Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
wnvl1
Artikelen: 0

Re: Wat is Informatie ?

Daarom dat ik eerder al zei dat een algemene definitie van informatie lastig is. Het is beter om eerst een domein af te bakenen en binnen dat domein te discussiëren over de definitie van informatie. Jij wil het dus hebben over kwantumzwaartekracht en alles wat daarbij komt kijken. Ja, dan kom je op die ene bit per Planck-kubus.
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering

ads

Steun Sciencetalk Papierversnipperaar - 13L - 8 A4 vellen - Creditcard Vernietiger - Zwart - Vivid Green

Papierversnipperaar - 13L - 8 A4 vellen - Creditcard Vernietiger - Zwart - Vivid Green

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Grijs

Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Grijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Wit

Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Wit

Bekijk product

Regor

@wnvl1,

Dank U,

Informatie is niet gebonden aan een domein, ze is universeel en alomtegenwoordig (niet religieus bedoeld).
Het is blijkbaar al 1 bit per Planck volume zonder de quantum theorie en zwaartekracht er in te betrekken.

Misschien wilt Flappelap ook eens zijn visie geven.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

wnvl1

Van waar komt die Plancklengte als je er geen kwantummechanica bij betrekt?
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering
Regor

@wnvl1,

Juist, fout van mij, zwak moment.
Blijkbaar bevat het universum (schatting) 10^186 Planck kubussen.

Hierbij mij eigen definitie van informatie.
Informatie is alle mogelijke "kennis" over "iets" wat " bestaat"
wnvl1

Een concretere vraag zou bvb zijn. Wat voor informatie is aanwezig in een quantumgolf wanneer deze zich in een bepaalde superpositie bevindt? Kan je daar een getal op plakken?
Regor

@wnvl1,

Neen, kan ik helaas momenteel (nog) niet.
HansH

Regor schreef: vr 19 sep 2025, 17:44 @wvnl1,

Een CD bezit veel meer informatie dan wat U opgeeft, ..... zijn afmetingen, zijn temperatuur, zijn kleur ..... en nog quasi oneindig veel meer.
hiermee geef je al aan dat de hoeveelheid informatie niet los te zien is van wat je als informatie definiert. zo was er al de dobbelsteen met mogelijkheden 1,2,3,4,5,6 dus als je dat als de kleinste hoeveelheid informatie van die dobbelsteen definieert dan kun je 6 informatie toestanden weergeven met een dobbelsteen. maar als je temperatuur erbij definieert als mogelijke infrmatietoestand bv groter of kleiner dan 20grc dan heb je ineens 12 mogelijke informatie toestanden.

blijkbaar ben jij op zoek naar de kleinste eenheid van informatie die je in de natuur weer kunt geven.
HansH

blijkbaar is de planck lengte (zoek op 'planck length') het kleinste wat in de natuur nog te meten is. vraag is alleen wat voor mogelijke toestanden zo'n planck lengte dan nog kan hebben. en waarschijnlijk moet je dan praten over het volume daarvan. dus dat is dan blijkbaar de 'planck kubus' waar hiervoor over gesproken is. en dan is nog de vraag hoeveel toestanden zo'n kubus dan kan hebben. zelf geen idee.
HansH

of moet je in 4 ruimtetijd dimensies denken want het zal ook nog schelen of die planck kubus zich op dit moment ergens bevindt of 10000 jaar geleden. dus dan moet je ook nog het kleinste tijds interval erbij betrekken lijk mij. en dan heb je het blijkbaar over de 'planck-tijd' van 5,391 x 10⁻⁴⁴ seconden. dat alles kon ik in 5 minuten terugvinden op het internet, dus als je dan zegt: ja dat wist ik al, dan denk ik waarom zoek je het zelf niet op. maar ik denk dat we nu een echte natuurkundige nodig hebben om bovenstaande in het juiste perspectief te zetten ivm de kleinste eenheid van informatie in de natuur. misschien flappelap of 2up1down? mits die zich geroepen voelen om om hier iets zinnigs over te zeggen.
HansH

mischien ng leuk om in dat perspectief aan te geven waar we met de minimale grootte van informatie (1 bit) zoals we gebruiken in computers en data opslag in chips nu zitten. daar zitten we op het nivo van de kleinste most transistor waarbij bv bij een usm stick de informatie zit in lading die in de gate zit van zo'n mosfet en daarmee de fet aan of uit kan definieren.
https://www.researchgate.net/publicatio ... %20profile.
geeft 0.0044 vierkante micrometer als kleinste bit afmeting. de 3e dimensie (de hoogte van de chip) heb ik het dan maar even niet over.
dat is nog een eindje weg van de planck kubus, dus we hebben nog ruimte voor verbetering zal ik maar zeggen in de opslagcapaciteit van data.
wnvl1

