aha-erlebnissen onderweg. Voor mij is dit maar een hobby, dus het moet wel leuk blijven. ;-)

Ik wil in ieder geval één orthodox ART-boek helemaal begrijpen en dat is het boek waar ik nu mee bezig ben, dus voorlopig even geen GA.
Professor Puntje

3.

\( \nabla \times H = \frac{\partial}{\partial t} E \, + \, J \)

\( \nabla \bullet ( \nabla \times H) = \nabla \bullet (\frac{\partial}{\partial t} E \, + \, J) \)

\( 0 = \nabla \bullet \frac{\partial}{\partial t} E \, + \, \nabla \bullet J \)

\( 0 = \frac{\partial}{\partial t} ( \nabla \bullet E) \, + \, \nabla \bullet J \)

\( 0 = \frac{\partial}{\partial t} \rho \, + \, \nabla \bullet J \)
Professor Puntje

De laatste opgaven van hoofdstuk 1:
4-6
flappelap

Professor Puntje schreef: ma 28 jul 2025, 09:52
Dat denk ik ook niet, maar gegoochel met indices staat mij gigantisch tegen.
Ik snap nooit zo goed die fetish om alles coördinaatonafhankelijk te willen uitrekenen, maar goed, ik ben dan ook een natuurkundige en geen wiskundige. Zeker als dat "gegoochel" (zoveel wiskunde bevat een deel veredeld boekhouden) de zaak sterk vereenvoudigt. Waarom zou je een heel nieuw stuk wiskunde eigen willen maken voor zoiets simpels? En uiteindelijk komt het op hetzelfde neer.
wnvl1

Met AI:

$$
\nabla \times (\nabla \times \mathbf{A}) = \nabla (\nabla \cdot \mathbf{A}) - \nabla^2 \mathbf{A}
$$

We kunnen deze identiteit herschrijven en analyseren met **geometrische algebra (GA)**, waarin vectoren, producten, en operatoren een meer verenigde algebraïsche structuur krijgen.

---

### 1. **Herinner het identiteitsdoel in vectoranalyse:**

De linkerkant bevat een dubbele rotatie (curl), en de rechterkant drukt dit uit in termen van divergentie en de Laplaciaan.

---

### 2. **Geometrische algebra: basisprincipes**

In 3D geometrische algebra (GA), gebruiken we:

* Het **geometrisch product** \(ab = a \cdot b + a \wedge b\), waar:

* \(a \cdot b\) is het scalair (binnen)product
* \(a \wedge b\) is het bivector (uitwendig) product

De nabla-operator \(\nabla\) werkt als een vector en kan dus ook betrokken worden in het geometrisch product.

---

### 3. **Rewriting in geometrische algebra**

We herschrijven de identiteit in termen van het geometrisch product.

De rotatie (curl) wordt in GA vaak geschreven als het uitwendig product van \(\nabla\) met \(\mathbf{A}\):

$$
\nabla \wedge \mathbf{A}
$$

en de dubbele rotatie:

$$
\nabla \times (\nabla \times \mathbf{A}) \quad \text{wordt} \quad \nabla \times (\nabla \times \mathbf{A}) = - (\nabla \wedge (\nabla \wedge \mathbf{A}))^\ast
$$

*(met \(\ast\) de duale operator, zie onder)*

Maar in GA is er een nuttiger equivalent via het **geometrisch product**:

$$
\nabla (\nabla \cdot \mathbf{A}) - \nabla \cdot (\nabla \mathbf{A}) = \nabla (\nabla \cdot \mathbf{A}) - \nabla^2 \mathbf{A}
$$

Dus we schrijven:

$$
\nabla (\nabla \cdot \mathbf{A}) - \nabla^2 \mathbf{A} = \nabla (\nabla \cdot \mathbf{A}) - \nabla \cdot (\nabla \mathbf{A})
$$

waarbij \(\nabla \mathbf{A}\) het **geometrisch product** is van \(\nabla\) en \(\mathbf{A}\):

$$
\nabla \mathbf{A} = \nabla \cdot \mathbf{A} + \nabla \wedge \mathbf{A}
$$

en dan:

$$
\nabla \cdot (\nabla \mathbf{A}) = \nabla \cdot (\nabla \cdot \mathbf{A}) + \nabla \cdot (\nabla \wedge \mathbf{A}) = \nabla^2 \mathbf{A}
$$

omdat \(\nabla \cdot (\nabla \wedge \mathbf{A}) = 0\)

