1. Hoe moet ik dan het onderstaande uit de link van eigentijd interpreteren.
"Er is voor de waarnemer die tussen beide ontmoetingen de meeste kracht of de grootste versnelling heeft ondergaan de minste eigentijd verlopen."
2. Als gravitatie leidt tot tijd - dilatatie, en gravitatie en versnelling zijn equivalent ....... moet er toch ook tijd - dilatatie zijn bij "versnelling" op zich, los van de tijd - dilatatie door snelheid ........ of zie ik het verkeerd ?
De snelheid kan niet veranderen zonder dat daar een versnelling mee gemoeid is. Indirect (via veranderingen in de snelheid) heeft dus ook de versnelling effect. Maar daar volgt weer niet uit dat de versnelling ook in de formule voor de eigentijd moet voorkomen.
Vergelijk de kinetische energie: die is afhankelijk van de snelheid, maar om de kinetische energie te veranderen moet je versnellen. Toch komt de versnelling niet voor in de formule voor de kinetische energie. Het effect van de versnelling op de kinetische energie is indirect.
Ok, snap ik .... maar als gravitatie op zich een effect heeft op "gravitionele tijd- dilatatie" ...... en versnelling en gravitatie zijn equivalent .......zou versnelling "op zich" toch ook moeten effect hebben op ....... noem het maar " versnellings tijd - dilatatie"
...... los van de snelheid die leidt tot "snelheids tijd -dilatatie.
Beetje gewaagt ?
Wat ik ervan begrepen heb - maar ik ben zelf ook nog studerend - kun je de relativistische effecten van gravitatie al deels vanuit de SRT berekenen, als een soort van tussenstap op weg naar de ART. Meer zeg ik er niet over, want daarvoor weet er nog niet genoeg van af. Flappelap en anderen zullen dat wel weten.
Dank U.
Hopelijk / misschien wilt nog iemand reageren met een begrijpbare uitleg waarom "versnelling" op zich wel of niet ook aanleiding geeft tot tijd - dilatatie ...... onafhankelijk van het relativistische "snelheid tijds - dilatatie.
Anderzijds vind ik het allemaal veel begrijpbaarder als men het heeft over "klokken" dan over "tijd"
In de tuin denken .. en dan terug naar ST!
Is het dan zo dat er een TL P (paradox) bestaat vanuit de SRT en een TPL (paradox) vanuit de ART waar naast snelheden ook gravitaties en versnellingen invloed hebben over de mindere veroudering van P2 ten opzichte van P1 ?
Er bestaat lokaal een equivalentie tussen versnelling en gravitatieve effecten, maar dit geldt niet globaal.
Bij een raket die versnelt, loopt de tijd aan de top even snel als in de staart? Hier is een verband mee te leggen met de relatie tussen gravitatiepotentiaal en het verloop van de tijd: hoe dichter iets bij de bron van het zwaartekrachtsveld zit, hoe langzamer de tijd verloopt vanuit het perspectief van een waarnemer ver weg... Probeer zelf eens uit te zoeken. Ik meen dat dit al in andere topics op dit forum is behandeld.
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering
Satellieten in een baan om de aarde zijn in vrije val. Een klok die op aarde staat is dat niet. Hoewel dat voor mijn gevoel een belangrijk verschil is komt dat niet naar voren in de formule voor gravitationele tijddilatatie. Het lijkt niet te gaan om het samenspel van krachten maar om een ander aspect van gravitatie.
Zou het kunnen dat de tijdvertraging veroorzaakt wordt door de kromming van de ruimte? Als het zwaartekrachtveld sterker is dan is de kromming van de ruimte groter. Zou dat ertoe kunnen leiden dat ter plaatse de tijd vertraagt?
En als dat zo is, zou je dan de ruimtelijke dimensie van de kromming van de ruimte af kunnen leiden, zoals in een Minkowski-ruimte de tijd een ruimtelijke afmeting heeft?
U schrijft :
"Er bestaat lokaal een equivalentie tussen versnelling en gravitatieve effecten, maar dit geldt niet globaal."
Waarom zou dat zo zijn / is dat zo ?
Als de gravitatie kracht degressief is naarmate men verder van de zwaartekracht bron is, kan dat toch gesimuleerd worden door een gelijkwaardige afname van de qua equivalente versnelling !
Uiteindelijk vliegt die raket ook niet "globaal" maar gewoon "lokaal".
Als hij door een afnemend zwaartekracht veld vliegt ...... is dat toch gelijkwaardig als dat zijn versnelling aangepast wordt.
Natuurlijk blijft het verschil dat bij de raket de staart en de top een andere zwaartekracht ondervinden ...... en dat bij een versnelling niet .......... is een beentje dat ik nog moet kraken !
Bestaat er dan geen algemene formule voor de TLP vanuit de ART ?
@Nes*
Uw post croste die van mij.
Interessant, maar bij mij gaat het nog steeds over hoe groot de "mindere veroudering " is van P2 ten opzichte van P1 bij een ART situatie.
Enkele posts geleden stelde ik "in afwezigheid van gravitatie".
Laat het ons nu eens algemeen stellen, met allerlei gravitaties alomtegenwoordig en met toegepaste krachten die versnellingen veroorzaken.
Vergeet de rechtlijnige en de circulaire beweging even.
Hoe groot is dan de 'mindere veroudering" van P2 ten opzichte van P1
Voor mij een intrigerende vraag ....... omdat ik er een eigen mening over heb
Regor schreef:
> @wnvl1,
>
> U schrijft :
> "Er bestaat lokaal een equivalentie tussen versnelling en gravitatieve
> effecten, maar dit geldt niet globaal."
> Waarom zou dat zo zijn / is dat zo ?
Dat is het equivalentieprincipe. Net zoals een bol lokaal vlak lijkt en je de kromming kunt "wegtransformeren" door Cartesische coordinaten te gebruiken, kun je zwaartekracht lokaal wegtransformeren door naar een vrij vallende waarnemer te gaan.
Globaal kan dat niet; als je b.v. een vector parallel transporteert van de noordpool naar de evenaar, langs de evenaar en dan weer terug naar de noordpool, dan zal de vector zijn gedraaid: de manifestatie van kromming.