Puzzel Puzzels
wnvl1
Artikelen: 0

Re: Wat kan AI?

Professor Puntje schreef: zo 07 sep 2025, 22:57 Naar mijn inschatting zit AI nu al voor een heel groot aantal onderwerpen op het niveau van de beter geïnformeerde leden hier. Het niet foutloos, maar dat zijn wijzelf ook niet.
Hoeveel leden zijn er op dit forum die beter ART kunnen dan AI als je een examen zou opstellen met vragen van alle niveaus?
Misschien eentje? Het zou mij ook niet verwonderen dat niemand beter is.
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering

ads

Steun Sciencetalk Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Terracotta Rood

Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Terracotta Rood

Bekijk product

Steun Sciencetalk MSI MAG 27C6F - FHD Curved Gaming Monitor - 180Hz - 27 Inch

MSI MAG 27C6F - FHD Curved Gaming Monitor - 180Hz - 27 Inch

Bekijk product

Steun Sciencetalk Double A A4 - printpapier - 1 pak - 500 vellen

Double A A4 - printpapier - 1 pak - 500 vellen

Bekijk product

Professor Puntje

Ik vond het na wat testjes gedaan te hebben nogal schokkend wat AI nu al kan. Dan kun je wel zeggen van maar AI kan niet echt denken, is niet creatief, maakt soms fouten, etc. Maar hoeveel mensen kunnen er wel echt denken, zijn wel echt creatief of werken foutloos? De meeste mensen komen wat kennis betreft niet verder dan het napraten en toepassen van wat ze geleerd hebben. Net zoals AI nu.

Wat is ik me nog wel afvraag is of AI een logisch raadsel zou kunnen oplossen dat gegarandeerd nog nergens op het internet besproken is...
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

R_Bena
Beheer

Maar hoeveel mensen kunnen er wel echt denken, zijn wel echt creatief of werken foutloos? De meeste mensen komen wat kennis betreft niet verder dan het napraten en toepassen van wat ze geleerd hebben.
Inderdaad. Er is maar een zeer klein percentage dat echte kennis toevoegt, kennis die ook waar is. De rest praat voornamelijk na of komt met eigen onware speculatieve theorieën waar we niets aan hebben.
Professor Puntje

Hier zit ik nog mee:
Wat is hier mis?

Volgens Einsteins point-coincidence argument komen metingen overeen met rakende of snijdende wereldlijnen van voorwerpen of deeltjes.

Lorentztransformaties laten het raken of snijden van wereldlijnen van voorwerpen of deeltjes onveranderd.

Dus gelden in alle inertiaalstelsels dezelfde empirisch toetsbare wetmatigheden.

Het relativiteitsprincipe van de speciale relativiteitstheorie volgt dus uit de combinatie van Einsteins point-coincidence argument met een veronderstelde geldigheid van de lorentztransformatie.
Kan iemand dat aan AI voeren?
Professor Puntje

We hebben het al eens eerder over de kwestie van mijn bovenstaande berichtje gehad, maar ik ben er nog niet uit. Wellicht is het beter om AI uit te vragen over onderstaande specifieke punt:

Waarom zouden alle denkbare metingen overeenkomen met rakende of snijdende wereldlijnen van voorwerpen of deeltjes?
R_Bena
Beheer

Hmmja, op zich zijn ai toepassingen in overheidsfuncties ten behoeve van gelijke en uniforme behandeling geen slecht idee. Het kan bijvoorbeeld gecombineerd worden met de blockchain technologie die bij crypto gebruikt wordt, waarbij er bijvoorbeeld geen subjectieve tussenpersoon nodig is voor het afsluiten van een overeenkomst, en contracten allemaal op de blockchain worden opgeslagen, en dus niet gemanipuleerd kunnen worden en zichtbaar zijn in het kader van transparantie.
Professor Puntje

Het zal ertoe leiden dat er geen rekening meer kan worden gehouden met bijzondere omstandigheden of zaken waar van te voren niet aan gedacht is. Een hardvochtige en onbuigzame overheid: "De computer heeft gesproken." "Het kan niet, het systeem laat het niet toe." "Deze optie is niet beschikbaar." Etc.
R_Bena
Beheer

De andere kant is dat er nu diverse personen met 'lijntjes' naar de overheid worden bevoordeeld met subsidies etc. Zo werkt het vaak in de praktijk.
Professor Puntje

Mensen met geld en macht zullen altijd wegen weten te vinden om door de mazen van de wet te glippen. Ik geloof er niets van dat AI hier de oplossing is. Dit zal vooral de gewone man en vrouw treffen die niet de middelen hebben om het systeem naar hun hand te zetten. - Maar we gaan het zien.
tempelier

De vraag wordt dan:

"Wie stuurt AI aan, van achter de schermen?"
wnvl1

Zelfs Hossenfelder is onder de indruk van hoe sterk AI is geworden in natuurkunde. In het begin van de video vertelt ze dat ze vastliep bij een nieuwe publicatie, en dat AI het probleem voor haar wist op te lossen.
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering

ads

Steun Sciencetalk Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Grijs

Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Grijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Yellow - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Yellow - 11e generatie

Bekijk product

Steun Sciencetalk HP DeskJet 2810e - All-in-One Inkjetprinter - Geschikt voor Instant Ink - Wit

HP DeskJet 2810e - All-in-One Inkjetprinter - Geschikt voor Instant Ink - Wit

Bekijk product

R_Bena
Beheer

Ja. Je moet ook in ogenschouw nemen dat er gigantisch veel data en documenten ingevoerd worden buiten wat er online staat. Bedrijfsdocumenten, persoonlijke reflecties, noemen op. Als je bovenop die enorme berg data mechanismen van patroonherkenning en detectie van verbanden legt, dan krijg je indrukwekkende output. Inhoudelijk minder indrukwekkend dan dat ie op het eerste gezicht lijkt, maar qua output indrukwekkend genoeg.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🤖 IT en informatica”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!