Puzzel Puzzels
Jan van de Velde
Artikelen: 0

radiatorfolie en een type 10 radiator

Sinds een groot jaar ben ik actief als energiecoach bij de Energiebank in mijn gemeente. Een van de standaardacties, het "laaghangende fruit", is dan radiatorfolie. Het nut daarvan acht ik normaliter buiten kijf. Het gaat niet om grote bedragen maar het kost ook bijna niks en in de meeste huishoudens waar ik kom geldt dat alle kleine beetjes helpen.

Maar nu loop ik op één week tijd bij twee verschillende huishoudens tegen een twijfel aan. Tussenwoning rijtjeshuis, bouwjaar schat ik 1980. 80 m² zoiets. Radiatoren kamerbreed MAAR slechts type10 , dus één watervoerende plaat, zonder verdere convectieribben of wat ook. Beetje minimaal uitgevoerd, maar ja.

De folie die wij gebruiken is precies dat, een gemetaliseerde plasticfolie, van datzelfde spul als de EHBO-nood"dekentjes". Ongeveer op maat knippen, achter de radiator laten zakken, en bovenaan vastklikken met een paar supermagneetjes. Werkt geweldig.

Maar nu twijfel ik toch. Het oppervlak waar vrij lucht langs kan stromen ben ik volgens mij in dit geval toch wel ongeveer aan het halveren. Dan gaat er denk ik warmer water terug naar de ketel en dat kan volgens mij niet de bedoeling zijn.

Collega zegt dat die folie ook warm wordt en dus warmte overdraagt. Maar daar geloof ik eerlijk gezegd weinig van. Die folie kan alleen warm worden door aanstraling want behalve daar waar de folie met die magneetjes vasthangt aan de radiator is er geen geleidend contact. En als ik een IR-foto maak van een stuk folie vóór een radiator (als "verkoop"argument doen we dat wel eens dan straalt die folie aan de buitenkant nauwelijks en kan dus volgens mij ook nauwelijks warmte overdragen aan lucht.

Op een 11 radiator (1 watervoerende plaat + 1 laag convectieribben) speelt dit probleem niet: lucht kan vrij langs de watervoerende plaat en bijna vrij langs de convectieribben. Op een 20 of 21 radiator (twee watervoerende panelen zonder resp met een laag convectieribben zie ik ook geen groot probleem: er zijn nog altijd 3 van de 4 watervoerende zijden geheel vrij voor langsstromende lucht.

Voor de zekerheid zou ik natuurlijk de folie tegen de muur kunnen plakken in plaats van achterop de radiator. Maar dat is bijna altijd een hopeloos gepruts. Weinig ruimte om te werken, flarden oud behang, geen zicht op wat je doet vanwege vensterbanken etc. dubbelzijdig plakband dat overal aan vastplakt behalve aan de muur of aan de folie.... , geen lolletje.

Vandaar mijn vraag: is mijn wantrouwen terecht, doe ik op die type 10 met radiatorfolie meer kwaad dan goed, of valt dat echt mee? Iemand enig beredeneerd idee?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270

ads

Steun Sciencetalk Super Mario Galaxy + Super Mario Galaxy 2 - Nintendo Switch

Super Mario Galaxy + Super Mario Galaxy 2 - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk Rekenmachine Casio FX-82NL+

Rekenmachine Casio FX-82NL+

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Wit

Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Wit

Bekijk product

HansH

Re: radiatorfolie en een type 10 radiator

Helemaal waar denk ik wat je zegt.
wat ik denk ik zou doen is wat afstand maken tussen folie en radiator zodat de warme lucht er tussendoor omhoog kan
radiator1
je kunt van die plastic hoekprofieltjes kopen die je dan met magneetjes op de verwarming kunt plakken (neodynium kan echter maar tegen 80 graden dacht ik) en dan het folie met tape op het profiel plakken zodat je het er met profiel en al afkunt halen om stof schoon te maken.
of profiel met de magneet kant naar buiten zodat je makkelijker de magneetjes kunt bevestigen.

https://www.hornbach.nl/p/hoekprofiel-k ... GsQAvD_BwE
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