---

### 4. **Conclusie in geometrische algebra**

In GA wordt de identiteit:

$$
\nabla \times (\nabla \times \mathbf{A}) = \nabla (\nabla \cdot \mathbf{A}) - \nabla^2 \mathbf{A}
$$

uitgedrukt als:

$$
- (\nabla \wedge (\nabla \wedge \mathbf{A}))^\ast = \nabla (\nabla \cdot \mathbf{A}) - \nabla \cdot (\nabla \mathbf{A})
$$

Of met het volledige geometrisch product:

$$
\nabla (\nabla \cdot \mathbf{A}) - (\nabla \cdot (\nabla \mathbf{A}))
$$

Deze afleiding toont hoe GA een krachtig, compact alternatief biedt voor klassieke vectoranalyse, waarbij divergentie, rotatie en Laplaciaan allemaal voortkomen uit het ene product \(\nabla \mathbf{A}\).
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering
wnvl1

Of je iets hebt aan deze AI uitwerking betwijfel ik.
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering
Professor Puntje

flappelap schreef: ma 28 jul 2025, 14:09

Ik snap nooit zo goed die fetish om alles coördinaatonafhankelijk te willen uitrekenen, maar goed, ik ben dan ook een natuurkundige en geen wiskundige. Zeker als dat "gegoochel" (zoveel wiskunde bevat een deel veredeld boekhouden) de zaak sterk vereenvoudigt. Waarom zou je een heel nieuw stuk wiskunde eigen willen maken voor zoiets simpels? En uiteindelijk komt het op hetzelfde neer.
Er is niet veel aan te snappen. Ik beleef simpelweg geen plezier aan mechanisch rekenwerk. Dingen begrijpen vind ik wel leuk, en creatieve oplossingen zoeken ook. En werken met voorstelbare begrippen waarvan de eigenschappen en bijpassende rekenregels inzichtelijk zijn. Praktisch nut interesseert mij volstrekt niet, dat is iets voor technici. Het gaat mij puur om het intellectuele plezier. Recreatieve natuurkunde dus eigenlijk. Recreatieve wiskunde is nog wel een bekende tak van sport, maar over recreatieve natuurkunde hoor je weinig meer... :ugeek:
Professor Puntje

@wnvl1 Om die geometrische algebra te gebruiken moeten we ons er eerst in verdiepen. Ik ben daar wel voor gemotiveerd maar wil nu eerst doorzetten met het relativiteitsboek. Het is zonde om dat laatste nu weer te onderbreken.
Professor Puntje

Opgave 4. Nagerekend en ik kom op hetzelfde, maar niet interessant genoeg om te posten.
Professor Puntje

Opgave 5. lijkt me niet te kloppen.
Professor Puntje

6.(a) Heb ik nagerekend en dat klopt.
flappelap

Professor Puntje schreef: ma 28 jul 2025, 15:59
flappelap schreef: ma 28 jul 2025, 14:09

Er is niet veel aan te snappen. Ik beleef simpelweg geen plezier aan mechanisch rekenwerk. Dingen begrijpen vind ik wel leuk, en creatieve oplossingen zoeken ook. En werken met voorstelbare begrippen waarvan de eigenschappen en bijpassende rekenregels inzichtelijk zijn. Praktisch nut interesseert mij volstrekt niet, dat is iets voor technici. Het gaat mij puur om het intellectuele plezier. Recreatieve natuurkunde dus eigenlijk. Recreatieve wiskunde is nog wel een bekende tak van sport, maar over recreatieve natuurkunde hoor je weinig meer... :ugeek:
Ok, ik meende dat je primaire doel was om de algemene relativiteitstheorie beter te begrijpen.

ads

Steun Sciencetalk Super Mario Party: Jamboree - Nintendo Switch

Super Mario Party: Jamboree - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nintendo Switch Sports - Nintendo Switch

Nintendo Switch Sports - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart- 75 euro - Voor jou

bol cadeaukaart- 75 euro - Voor jou

Bekijk product

flappelap

wnvl1 schreef: ma 28 jul 2025, 14:48 Met AI:

$$
$$

We kunnen deze identiteit herschrijven en analyseren met **geometrische algebra (GA)**, waarin vectoren, producten, en operatoren een meer verenigde algebraïsche structuur krijgen.

