volgens mij kun je dat ook heel makkelijk begrijpen aan de hand van de heen en weer kaatsende lichtstraal tussen 2 spiegeltjes wat als basis gebrruikt wordt voor de afleiding van de tijdsdilatatie.Gast schreef: ↑vr 05 sep 2025, 06:10
Op de vraag of er voor P(ersoon)2 evenveel eigentijd verstrijkt tov P1, tussen het bij P1 "there en back again" reizen in situatie A en het langs P1 rondgeslingerd worden van P2 in situatie B is het antwoord: ja.
In beide gevallen geldt:
\(\tau = T \sqrt{1 - \frac{v^2}{c^2}}\)
maar waarnemer 2 ziet toch waarnemer 3 met een oscillerende snelheid, dus moet de tijd van waarnemer 3 dan toch langezamer lopen vanuit waarnemer 2 gezien en andersom toch ook? want we hadden net geconcludeerd dat snelheid tussen referentieframes de oorzaak was van tijd dilatatie.wnvl1 schreef: ↑vr 05 sep 2025, 15:20 De tweelingen in de links en rechtsdraaiende centrifuges zullen vanwege de symmetrie nog altijd even oud zijn als ze mekaar tegenkomen. De eigen tijd die de horloges om de pols van beide tweelingen registreren langs hun wereldlijn hangt alleen af van de afgelegde baan door de ruimtetijd. Omdat hun bewegingen perfect symmetrisch zijn, zijn die wereldlijnen even lang in de ruimtetijd. Als ze weer samenkomen, zijn ze precies even oud.
https://en.wikipedia.org/wiki/Time_dila ... hypothesisRegor schreef: ↑vr 05 sep 2025, 09:14 Maar wat mijn aandacht trekt is dat "bij invloed van gravitatie " er wel een verschil is in veroudering, en er in geval B geen cirkelvormige baan in de ruimte kan gevolgd worden ..... zonder kracht (en).
Dat resulteert dus in mijn bedenking / vraag waarom bij de gravitatie - kracht er wel een verouderings- effect is en niet bij de andere kracht(en) die de circulaire baan veroorzaken.
Want situatie A is krachtenvrij, situatie B niet .....denk ik ..... klopt dat ?
Dat kan dus niet en gebeurt ook niet. Je moet de beweging meten ten opzichte van een inertiaalstelsel. Een stelsel dat snel ronddraait met een bepaalde persoon mee is niet geldig als inertiaalstelsel. Als dat wel zo was dan zou je kunnen concluderen dat het heelal om de aarde draait en niet de aarde in het heelal of iets anders absurds.HansH schreef: ↑vr 05 sep 2025, 12:57 stel je nu 3 waarnemers voor waarvan er 1 stil staat, een waarnemer 2 in een centrifuge linksom draait en een 3e waarnemer in een andere centrifuge rechtom draait. tov waarnemer 1 zal dan 2 en 3 het zelfde verschil in tijd oplopen, maar 2 zal tov 3 een tijdsverschil oplopen en omgekeerd zal 3 tov 2 dan ook hetzelfde tijdsverschil moeten oplopen, immers 2 en 3 zien tov elkaar een snelheid vanwege de tegengestelde draairichting . maar 1 ziet 2 en 3 hetzelfde tijdsverschil oplopen.
Dus hoe kan dat dan?