Puzzel Puzzels
HansH
Artikelen: 0

Re: tijdsverloop als gevolg van snelheid en versnelling

Gast schreef: ma 15 sep 2025, 02:49
Zie deze mbt je bericht (waarin je mij niet begrepen hebt, ik heb dat nergens gezegd. Ik heb daar hele andere dingen over gezegd. Mij aub geen woorden in de mond leggen):
Dat is een van de grootste problemen dat het in het algemeen blijkbaar heel moeilijk is om elkaar te begrijpen. Zeggen hoe je denkt dat het dan zit is dan de enige manier om via de ander te itereren naar het juiste begrip.

Woorden in de mond leggen betekent dat je bewust iets anders vertelt dan je al begrepen hebt en gericht op hoe je graag zou willen dat het zit. Dus dat is iets anders dan moeite doen om te convergeren en meer een vorm van manipuleren/verwarring stichten en dus een vorm van ongewenst gedrag.

ads

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Blue - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Blue - 11e generatie

Bekijk product

Steun Sciencetalk MSI MAG 242C - Full HD Curved Gaming Monitor - 180hz - 24 inch

MSI MAG 242C - Full HD Curved Gaming Monitor - 180hz - 24 inch

Bekijk product

Steun Sciencetalk Minecraft - Nintendo Switch

Minecraft - Nintendo Switch

Bekijk product

Professor Puntje

De klokhypothese zegt niets over oneindig grote versnellingen want die zijn onmogelijk. Als de wereldlijnen in een minkowski diagram hoeken vertonen kun je die dan ook het beste interpreteren als minuscule bochtjes van een verwaarloosbare lengte, daarmee verdwijnen dan ook die vervelende oneindige grote versnellingen en dat lost het probleem dan op. Dat men die bochtjes uit gemakzucht in de praktijk niet tekent is wel te begrijpen, want natuurkundigen geven veel minder om een rigoureuze aanpak dan wiskundigen. Maar zelfs wiskundigen zullen die bochtjes als ze begrijpen wat de bedoeling is maar liever weglaten.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

HansH

Professor Puntje schreef: ma 15 sep 2025, 10:33 De klokhypothese zegt niets over oneindig grote versnellingen want die zijn onmogelijk. Als de wereldlijnen in een minkowski diagram hoeken vertonen kun je die dan ook het beste interpreteren als minuscule bochtjes van een verwaarloosbare lengte, daarmee verdwijnen dan ook die vervelende oneindige grote versnellingen en dat lost het probleem dan op. Dat men die bochtjes uit gemakzucht in de praktijk niet tekent is wel te begrijpen, want natuurkundigen geven veel minder om een rigoureuze aanpak dan wiskundigen. Maar zelfs wiskundigen zullen die bochtjes als ze begrijpen wat de bedoeling is maar liever weglaten.
wat je hier aangeeft is niet meer dan het proces van benaderen via een limiet. van een eindige versnelling in een eindige tijd naar een oneindige versnelling gedurende tijd interval=0. Feit waar het om gaat is of je het ermee eens bent dat je die benadering mag maken met als resultaat dat de bochtjes geen effect hebben op de eigentijd.
Professor Puntje

Wat er gebeurt bij een oneindig grote versnelling is onbekend, en daarom is het ook onbekend of je correct kunt benaderen wat er zou gebeuren bij een oneindig grote versnelling.

Maar wellicht is het als wiskundige truc wel mogelijk om met gegeneraliseerde functies (zoals de Dirac delta-functie) een continue eindige versnelling te ontleden in een discrete rij "oneindig grote" versnellingspieken om daar verder mee te rekenen en het resultaat dan uiteindelijk weer terug te transformeren naar een continue eindige functie. Allemaal onnodig moeilijk en hier ook volstrekt overbodig. Die veelhoek als benadering van de cirkel had men in dat artikel nooit moeten gebruiken.
HansH

Professor Puntje schreef: ma 15 sep 2025, 12:50 Die veelhoek als benadering van de cirkel had men in dat artikel nooit moeten gebruiken.
Dan kunnen we er beter ook geen aandacht aan besteden want het beeld begint alweer behoorlijk troebel te worden door al die zijstapjes en al weer 8 pagina's
Gast

HansH schreef: ma 15 sep 2025, 10:08
Dat is een van de grootste problemen dat het in het algemeen blijkbaar heel moeilijk is om elkaar te begrijpen.
Dat zeg je heel vaak. En je hebt natuurlijk ook gelijk dat dat een rol speelt, zeker via het internet met enkel tekst en nul nonverbale communicatie.