---

### 1. **Herinner het identiteitsdoel in vectoranalyse:**

De linkerkant bevat een dubbele rotatie (curl), en de rechterkant drukt dit uit in termen van divergentie en de Laplaciaan.

---

### 2. **Geometrische algebra: basisprincipes**

In 3D geometrische algebra (GA), gebruiken we:

* Het **geometrisch product** \(ab = a \cdot b + a \wedge b\), waar:

* \(a \cdot b\) is het scalair (binnen)product
* \(a \wedge b\) is het bivector (uitwendig) product

De nabla-operator \(\nabla\) werkt als een vector en kan dus ook betrokken worden in het geometrisch product.

---

### 3. **Rewriting in geometrische algebra**

We herschrijven de identiteit in termen van het geometrisch product.

De rotatie (curl) wordt in GA vaak geschreven als het uitwendig product van \(\nabla\) met \(\mathbf{A}\):

$$
\nabla \wedge \mathbf{A}
$$

en de dubbele rotatie:

$$
\nabla \times (\nabla \times \mathbf{A}) \quad \text{wordt} \quad \nabla \times (\nabla \times \mathbf{A}) = - (\nabla \wedge (\nabla \wedge \mathbf{A}))^\ast
$$

*(met \(\ast\) de duale operator, zie onder)*

Maar in GA is er een nuttiger equivalent via het **geometrisch product**:

$$
\nabla (\nabla \cdot \mathbf{A}) - \nabla \cdot (\nabla \mathbf{A}) = \nabla (\nabla \cdot \mathbf{A}) - \nabla^2 \mathbf{A}
$$

Dus we schrijven:

$$
\nabla (\nabla \cdot \mathbf{A}) - \nabla^2 \mathbf{A} = \nabla (\nabla \cdot \mathbf{A}) - \nabla \cdot (\nabla \mathbf{A})
$$

waarbij \(\nabla \mathbf{A}\) het **geometrisch product** is van \(\nabla\) en \(\mathbf{A}\):

$$
\nabla \mathbf{A} = \nabla \cdot \mathbf{A} + \nabla \wedge \mathbf{A}
$$

en dan:

$$
\nabla \cdot (\nabla \mathbf{A}) = \nabla \cdot (\nabla \cdot \mathbf{A}) + \nabla \cdot (\nabla \wedge \mathbf{A}) = \nabla^2 \mathbf{A}
$$

omdat \(\nabla \cdot (\nabla \wedge \mathbf{A}) = 0\)

---

### 4. **Conclusie in geometrische algebra**

In GA wordt de identiteit:

$$
$$

uitgedrukt als:

$$
- (\nabla \wedge (\nabla \wedge \mathbf{A}))^\ast = \nabla (\nabla \cdot \mathbf{A}) - \nabla \cdot (\nabla \mathbf{A})
$$

Of met het volledige geometrisch product:

$$
\nabla (\nabla \cdot \mathbf{A}) - (\nabla \cdot (\nabla \mathbf{A}))
$$

Deze afleiding toont hoe GA een krachtig, compact alternatief biedt voor klassieke vectoranalyse, waarbij divergentie, rotatie en Laplaciaan allemaal voortkomen uit het ene product \(\nabla \mathbf{A}\).
Ik zie hierin eigenlijk geen verschil met de gebruikelijke vectoranalyse-afleiding. Blijkbaar kun je in die geometrische algebra een betekenis geven aan de som van p-vormen met verschillende graden (dus b.v. de som van een scalair en een 1-vorm), maar wat er verder de grote voordelen van zijn ontgaat me nog.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Relativiteitstheorie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!