Hai. Goede vragen!
Er is inderdaad niet écht een alternatief voor dit forum, omdat er nergens anders écht diepgaand kan worden gesproken over wetenschappelijke onderwerpen. Toch dienen social media voor het sociale aspect deels als vervanger van dit forum. Dat is goed te zien aan de cijfers sinds de opkomst en bloei van social media:
Men zit bijvoorbeeld op Facebook:
Facebook Sciencetalk. Maar ook op vijvoorbeeld Quora en deels Reddit, en youtube natuurlijk.
Ook valt aan de cijfers te zien dat LLM's de nood aan vragen stellen op dit forum sterk heeft gereduceerd. Corona gaf nog een (toevallige) groei aan bezoekers, maar sinds LLM's is de groei afgenomen. Vooral scholieren en studenten posten sinds LLM's veel minder vragen.
Aan Discord heb ik eerder gedacht maar ik heb me er nog niet in verdiept. Hoe werkt dat precies?
Er is hier overigens een chatfunctie (maar daar wordt niet tot weinig gebruik van gemaakt).
Dusja, er is geen écht alternatief voor dit forum, maar social media en LLM's hebben wel degelijk in de loop der jaren de sociale en inhoudelijke nood om op dit forum te posten weggenomen, deels of grotendeels. Desalniettemin wordt er nog regelmatig gepost. In bijna alle delen van het forum worden maandelijks nog topics geopend en posts geplaatst.
Verder zijn er een hoop functies op de site bijgekomen:
-
Wetenschappelijke artikelen
-
Cursussen
-
Boeken
-
Vacatures
-
Puzzels
-
Filmpjes
En daarbuiten de social media van Sciencetalk:
Facebook
Instagram
Twitter
Bluesky
Als men nog op zoek is naar authentieke, menselijke kennis, en ook echte, zuivere kennis wil, die niet door politieke of ideologische voorkeur wordt vertroebeld, dan moet men hier zijn.