Het fenomeen van Integriteit en anderzijds van loyaliteit heeft mij altijd geboeid zeker bij het HR selecteren van kaderleden in mijn bedrijf.
Wick* schrijft over integriteit ondermeer:
Betekenis: integriteit betekent dat je altijd trouw blijft aan je eigen normen en waarden, zelfs als dat niet in jouw voordeel is. Voorbeeld: integriteit houdt in dat je eerlijk bent, je verantwoordelijkheden serieus neemt, je beloften nakomt en vertrouwelijke informatie beschermt.
Wick* schrijft over loyaliteit ondermeer:
Loyaal is niet eenduidig te omschrijven maar synoniemen als trouw, eerlijk en oprecht geven het beste de betekenis van dit woord weer. Een loyaal persoon is dan ook iemand die eerlijk is en niet bedriegt. Daarnaast kan loyaal ook betekenen dat een persoon trouw is aan zijn medemens.
In beide definities / beschrijvingen komen een aantal zelfde termen voor.
Dus gaan beide "menselijke eigenschappen" wel het één en het ander gemeen hebben.
Ik vroeg mij vroeger telkens af als ik liever een "integer" persoon aannam, dan wel "loyaal" persoon.
Beide eigenschappen zijn bij een HR selectie zeker niet juist in te schatten, ook niet door een pagina's lange vragenlijst.
Hoe hoog men scoort in beide eigenschappen wordt maar duidelijk na heel wat tijd of in / na specifieke omstandigheden.
Ik vraag mij af hoe jullie daarover denken ?
Puzzels