HansH

zoiets?
profiel
HansH

toevallig net een infraroodcamera geleend van het werk. dus gelijk maar wat foto's gemaakt.
FLIR1320
FLIR1319
FLIR1319 357 keer bekeken
FLIR1317
FLIR1317 398 keer bekeken
FLIR1316
FLIR1316 364 keer bekeken
FLIR1315
FLIR1315 397 keer bekeken
FLIR1313
FLIR1313 361 keer bekeken
door het plastic zie je dat het magneetje redelijk koel blijft dus neodynium is geen probleem.
en het folie blijft keurig koel.
HansH

en met alufolie tegen de radiator (60 graden) aan wordt het meetpunt (schilderstape) ca 40 graden en bij 2 cm ertussen nog maar 23 graden. dus helemaal tegen de verwarming aan is inderdaad niet optimaal.
Jan van de Velde

dank voor de proefjes.
Je hebt hier alufolie (van de boterhammetjesmeenaarschoolvariant?) gebruikt?
Die is redelijk stug natuurlijk.

Ik vraag me af wat er met die gemetalliseerde plasticfolie gebeurt als er opstijgende lucht tussen radiator en folie stroomt , ik ben bang dat die zich gaat gedragen als een douchegordijn.

Die afstand is in theorie een prima idee, in de praktijk wellicht hardnekkiger. Nogmaals, zó makkelijk werkt het niet achter de meeste radiatoren, dus om zoiets netjes strak te bevestigen? En ik vraag me af wat er met die gemetalliseerde plasticfolie gebeurt als er opstijgende lucht tussen radiator en folie stroomt , ik ben bang dat die zich gaat gedragen als een douchegordijn.

En de theoretische vraag blijft openstaan: een radiatorfolie, tegen de zijde van zo'n watervoerend paneel bevestigd, belemmert dat inderdaad de warmteoverdracht aan langsstromende lucht en zo ja, hoe ernstig.
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
Jan van de Velde

Tonzon beweert dat zo'n dunne folie de warmte-overdracht door convectie NIET beïnvloedt

https://tonzon.nl/shop/isolatiefolie/ra ... ie-op-rol/
(even doorklikken via een tabje "meer informatie")
Bijlagen
Schermafbeelding 2025-10-21 104446
HansH

die redenate in de bijlage lijkt me vreemd. als het folie opwarmt wat is dan het verschil tussen het afstralen van de opgewarmde folie en de opgewarmde radiator zonder folie ? als het folie de warmte niet overdraagt (wat mijn stukje alufolie ook laat zien omdat het koel blijft ookal zit het vlak voor de radiator) dan mis je dus de helft van je warmteoverdracht van je radiator. dus het ding heeft dan nog maar de halve capaciteit. dus dan mogelijk te klein voor de ruimte geworden. met die 2 stripjes die ik had krijg je wel de volle capaciteit.
even uitproberen in de praktijk lijkt mij en zien of je het folie strak kunt trekken tussen 2 van die profieltjes. je kunt het er met tape aan de profoieltjes vastplannen en dan strak zetten met magneetjes, evt nog een extra steuntje met zo'n profieltje in het midden van de radiator.
Jan van de Velde

die redenatie van die tonzonsite volg ik ook niet, maar daqt zei ik in de startpost al (al had ik toen deze tonzon site nog niet).

Mijn gedachte:
als een CV-paneel bijv 100 W vermogen overdraagt, dan zal dat (bijv) 70 W via convectie en 30W via straling zijn.
Van die 30 W zal een folie bijvoorbeeld 25W reflecteren en 5W absorberen. Dan kan die folie vervolgens toch nooit meer dan 5W via convectie overdragen? Als hij dan de convectie van dat CV paneel ernstig belemmert omdat daar niet meer vrij lucht langs kan stromen dan ben ik toch een serieus stuk convectievermogen kwijt?

ads

Steun Sciencetalk 10 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

10 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

Bekijk product

Steun Sciencetalk Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Mario Kart 8 Deluxe - Nintendo Switch

Mario Kart 8 Deluxe - Nintendo Switch

Bekijk product

HansH

precies. vandaar mijn voorstel om die convectie te behouden via een paar cm tussenruimte tussen radiator en folie. Dan weerkaats je de straling die naar achteren wil terug de radiator in, maar behoudt de convectie naar boven. anders blokkeer je de convectie en heb je dus minder overdragend vermogen per graad temperatuurvwrschil met de omgeving.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Thermodynamica en Stromingsleer”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!