Puzzel Puzzels
Professor Puntje
Artikelen: 0

Re: tijdsverloop als gevolg van snelheid en versnelling

HansH schreef: zo 14 sep 2025, 18:11
Professor Puntje schreef: zo 14 sep 2025, 17:32 Hoe wil je eigenlijk dat het frame roteert?
zie het openingsbericht
Dat bericht is onvolledig, een frame is geen punt. Als je weet wat de oorsprong doet zijn er nog oneindig veel verschillende richtingen waarin de assen kunnen staan.

ads

Steun Sciencetalk Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M185 - Draadloze Muis - Grijs

Logitech M185 - Draadloze Muis - Grijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 75 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 75 euro - HiepHiep

Bekijk product

Professor Puntje

wnvl1 schreef: zo 14 sep 2025, 18:10 Schrijf x, y, z en t in functie van straal, hoek, z en t. Substitueer dan alles in de Minkowski metriek.
Wat doe je dan met de Ehrenfestparadox?
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

HansH

Professor Puntje schreef: zo 14 sep 2025, 18:26
HansH schreef: zo 14 sep 2025, 18:11
Professor Puntje schreef: zo 14 sep 2025, 17:32 Hoe wil je eigenlijk dat het frame roteert?
zie het openingsbericht
Dat bericht is onvolledig, een frame is geen punt. Als je weet wat de oorsprong doet zijn er nog oneindig veel verschillende richtingen waarin de assen kunnen staan.
alles staat in een vlak en op t=0 staat alles in de oorsprong. Dan is het toch duidelijk lijkt mij.
Professor Puntje

OK - dan houdt het voor mij op.
wnvl1

Professor Puntje schreef: zo 14 sep 2025, 18:54
wnvl1 schreef: zo 14 sep 2025, 18:10 Schrijf x, y, z en t in functie van straal, hoek, z en t. Substitueer dan alles in de Minkowski metriek.
Wat doe je dan met de Ehrenfestparadox?
Staat dat niet los van mekaar? De metriek transformeren naar een roterend assenstelsel en een schijf in rotatie brengen. De schijf komt onder spanning te staan.
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering
Professor Puntje

De euclidische meetkunde gaat voor een roterend frame niet langer op, dus ik vraag me af wat een transformatie binnen de euclidische meetkunde (waar het x,y,z betreft) dan nog waard is. Daarbij zit je ook met de synchronisatie van de klokken in de cirkelbaan.

Wat je voor die synchronisatie zou kunnen doen is de klokken in de cirkelbaan op nul zetten zodra ze een klok van het inertiaalstelsel tegenkomen die nul aangeeft. Of dat tot een werkbaar resultaat leidt weet ik niet.
HansH

Professor Puntje schreef: zo 14 sep 2025, 19:55 OK - dan houdt het voor mij op.
Wat is je probleem?
wnvl1

In een niet-roterend (inertieel) stelsel in de speciale relativiteit geldt de Minkowski-ruimte als model: de ruimtelijke doorsneden zijn in dat geval Euclidisch (plat) en de tijd is apart in de metriek opgenomen. Voor pure ruimtelijke afstanden (op een constant tijdsnede) kun je dan de vertrouwde Euclidische meetkunde gebruiken.

Een roterend coördinatenstelsel is niet-inertieel. Als je de Minkowski metriekherschrijft in roterende coördinaten, blijkt dat de "ruimtelijke meetkunde" niet meer Euclidisch is.

Ik weet niet wat je juist bedoelt met 'dus ik vraag me af wat een transformatie binnen de euclidische meetkunde (waar het x,y,z betreft) dan nog waard is'?
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering
wnvl1

Die synchronisatie problemen zijn vervelend. Als je je zuiver concentreert op het berekenen van de eigentijd van de wereldlijnen en de transformatie van de metriek komen die eigenlijk niet naar boven. Zowel in de post van 2up1down en in de aangehaalde publicaties in dit topic, lijken mij dat eigenlijk 2 afzonderlijke dingen.
Professor Puntje

wnvl1 schreef: zo 14 sep 2025, 21:24 In een niet-roterend (inertieel) stelsel in de speciale relativiteit geldt de Minkowski-ruimte als model: de ruimtelijke doorsneden zijn in dat geval Euclidisch (plat) en de tijd is apart in de metriek opgenomen. Voor pure ruimtelijke afstanden (op een constant tijdsnede) kun je dan de vertrouwde Euclidische meetkunde gebruiken.

Een roterend coördinatenstelsel is niet-inertieel. Als je de Minkowski metriekherschrijft in roterende coördinaten, blijkt dat de "ruimtelijke meetkunde" niet meer Euclidisch is.
Dan is dat alvast OK. Blijft nog het punt hoe je de klokken in het roterende stelsel synchroniseert. En hoe de rotatie precies verloopt: dat wil zeggen hoe staan (of bewegen) de coördinaatassen gedurende de omloop langs de cirkelbaan.
wnvl1

HansH schreef: zo 14 sep 2025, 20:50
Professor Puntje schreef: zo 14 sep 2025, 19:55 OK - dan houdt het voor mij op.
Wat is je probleem?
Je probleem in de openingspost kan je herwerken door over te gaan naar een assenstelsel waarvan het centrum samenvalt met één van de twee personen. In dat assenstelsel staat die ene persoon dan stil. Als je echter in dat assenstelsel ook de beweging van de tweede persoon wil beschrijven, dan moet je wel aangeven hoe de assen staan.
wnvl1

Professor Puntje schreef: zo 14 sep 2025, 21:34 Dan is dat alvast OK. Blijft nog het punt hoe je de klokken in het roterende stelsel synchroniseert.
Einstein synchronisatie heeft vervelende neveneffecten. Niks staat in de weg om zelf een nieuwe soort van synchronisatie uit te vinden. Zie de paper waarnaar ik verwees. Daarin staan verschillende alternatieven toegelicht.
Professor Puntje schreef: zo 14 sep 2025, 21:34 En hoe de rotatie precies verloopt: dat wil zeggen hoe staan (of bewegen) de coördinaatassen gedurende de omloop langs de cirkelbaan.
Voor de hand liggend is om de oorsprong in het centrum van de rotatie te leggen en de assen mee te laten draaien.
wnvl1

2up1down en ik hebben een aanzet gegeven om te laten zien dat de eigentijd invariant is. Het synchronisatie probleem wordt geïllustreerd in de paper waarnaar ik verwees en 2up1down heeft dat ook geprobeerd, maar je lost dat niet echt op met een 'berekening'. Ik denk dat je niet verder geraakt dan een illustratie. Er is niet echt een algemene formule die het probleem oplost.
Professor Puntje

Hoe gaat dat in de ART? Laat men het synchroniseren van klokken daar simpelweg achterwege?

ads

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Yellow - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Yellow - 11e generatie

Bekijk product

Steun Sciencetalk 5 Zelfklevende Rollen voor Mini Printer - Navulling - Pocket Printer Papier - Sticker Rollen Papier

5 Zelfklevende Rollen voor Mini Printer - Navulling - Pocket Printer Papier - Sticker Rollen Papier

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nintendo Switch 2 - Mario Kart: World Bundel - Zwart

Nintendo Switch 2 - Mario Kart: World Bundel - Zwart

Bekijk product

wnvl1

Ja. Als je het boek van Schutz leest, ga je synchronisatie niet zoveel tegenkomen in de tekst.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Relativiteitstheorie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!