Daarvoor is het gebruik van officiële terminologie ook belangrijk (het liefst ook niet alles letterlijk naar het Nederlands vertaald).

En wat dat betreft is het gebruik van wiskundige formulaties natuurlijk het best.

Maar jij zegt dat vind ik wel opvallend vaak (en iemand anders trouwens met ook "de bollebozen dit of dat"), dat je ook naar jezelf moet proberen te kijken, toch?
Woorden in de mond leggen betekent dat je bewust iets anders vertelt dan je al begrepen hebt en gericht op hoe je graag zou willen dat het zit. Dus dat is iets anders dan moeite doen om te convergeren en meer een vorm van manipuleren/verwarring stichten en dus een vorm van ongewenst gedrag.
Ja, zo bedoelde ik dat niet. Ik dacht erna ook van het komt een beetje over alsof ik boos ben oid. Maar dat niet, het was een verzoek.
HansH

Gast schreef: ma 15 sep 2025, 18:33

Maar jij zegt dat vind ik wel opvallend vaak (en iemand anders trouwens met ook "de bollebozen dit of dat"), dat je ook naar jezelf moet proberen te kijken, toch?
Gast schreef: ma 15 sep 2025, 02:49
Zie deze mbt je bericht (waarin je mij niet begrepen hebt, ik heb dat nergens gezegd. Ik heb daar hele andere dingen over gezegd. Mij aub geen woorden in de mond leggen):
nu ik dit een tijdje later lees is het voor mij al bijna onmogelijk om te achterhalen waar het nu precies over ging en wat ik dan jou aan woorden in de mond gelegd heb en wat ik daar dan aan zou moeten veranderen. dus bij zulke zaken moet je denk ik heel precies zijn met refereren naar specifieke passages van berichten anders is er voor mij niet meer uit te komen.
Regor

@HansH,

Vandaar dat ik fervent voorstander ben om cijfers te gebruiken (vooral bij vragen) .
Dat maakt het veel gemakkelijker om flash backs te duiden.

@2up1down,

U schrijft:
"zeker via het internet met enkel tekst en nul nonverbale communicatie."
U bedoelt wellicht "verbale" ipv "nonverbale.
..........................................................
De taal, zowel gesproken als geschreven is een heel zwak communicatiemiddel, maar er bestaat weinig anders, tenzij de taal van "de wiskunde" die universeel is ..... maar de allermoeilijkste taal is...... denk ik.
Stel je voor dat men enkel nog wiskunde en logica zou mogen gebruiken om te communiceren !!!
HansH

Regor schreef: ma 15 sep 2025, 21:04
Stel je voor dat men enkel nog wiskunde en logica zou mogen gebruiken om te communiceren !!!
Dan is het helemaal niet meer te volgen. iets uitleggen met taal op hoofdlijnen is toch wel heel belangrijk, maar kunnen veel mensen niet. maar goed dat is een ander topic en vervuilt hier de zaak alleen maar.
Gast

Gast schreef: zo 14 sep 2025, 05:49 Dit lijkt mij het meest eenvoudige. Zeker om HansH zijn (oorspronkelijke) vraag over hoe het te berekenen vanuit een roterend (versnellend) frame te berekenen en niet vanuit één of een reeks Lorentz boosts, zoals via Thomas-precessie. Wat in het bericht van 13 sep 2025, 11:14 ook aangehaald wordt (wat niets te makenheeft met "oneindige grote versnellingen", maar goed).

De formules voor numerieke berekeningen, inclusief het benodigde Sagnac-effect in het roterende frame van p1 (of p2) zijn als volgt.

Hoeksnelheid:

\(\omega=\frac{v}{r}\)

Tijdsperiode voor 1 baan in het frame van p1:

\(T=\frac{2\pi}{\omega}\)

Eigentijd voor p_1 (stationair in roterend frame):

\(\tau_1=T (\times 100)\)

Eigentijd voor \(p_2\) (bewegend ten opzichte van het roterende frame) met behulp van de "rotating frame metric":

\(ds^2 = -\left(1 - \frac{\omega^2 r^2}{c^2}\right) c^2 dt^2 + 2\omega r^2 d\phi dt + dr^2 + r^2 d\phi^2 + dz^2\)

(Je kunt de vlakke Minkowski-metriek (ds² = c²dt² - dx² - dy² - dz²) transformeren naar een roterend frame. Dit houdt in dat je de coördinaten aanpast aan de rotatie, wat resulteert in een nieuwe metriek die iets complexer is [1] [2].)

