Moderator: jkien
Bladerunner schreef: ↑zo 12 okt 2025, 23:39
En is de dichtheid hoger dan die kritieke dichtheid dan komt de uitzetting tot stilstand en keert de beweging om dus gaat de ruimte weer krimpen. Dit heet dan een gesloten heelal. Uiteindelijk kom je dan bij het moment dat alles weer in een singulariteit komt te zitten net als 'voor' de big bang. Of te wel de 'big crunch'.
dat we niet weten of het heelal blijft expanderen of niet is even niet waar het om gaat hier.
Een aantal mensen denkt aan de 'big crunch' als een voorstelling van het heelal als een soort melkwegstelsel waar alle sterren en andere massa naar elkaar toebeweegt en dan steeds compacter wordt en dan via een zwart gat tot een singulariteit eindigt. maar in die voorstelling is het nog steeds een heelal waar dat alles in plaats vindt en dus blijft dat heelal dan gewoon bestaan. ook alle door dat heelal geproduceerde straling neemt nog steeds een steeds groter volume aan.
maar dat idee is voor zover ik begrijp niet hoe het gaat. voor wat ik ervan denk te begrijpen is het dus niet alleen een compressie van materie, maar ook een compressie van ruimtetijd. en daardoor wordt op een gegeven moment alles ingevangen inclusief alle straling die ooit is ontstaan en stopt de tijd uiteindelijk voor het complete heelal.
dus ik ben eigenlijk meer op zoek naar een uitleg hoe je je dat moet voorstellen. is het een oneindig groot heelal wat op het moment dat het eindigt nog steeds oneindig groot is, maar dan er ineens geen tijd meer is omdat het te compact wordt?
dat is dus wat ik bedoel met een groep mensen die het op die manier voorstellen. dan eindigt het dus als een zwart gat in het zwaartepunt. Maar zo werkt het niet volgens de theorie heb ik begrepen. dus wie met kennis van zaken kan daar op inzoomen?
Een gevolg van de FLRW-metriek, en daarmee van de ruimtetijd van het heelal als geheel. (Zie eventueel via PBS Spacetime de Friedmann-vergelijkingen, die echt niet zo ingewikkeld zijn.)
Ik zie dit als iets wat onder je citaat van Bladerunner zijn prima antwoord staan, maar wat vraag je je precies af, HansH?dus ik ben eigenlijk meer op zoek naar een uitleg hoe je je dat moet voorstellen. is het een oneindig groot heelal wat op het moment dat het eindigt nog steeds oneindig groot is, maar dan er ineens geen tijd meer is omdat het te compact wordt?
vanuit de big bang is ooit de tijd ontstaan. dus je kunt niet over 'daarvoor' praten. dus omgekeerd zou bij de big crunch dan de tijd op een gegeven moment moeten verdwijnen. ik vraag me dan af bij welke afmeting van het instortende heelal dat dan zou gebeuren, Maar als het heelal bij het ontstaan al oneindig groot was dan moet het bij het eindigen ervsn ook oneindig groot zijn als alleen de volgorde omdraait. dusa dan moet er zoiet zijn als een kritische dichtheid waarbij de tijd stopt.