1) Waarom? Wat is er b.v. mis met die veldentheorie?GertSmit schreef: ↑zo 03 aug 2025, 22:21
@flappelap:
1)Dat is precies het punt: ik vertrek niet vanuit een veldentheorie. Ik verlaat het paradigma waarin singulariteit als ‘tekortkoming’ wordt gezien en beschouw het als fundament. Niet als wiskundig probleem maar als fysische oorsprong.
2)De formule is niet ad hoc, maar volgt logisch uit het axioma van een dimensieloos deeltje met oneindige ruimtetijdkromming: √(x² + y² + z²) × Kr = 1.
2) Dan is het axioma ad hoc, wat jij wil. Als je b.v. krommingen wilt optellen (zoals jij lijkt te doen), dan moet de onderliggende vergelijking waarvan die kromming een oplossing is wel lineair zijn, anders snijdt dat geen hout (en differentiaalmeetkundig doet het dat ook niet). Maar zo'n vergelijking is nergens te bekennen omdat jij die kromming als "axioma" poneert.
Dat o.a. maakt het ad hoc.
Ik hoef overigens niet per se antwoorden; ik denk alleen dat je verhaal voor natuurkundigen uit de lucht komt vallen en de motivatie niet duidelijk is. Dat motiveert ook geen gedetailleerde lezing, wat neem ik aan wel je doel is. Daarom trok ik ook de vergelijking met de oude Griekse fysica, wat vol ad hoc aannames zit die blijkbaar "redelijk klonken" voor de auteur, maar voor de moderne lezer onlogisch lijken.
Puzzels