Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Regor
Artikelen: 0

Wat is Informatie ?

Vrije tribune !

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 75 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 75 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk 25 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

25 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M185 - Draadloze Muis - Rood

Logitech M185 - Draadloze Muis - Rood

Bekijk product

R_Bena
Beheer

Re: Wat is Informatie ?

Ik zou zeggen: gegevens die door een verzender worden uitgezonden ten behoeve van het delen van kennis.

Een interessantere vraag zou zijn: 'waaraan dient informatie volgens jou te voldoen' o.i.d. Dan zou ik antwoorden: het dient zo effectief mogelijk te zijn, dus begrepen te worden door een zo groot mogelijke groep mensen. Dit doel is echter pas sinds de opkomst van het internet een belangrijk doel geworden. Vroeger was toegang tot kennis en informatie tot een kleine groep beperkt. Teksten waren dan ook een stuk complexer dan nu.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Regor

@Bena,

Dank U,,
Ok, als U "informatie" bedoeld binnen het "communicatief" kader.
Maar gezien de topic binnen "natuurkunde" geformuleerd is ......hoop ik dat straks "de popen aan het dansen gaan" (beeldspraak uiteraard).
wnvl1

De vraag is wel heel algemeen. Ook als je jezelf beperkt tot de natuurkunde, gaat het antwoord afhankelijk zijn van wat je aan het bestuderen bent.
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering
Regor

@wnvl1,

Dank U.
U schrijf ondermeer:
"Ook als je jezelf beperkt tot de natuurkunde, gaat het antwoord afhankelijk zijn van wat je aan het bestuderen bent."

Heb het er behoorlijk moeilijk mee...... beleefd geschreven ... dat ik er niet mee eens ben.
Er bestaan geen verschillende "vormen" van informatie .... op zijn diepste niveau.

"Informatie" lijkt mij een absoluut begrip in het universum, enkel afhankelijk van de definitie ervan !

Ik kan mijn bedenkingen en vragen ook formuleren.

1. Wat is de kleinste "unit" van informatie ?
2. Hoeveel informatie kan een ruimte - tijd Planck lengte / oppervlakte / volume bevatten ?
3. Is de totale informatie in het universum gebonden aan zijn ( nog steeds toenemende ) ruimte - tijd volume uitgedrukt
in éénheden Planck ruimte - tijd ?
4. Is dat een bewijs dat er geen "informatie" behoudswet is ?
Gast

Eerst even de definitie:

In de natuurkunde is het behoud van informatie het fundamentele principe dat de totale hoeveelheid informatie in het universum in de loop van de tijd constant blijft; het wordt niet gecreëerd of vernietigd, alleen getransformeerd of overgedragen. Dit houdt in dat men, gezien de volledige kennis van de huidige toestand van een systeem, in principe de gehele geschiedenis van het verleden en de toekomst kan bepalen.

Dit concept is nauw verbonden met de 'unitary' van de kwantummechanica, waarbij de evolutie van een kwantumtoestand alle informatie over het systeem bewaart.

1. Klassieke fysica: een bit, moderne fysica: een qubit.
2. Oneindig veel tot een gubit (wat een vraag!)
3. Nee.
4. Nee.
Regor

@2up1down,

Ik lees in uw nog steeds geen definitie van "informatie" !

1. Men is er weer eens in geslaagd om in de (voorlopig) moderne natuurkunde het waarschijnlijkheids- mechanisme in te voeren
........ om theoretisch bezig te blijven.
Ik stel voor om een moderne versie van het binaire systeem te ontwerpen ......klassieke systeem 0 en 1 ........ moderne systeem
van 0 tot 1 met alle mogelijke waarden er tussenin ! Waw !
2 . Zie hierboven ...... dus volgens de moderne natuurkunde zit er oneindig veel informatie in een elementaire Planck Ruimte - Tijd.
Pure waanzin !
3. Niet mee eens.
4. Niet mee eens.
Gast

@Regor

Dat je daar geen definitie uit opmaken kan kan ik ook niets aan doen. Maar vooruit maar weer, ik weet dat meer mensen dit zich afvragen en moeite mee hebben:

Informatie verwijst naar de specifieke eigenschappen van een systeem, zoals de positie, temperatuur en samenstelling van alle deeltjes.

Het is de hoeveelheid data die nodig is om een ​​systeem te onderscheiden van een andere mogelijke toestand.

Kwantuminformatie is de informatie die een kwantumsysteem bevat, zoals een elektron of foton, en onderscheidt zich van klassieke informatie door zijn afhankelijkheid van kwantumverschijnselen zoals superpositie en verstrengeling. In tegenstelling tot klassieke bits (0 of 1) kan een qubit (quantumbit) zich in een combinatie van toestanden bevinden, waardoor een veel rijkere gegevenscodering en -verwerking mogelijk is.

Zie verder gewoon het internet naast enkel het Sciencetalk forum.

Op de rest:

Oh, en? Moet ik daar wat mee? Of is het enkel ter kennisgeving om één of andere reden?
HansH

Gast schreef: di 16 sep 2025, 12:25 Dit houdt in dat men, gezien de volledige kennis van de huidige toestand van een systeem, in principe de gehele geschiedenis van het verleden en de toekomst kan bepalen.
Dat zou dan ook inhouden dat de mens geen vrije wil heeft en feitelijk alleen maar bezig een film af te draaien die al helemaal vastligt. hoewel je denk dat je allerlei beslissingen neemt en toevallige dingen gebeuren ligt ook dat dan al sinds het ontstaan van het heelal vast.
Regor

ST zit blijkbaar vol "Omleidingen " net zoals het verkeersneet in Belgie .

