Sinds een groot jaar ben ik actief als energiecoach bij de Energiebank in mijn gemeente. Een van de standaardacties, het "laaghangende fruit", is dan radiatorfolie. Het nut daarvan acht ik normaliter buiten kijf. Het gaat niet om grote bedragen maar het kost ook bijna niks en in de meeste huishoudens waar ik kom geldt dat alle kleine beetjes helpen.
Maar nu loop ik op één week tijd bij twee verschillende huishoudens tegen een twijfel aan. Tussenwoning rijtjeshuis, bouwjaar schat ik 1980. 80 m² zoiets. Radiatoren kamerbreed MAAR slechts type10 , dus één watervoerende plaat, zonder verdere convectieribben of wat ook. Beetje minimaal uitgevoerd, maar ja.
De folie die wij gebruiken is precies dat, een gemetaliseerde plasticfolie, van datzelfde spul als de EHBO-nood"dekentjes". Ongeveer op maat knippen, achter de radiator laten zakken, en bovenaan vastklikken met een paar supermagneetjes. Werkt geweldig.
Maar nu twijfel ik toch. Het oppervlak waar vrij lucht langs kan stromen ben ik volgens mij in dit geval toch wel ongeveer aan het halveren. Dan gaat er denk ik warmer water terug naar de ketel en dat kan volgens mij niet de bedoeling zijn.
Collega zegt dat die folie ook warm wordt en dus warmte overdraagt. Maar daar geloof ik eerlijk gezegd weinig van. Die folie kan alleen warm worden door aanstraling want behalve daar waar de folie met die magneetjes vasthangt aan de radiator is er geen geleidend contact. En als ik een IR-foto maak van een stuk folie vóór een radiator (als "verkoop"argument doen we dat wel eens dan straalt die folie aan de buitenkant nauwelijks en kan dus volgens mij ook nauwelijks warmte overdragen aan lucht.
Op een 11 radiator (1 watervoerende plaat + 1 laag convectieribben) speelt dit probleem niet: lucht kan vrij langs de watervoerende plaat en bijna vrij langs de convectieribben. Op een 20 of 21 radiator (twee watervoerende panelen zonder resp met een laag convectieribben zie ik ook geen groot probleem: er zijn nog altijd 3 van de 4 watervoerende zijden geheel vrij voor langsstromende lucht.
Voor de zekerheid zou ik natuurlijk de folie tegen de muur kunnen plakken in plaats van achterop de radiator. Maar dat is bijna altijd een hopeloos gepruts. Weinig ruimte om te werken, flarden oud behang, geen zicht op wat je doet vanwege vensterbanken etc. dubbelzijdig plakband dat overal aan vastplakt behalve aan de muur of aan de folie.... , geen lolletje.
Vandaar mijn vraag: is mijn wantrouwen terecht, doe ik op die type 10 met radiatorfolie meer kwaad dan goed, of valt dat echt mee? Iemand enig beredeneerd idee?
Puzzels