Puzzel Puzzels
mbo_gastje
Artikelen: 0

[gezocht] wat is er gebeurd? hier?

Ik heb me heel lange geleden op wetenschapsforum geregistreerd en heb geen toegang meer tot mijn email en account, ik las een random topic en mijn vermoeden klopt denk ik wel dat hiet wat rustiger is dan toen.

Waar en hoe leren mensen dan tegenwoordig en krijgen ze hulp? LLM's bestaan nog niet zo heel lang dus dat lijkt me geen goede verklaring. ik vind dit mysterieus om het maar zo te zeggen.

Ik vraag me dus af wat de vervanging voor dit forum is niet alleen omdat ik het niet snap maar ook omdat ik hulpbronnen zoek zoals dit forum.

Het enige wat ik kan bedenken is een Discord server wat een goed alternatief zou kunnen zijn met de chat functie en ook de forum functie die Discord heeft.

Bestaat zo'n Nederlands Discord server? Zijn hier plannen voor? of zit tegenwoordig iedereen gewoon aan Youtube gekluisterd voor hulp? :D

ads

Steun Sciencetalk HP 305 - Inkcartridge - Origineel - Standaard capaciteit - Kleur en Zwart

HP 305 - Inkcartridge - Origineel - Standaard capaciteit - Kleur en Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Blue - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Blue - 11e generatie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Lumina Mini Pro Beamer - Home Cinema - Projector - Android 11.0 - WiFi 6 & Bluetooth 5.2 - 4k Beeldkwaliteit - Projector Scherm - Wit

Lumina Mini Pro Beamer - Home Cinema - Projector - Android 11.0 - WiFi 6 & Bluetooth 5.2 - 4k Beeldkwaliteit - Projector Scherm - Wit

Bekijk product

R_Bena
Beheer

Re: [gezocht] wat is er gebeurd? hier?

Hai. Goede vragen!

Er is inderdaad niet écht een alternatief voor dit forum, omdat er nergens anders écht diepgaand kan worden gesproken over wetenschappelijke onderwerpen. Toch dienen social media voor het sociale aspect deels als vervanger van dit forum. Dat is goed te zien aan de cijfers sinds de opkomst en bloei van social media:
WF-ST_Afgeleide_V01
Men zit bijvoorbeeld op Facebook: Facebook Sciencetalk. Maar ook op vijvoorbeeld Quora en deels Reddit, en youtube natuurlijk.

Ook valt aan de cijfers te zien dat LLM's de nood aan vragen stellen op dit forum sterk heeft gereduceerd. Corona gaf nog een (toevallige) groei aan bezoekers, maar sinds LLM's is de groei afgenomen. Vooral scholieren en studenten posten sinds LLM's veel minder vragen.
WF-ST_Cumulatief_V01
Aan Discord heb ik eerder gedacht maar ik heb me er nog niet in verdiept. Hoe werkt dat precies?

Er is hier overigens een chatfunctie (maar daar wordt niet tot weinig gebruik van gemaakt).

Dusja, er is geen écht alternatief voor dit forum, maar social media en LLM's hebben wel degelijk in de loop der jaren de sociale en inhoudelijke nood om op dit forum te posten weggenomen, deels of grotendeels. Desalniettemin wordt er nog regelmatig gepost. In bijna alle delen van het forum worden maandelijks nog topics geopend en posts geplaatst.

Verder zijn er een hoop functies op de site bijgekomen:

- Wetenschappelijke artikelen
- Cursussen
- Boeken
- Vacatures
- Puzzels
- Filmpjes

En daarbuiten de social media van Sciencetalk:

Facebook

Instagram

Twitter

Bluesky

Als men nog op zoek is naar authentieke, menselijke kennis, en ook echte, zuivere kennis wil, die niet door politieke of ideologische voorkeur wordt vertroebeld, dan moet men hier zijn.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

mbo_gastje

Dankjewel voor het uitgebreide antwoord. Misschien dat huidige generatie inderdaad veel heeft aan youtube filmpjes of in hun eigen whatsapp-groepen om directe ondersteuning te krijgen van klasgenoten of leraren. Ik zit waarschijnlijk zelf in mijn eigen social media bubbel.

Hoe Discord precies werkt voor beheerder en het opzetten van een eigen server weet ik niet precies maar het is wel een populaire tool.
Er zijn erg veel Engelstalige servers.
Ik heb nog maar 2 Nederlandstalige gevonden waarvan "Nederlands" wel een zeer nuttige en redelijk populaire is voor anderstalige die onze taal willen beheersen.
Een algemene wetenschap server of wiskunde server is er nog niet volgens mij maar de Engelstalige wiskunde server is wel een mooi voorbeeld om te bekijken misschien.
https://discord.gg/math

Reddit is ook best populair aan het worden in Nederlands, er zijn al aardig wat bruikbare subreddit's maar een algemene wetenschaps of wiskunde/natuurkunde subreddit heb ik ook daar helaas niet kunnen vinden in het Nederlands.
Is denk ik wel mooi als die er ooit zou komen.

Dit is de Nederlandse Discord server
https://discord.gg/eaEPapcMg
R_Bena
Beheer

Dank voor de info.

Ik snap het allemaal wel. Men wil snellere info, meer visualiteit, instant gratification. Dit forum is meer voor fijnproevers. Een pijp roken versus een sigaret, om het zo te zeggen.
HansH

mbo_gastje schreef: zo 12 okt 2025, 15:32
Ik vraag me dus af wat de vervanging voor dit forum is niet alleen omdat ik het niet snap maar ook omdat ik hulpbronnen zoek zoals dit forum.
Begrijp ik daaruit dat jij dus graag het forum zou blijven bezoeken om je vragen beantwoord te krijgen? (mits daar dan genoeg mensen actief zijn om jouw vragen te beantwoorden)
R_Bena
Beheer

Goede vraag. Waar ben je precies naar op zoek OP?
mbo_gastje

R_Bena schreef: zo 12 okt 2025, 21:24 Goede vraag. Waar ben je precies naar op zoek OP?
Goeie vraag, ik wil graag zelf meer leren maar dat is lastig. Ik wou dat het toegankelijker was om op latere leeftijd nog bij te leren. Ik vond pas een paar populair Youtube shorts dat wiskunde concepten heel makkelijk probeerd uit te leggen

Misschien wil ik zelf zulke video's maken maar ik heb niet veel wiskunde kennis alleen MBO niveau 3.

ads

Steun Sciencetalk HP Sprocket - Zelfklevend fotopapier - 5 x 7,6 cm - 50 vel

HP Sprocket - Zelfklevend fotopapier - 5 x 7,6 cm - 50 vel

Bekijk product

Steun Sciencetalk Sony PS5 DualSense Draadloze Controller - Midnight Black

Sony PS5 DualSense Draadloze Controller - Midnight Black

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 25 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 25 euro - Bedankt!

Bekijk product

HansH

Op een forum als dit zijn mensen die je antwoord op maat kunnen geven en met je mee kunnen denken waar evt begrip of kennis ontbreekt en hoe dat aan te vullen.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Prikbord”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!