De kleinste transistor van TSMC is nog 27 ordes van grootte groter dan de Plancklengte. Ze mogen dus nog een tijdje blijven doorontwikkelen bij ASML.
HansH

wnvl1 schreef: vr 19 sep 2025, 17:59 Jij wil het dus hebben over kwantumzwaartekracht en alles wat daarbij komt kijken. Ja, dan kom je op die ene bit per Planck-kubus.
dat wil Regor volgens mij omdat die steeds een vrijheidsgraad erbij wil nemen, bv een dobbelsteen met meer effecten dan de 6 getallen of een Cd met naast de bits die erop passen ook nog de kleur, temperatuur en wat nog meer mogelijk is. dus hij wil denk ik echt weten hoe ver je daarmee kunt gaan tot een diepste nivo waarbij je niet meer informatie kunt definieren dan er kleinste bits zijn die je niet meer nog kleiner kunt maken.
HansH

overigens is het misschien inzichtelijk om te vermelden dat de hoeveelheid informatie inperken ook voordelen kan hebben. bv een analoge LP heeft heel veel mogelijke waardes van het signaal, maar daardoor heeft ruis op die waardes ook nadelig effect op het eindresultaat. en als de groef slijt krijg je daardoor steeds meer tikken en krassen.

Door nu de waardes in gebiedjes op te delen, bv 16 bit voor een CD kom je op 32768 mogelijke waardes. ruis heeft dan geen effect meer omdat je de waardes vastlegt via bitjes van informatie die niet verstoord kunnen worden door ruis. dus dan heb je een heel zuiver geluid en alleen nog maar wat ruis door afronden naar het dichtst bijzijnde getal. en dat is dan de signaal ruisverhouding van ver boven de 100db voor digitale audio en ook het voordeel dat je een copie kunt maken zonder verlies aan informatie.
HansH

wnvl1 schreef: vr 19 sep 2025, 22:38 De kleinste transistor van TSMC is nog 27 ordes van grootte groter dan de Plancklengte. Ze mogen dus nog een tijdje blijven doorontwikkelen bij ASML.
nou, niet alleen bij ASML. de gebiedjes in de chip geven ook problemen als je alles steeds kleiner maakt. spanningen zorgen sneller voor doorslag, levensduur problemen, laagjes zijn lastiger nauwkeurig op te dampen als het kleiner wordt en ook ruis wordt steeds groter. hoe ga je een goed gedefinieerde stroombron maken 1e-19 ampere? dat is 1 elektron per seconde? we werken nu met zeg 1 nanoampere als ondergrens voor analoge elektronica en soms nog lager. een spanning op een capaciteit van 0.1 pF maken op een sample & hold capaciteit en die spanning 1ms vast houden binnen 10mv betekent een stroom van 1 pico ampere. dat zijn nog maar 6 miljoen elektronen per seconde. die kun je dus al bijna tellen.

ads

Steun Sciencetalk Sony PS5 DualSense Draadloze Controller - Wit

Sony PS5 DualSense Draadloze Controller - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk HP 280M - Draadloze Muis - Extra stil - Ergonomisch - Zwart

HP 280M - Draadloze Muis - Extra stil - Ergonomisch - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nintendo Switch Sports - Nintendo Switch

Nintendo Switch Sports - Nintendo Switch

Bekijk product

HansH

HansH schreef: vr 19 sep 2025, 23:25
Door nu de waardes in gebiedjes op te delen, bv 16 bit voor een CD kom je op 32768 mogelijke waardes. ruis heeft dan geen effect meer omdat je de waardes vastlegt via bitjes van informatie die niet verstoord kunnen worden door ruis.
hier zie je de individuele bitjes op een cd kort is bv 0 en lang is dan 1. bitjes kunnen maar 2 waardes hebben 0 of 1
cd
cd 159 keer bekeken

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🧭 Natuurkunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!