Nogmaals, wat is informatie ?
Het heeft spijtig genoeg gramaticaal hetzelfde eenvoud als meervoud !

Wat is "Informatie" volgens Regor ?
"Eén "Informatie unit is het kleinste "iets" wat "bestaat" die "betekenis" heeft"
shimmy

Dat is toch geen antwoord op je eigen vraag. Dat is het doorschuiven naar termen die veel minder goed gedefinieerd zijn. Wat is “iets”, wat is “bestaat”, wat is “betekenis”.
ukster

Regor schreef: wo 17 sep 2025, 09:07 ST zit blijkbaar vol "Omleidingen " net zoals het verkeersneet in Belgie .

Nogmaals, wat is informatie ?
Het heeft spijtig genoeg gramaticaal hetzelfde eenvoud als meervoud !

Wat is "Informatie" volgens Regor ?
"Eén "Informatie unit is het kleinste "iets" wat "bestaat" die "betekenis" heeft"
Ga je hier eerst maar eens in verdiepen 8-)

Fundamenteel
1 Wat is de relatie tussen Shannon-entropie en thermodynamische entropie, en waar loopt de analogie stuk?
2 Hoe wordt het Landauer-principe experimenteel getest, en wat leren die experimenten ons over de fysische realiteit van informatie?
3 Welke rol speelt de Bekenstein-bound in ons begrip van zwarte gaten en de informatieparadox?
4 Wat is het fundamentele verschil tussen klassieke en kwantuminformatie in termen van fysische dragers?
5 Hoe manifesteert informatie zich op moleculair niveau, bijvoorbeeld bij de opslag en overdracht van genetische informatie?

Toegepast / Concreet
6 Geef drie voorbeelden van hoe informatie fysiek wordt opgeslagen in de natuur (bv. magnetisch, biologisch, kwantum).
7 Hoe wordt informatie fysiek vernietigd, en wat is de minimale energetische kost (= theoretisch laagste hoeveelheid energie die fysiek noodzakelijk is om een informatieverwerkende handeling uit te voeren) volgens de thermodynamica?
8 Welke fysische wetten begrenzen de snelheid van informatieoverdracht, zowel via fotonen als via elektronische signalen?
9 Hoe beïnvloedt temperatuur de stabiliteit en betrouwbaarheid van informatieopslag op atomair niveau?
10 Wat zijn de praktische consequenties van fundamentele limieten (zoals Landauer of Bekenstein) voor de ontwikkeling van toekomstige computertechnologieën?
Gast

@HansH

Daar wijst "alles" ook op in tal van studies over hersenwetenschap. Althans op een zeer beperkte vrije wil (wat mij niets meer dan logisch lijkt, beinvloed door omgeving en DNA en .. ? Creationisme?)

In ieder geval bijvoorbeeld de Libet-experimenten. Die studies tonen aan dat hersenactiviteit voor het nemen van een bewuste beslissing plaatsvindt. Dit roept de vraag op of bewuste keuzes niet slechts een projectie zijn van onbewuste processen. 

Of bijvoorbeeld de neurowetenschapper en bioloog Robert Sapolsky betoogt in zijn boek 'Determined' dat gedrag het product is van biologie en omgeving en dat vrije wil hierin niet past. Hij ziet menselijk gedrag als het resultaat van deterministische processen, net als andere natuurlijke fenomenen.

Maar echt ook tal van dubbel blinde onderzoeken! Google is your best friend toch? Al neemt AI dat over. Uit eigen vrije wil ;)

Echter, ondanks de sterke argumenten tegen de vrije wil, bestaat er binnen de wetenschap geen algemene overeenstemming dat vrije wil niet bestaat. Veel neurowetenschappers erkennen de complexiteit en twijfelachtige aard van het bewijs. 

Dit gaat wel overal alle kanten op en ik vraag me af in hoeverre dat door mij komt.

Opmerking moderator

Reactie op verwijderde offtopic berichten verwijderd
HansH

Gast schreef: wo 17 sep 2025, 12:46 Dit gaat wel overal alle kanten op en ik vraag me af in hoeverre dat door mij komt.
als alles deterministisch is zijn de hersenen dat dus ook. dus jouw input triggert triggert deze discussie, maar is onvermijdelijk dan. (dus niet alleen omdat deze discussie bij het ontstaan van het heelal al vast lag :D )

ads

Steun Sciencetalk Faber-Castell kleurpotloden - Castle - 60 stuks - FC-111260

Faber-Castell kleurpotloden - Castle - 60 stuks - FC-111260

Bekijk product

Steun Sciencetalk STAEDTLER Lumocolor whiteboard marker ronde punt - box 4 kleuren

STAEDTLER Lumocolor whiteboard marker ronde punt - box 4 kleuren

Bekijk product

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 5 TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 5 TB

Bekijk product

Gast

Haha. Nouja, ik zeg het niet.
Maar als een hersenwetenschapper al weet wat voor keuze iemand maakt voordat de persoon zich er zichzelf van bewust is???

Afijn. Dit gaat al terug tot de oude Grieken. En blijft een discussie.

Het is iig gezonder om niet te denken dat je geen vrije wil hebt!

Ik ben me soms totaal niet eens bewust dat ik überhaupt iets gekozen heb ;)

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🧭 Natuurkunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!