Het blijft allemaal vlakke ruimtetijd, immers versnellen alleen en geen massa, dus zou je geen ART nodig hebben om het te berekenen.Professor Puntje schreef: ↑ma 08 sep 2025, 11:58 Als je het ook daadwerkelijk wilt uitrekenen moet je met versnellende frame's werken, wat niet eenvoudig meer is uit te leggen. Anders zou er allang een simpele versie van de relativiteitstheorie bestaan. Maar we gaan het zien...
Dit is dus heel relevant om de relatie tussen versnelling en gravitatie te begrijpen. Maar daar is dan weer niemand op ingegaan op dit forum...wnvl1 schreef: ↑za 06 sep 2025, 23:56 Er bestaat lokaal een equivalentie tussen versnelling en gravitatieve effecten, maar dit geldt niet globaal.
Bij een raket die versnelt, loopt de tijd aan de top even snel als in de staart? Hier is een verband mee te leggen met de relatie tussen gravitatiepotentiaal en het verloop van de tijd: hoe dichter iets bij de bron van het zwaartekrachtsveld zit, hoe langzamer de tijd verloopt vanuit het perspectief van een waarnemer ver weg... Probeer zelf eens uit te zoeken. Ik meen dat dit al in andere topics op dit forum is behandeld.
ik heb dat extra voorbeeld van 2 tegengestelde rotaties erbij gehaald als optie om verder begrip/inzicht te krijgen over jouw originele vraag mbt effect van snelheden op tijdsverloop. Er is veel overlap denk ik dus een apart topic starten zou weer copie van redenaties in 2 topics opleveren en dus zelfde uitleg op dubbele plekken dat is ook niet handig.
Zolang daat nog onduidelijkheden over zijn komen we daar toch weer op terug? Daar kun je op sturen met je antwoorden. ik hou het ook wel even in de gaten zodat jouw oorspronkelijke vraag niet onder sneeuwt.
Dat is niet wat ik wil bedoelen. Ondanks dat het globaal niet helemaal equivalent is kan je toch parallellen trekken. Het is niet nodig om de volledige equivalentie weg te gooien in dit kader.Regor schreef: ↑ma 08 sep 2025, 17:11 @wnvl1,
Jawel hoor, ik denk dat ik U wel begrepen heb wat betreft de NIET equivalentie tussen gravitatie en versnelling, en het fenomeen van "lokaal"ven "globaal".
Dat van de NIET equivalentie is wel "errata" noodzakelijk in behoorlijk veel boeken !
Dank U wel hoor.
1. Voor de levensduur van levende wezens zijn er geen experimenten gedaan, wel voor de levensduur van niet-levende objecten. Het zou wel de hele fysica op zijn kop zetten mochten de principes niet van toepassing zijn op levende dingen. Ga er dus maar van uit dat dat zo is.Regor schreef: ↑ma 08 sep 2025, 17:11 1. Heeft men, of kan men bewijzen dat fysiologische (levende ) processen ook trager lopen in wetenschappelijke situaties waar
(levenloze) klokken trager lopen ?
2. Als gravitatie ( massa aantrekking) leidt tot tijd- dilatatie in één richting ....... leidt hypothetische donkere energie ( afstoting van
massa) dan tot tijd- dilatatie in de omgekeerde richting ?
Is er net zoals bij de heen en weerkaatsende spiegel bij snelheidsverschil een soortgelijk experiment wat je kunt uitvoeren om te snappen hoe het werkt met versnelling en tijdsdilatatie?wnvl1 schreef: ↑ma 08 sep 2025, 17:51 Door het equivalentieprincipe lijkt een raket met constante versnelling alsof er een uniform zwaartekrachtsveld aanwezig is. In dit geval loopt een klok die zich “achterin” de raket bevindt, in de richting van de versnelling, trager dan een klok die “voorin” staat. Dit effect kan wiskundig worden uitgedrukt als:
$$
\frac{\Delta \tau_1}{\Delta \tau_2} = e^{a \Delta x / c^2},
$$
waarbij \(\Delta x\) het verschil in hoogte binnen het versnellende stelsel aangeeft.
De parallel tussen de twee verschijnselen is dat zowel zwaartekracht als versnelling ervoor zorgen dat tijd lokaal anders verloopt. Tijd verloopt trager dichter bij een massa, en op een vergelijkbare manier verloopt tijd trager “benedenin” een versnellende raket. Volgens het equivalentieprincipe kan een waarnemer in een gesloten raket niet vaststellen of een klok trager loopt door echte zwaartekracht of door de versnelling van het schip.
Alleen voor P1 kun je één enkel inertiaalstelsel gebruiken, want die "staat stil" op aarde. (Als je daarvoor geen inertiaalstelsel mag gebruiken zouden LIGO en Virgo ed ook niet werken: een inertiaalstelsel is in feite een lokaal vlak stukje ruimtetijd, waar SR geldig is.) En is die wereldlijn die je tekent idd juist, of iig goed genoeg, je punt is duidelijk.HansH schreef: ↑ma 08 sep 2025, 06:12dit is het plaatje wat ik voor ogen heb.Gast schreef: ↑ma 08 sep 2025, 01:35 En ik heb daar antwoord op gegeven.
Maar ok omdat jij op één of andere manier een gunfactor hebt bij mij:
Kijk naar P1 en P2 en het typische ruimtetijd diagram voor dit "paradox".
Waar zou volgens P2, oftewel in het P2-frame P1 van richting veranderen?......
p1 vanuit het p2 fram verandert dus voortdurend van positie en idem voor p2 vanuit het p1 frame.
1p2frame.jpg
Hier versprak ik me trouwens. Het is, vanwege de hyperbolische geometrie, natuurlijk net andersom. Langere wereldlijn -> kleinere eigentijdinterval.Er is hier sprake van het "simpele" SRT paradox genaamd "het tweelings paradox". De langste wereldlijn in de hyperbolische geometrie van een Minkowski diagram heeft per definitie de meeste eigentijd of beter gezegd daar hoort een grotere eigentijdinterval bij (na twee maal mekaar kruisen).