Met \(\frac{d\phi}{dt}=\) relatieve hoeksnelheid van \(p_2\),

Voor het berekenen van de eigentijd interval:

\(\tau_{p2} = \int \sqrt{ - \frac{ds^2}{c^2} } = \int \sqrt{\left(1 - \frac{\omega^2 r^2}{c^2}\right) dt^2 - 2 \frac{\omega r^2}{c^2} d\phi dt - \frac{r^2}{c^2} d\phi^2}\)

Integreer \(d\tau_{p2}\) over de totale tijd \(T (\times 100)\)
Vooral om het voor mezelf nog eens na te gaan en af te ronden (leuke uitdaging wel), en wie weet heeft iemand er ooit nog wat aan, al acht ik die kans .. nihil.

Ik gebruikte hier dus feitelijk Born-coördinaten. Maar dat betekent dat je de tijd niet zomaar in één keer kunt integreren over 100 omwentelingen en dus die allerlaatste stap niet @2up1down!

Want het coördinatensysteem is lokaal geldig met beperking \(-\pi < \varphi < \pi\), dus slechts een beperkt gedeelte van de wereldlijn van p2 kan worden bestreken door Born-coördinaten waarin p1 in rust is.
Dat is een coördinaten issue, geen fysisch probleem.

Wat wél kan, is de formule voor de tijdratio tussen \(\tau p_1\) en \(\tau p_2\) gebruiken. Die geeft de juiste verhouding tussen eigentijden van de inertiale waarnemer en de roterende waarnemers.

De juiste manier is in \(p_1\)’s Born chart de lokale verhoudingen \(d\tau/dt\) te gebruiken ten opzichte van de coordinaattijd \(t\):

\(\frac{d\tau_{1}}{dt}=\sqrt{1-\frac{\omega^2 r_1^2}{c^2}},
\qquad
\frac{d\tau_{2}}{dt}=\sqrt{1-\frac{(\omega+\tfrac{d\phi}{dt})^2 r_2^2}{c^2}}.\)

Daaruit volgt de constante tijdratio tussen de eigentijden van p1 en p2

\(\frac{d\tau_{2}}{d\tau_{1}}
=\sqrt{\frac{1-\frac{(\omega+\tfrac{d\phi}{dt})^2 r_2^2}{c^2}}{1-\frac{\omega^2 r_1^2}{c^2}}}.\)

Omdat deze verhouding constant is bij eenparige cirkelbeweging, geldt dezelfde verhouding ook voor de totale eigentijden \(\tau_2/\tau_1\) over willekeurig veel omwentelingen (zonder dat je per omwenteling hoeft te “patchen”).
.

Bij het symmetrisch speciaal geval (zelfde omloopbanen, tegengestelde richtingen) wordt of blijft het dus onzinnig. Want dan geldt in \(p_1\)’s Born chart \(d\phi/dt = -2\omega\), zodat \(\omega + d\phi/dt = -\omega\). Dus

\(\frac{d\tau_{2}}{dt} = \sqrt{1 - \frac{\omega^2 r^2}{c^2}}
= \frac{d\tau_{1}}{dt}.\)

Met het gevolg dat \(\tau_2 = \tau_1\) over dezelfde t-duur (dus ook over 100 rondes). Daarmee zie je waarom “exact dezelfde radii en snelheden” triviaal wordt. Pas bij verschillend \(r\) of verschillend \(|v|\) wordt het interessant.

Goed, heb ik dat ook eens (als het goed is juist) gedaan.
Gast

*natuurlijk de beperking
\(-\pi < \theta < \pi.\)
Niet \(\varphi\).

En stationaire waarnemer p1 in het roterende frame ipv inertiaal waarnemer

(Waarom is er zo'n beperkte tijd om een bericht nog aan te passen?)

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 10 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 10 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk Sakura Basic Set 3 Gelpennen Zuiver Wit Fijn/Medium/Dik

Sakura Basic Set 3 Gelpennen Zuiver Wit Fijn/Medium/Dik

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 15 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 15 euro - Bedankt!

Bekijk product

HansH

mooi deze aanvulling. Ik ga het als de avonden wat langer worden (binnen wat langer, buiten wat korter) waarschijnlijk qua stappen proberen te volgen. Ik zie dat ik daarvoor nog het nodige aan basis moet opbouwen.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Relativiteitstheorie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!