Dus dit betekend dat men de gemiddelde waarde steeds beter bepaald word. De standaard afwijking van het gemiddelde is afhankelijk van de variantie van de gegeven populatie en het aantal samples waarvan men het gemiddelde neemt. De verdeling waaruit men sampled hoeft niet normaal verdeeld te zijn. Een voorbeeld is muntworp: 0 of 1 of dobbelsteen worp bijvoorbeeld.Chat GPT schreef:De centrale limietstelling (CLT) stelt dat, als je herhaaldelijk voldoende grote steekproeven neemt uit een populatie, de verdeling van de gemiddelden van die steekproeven een normale verdeling zal volgen, ongeacht de oorspronkelijke verdeling van de populatie.
Code: Selecteer alles
import numpy as np
import matplotlib.pyplot as plt
# Set random seed for reproducibility
np.random.seed(42)
# Parameters
num_experiments = 100000 # number of repeated experiments
sample_sizes = [60] # number of dice per experiment
plt.figure(figsize=(6, 6))
for i, n in enumerate(sample_sizes, 1):
# Roll n dice num_experiments times
rolls = np.random.randint(1, 7, size=(num_experiments, n))
sample_means = rolls.mean(axis=1)
# Plot histogram
plt.hist(sample_means, bins=30, edgecolor='black', density=True)
plt.title(f"{n} Dice per Experiment")
plt.xlabel("Average Dice Value")
plt.ylabel("Density")
plt.xlim(2.5, 4.5)
plt.suptitle("Central Limit Theorem Demonstration — Dice Throws", fontsize=14)
plt.tight_layout(rect=[0, 0, 1, 0.95])
plt.show()je doet iedere keer hetzelfde:
de theorie is heel simpel en dat is ook de praktijk: als je 100000 x achter elkaar geen 6 hebt gegooit dan is de kans dat je nu weer geen 6 gooit 5/6 en de kans dat je wel een 6 gooit is 1/6. als je denk dat dat niet de praktijk is (je zegt 'maar het gebeurt niet ') dan moet er een boven natruurlijke macht zijn die jouw dobbelsteen beinvloedt zoals bv telekinese. dat zou kunnen, maar is een andere discussie.Regor schreef: ↑wo 22 okt 2025, 12:59
Ik werp 1000000 maal met de teerling ..... en er valt nooit 6
Beschouw dan die situatie aub en laat er jullie kennis van de kansberekening maar op los.
Natuurlijk is de wiskundige kans 1/6 dat er bij de volgende worp 6 komt ...... maar bij al de worpen voordien ook, maar het gebeurt niet !
Gezien bij een zeer groot aantal worpen statistisch elk cijfer 1,2,3,4,5,6 even veel (moeten ?) voorkomen .......
maar dat in de door mij geschetste niet het geval is ..... verwacht ik een soort gefundeerde of ongefundeerde theorie
die de menselijke verwachting weerspiegeld, bizar .......... maar dan is mar zo hé.
Het begrip centrale limiet stelling is zeer belangrijk te begrijpen.
import numpy as np
np.random.seed(42)
num_experiments = 100000
sample_sizes = [100]
plt.figure(figsize=(6, 6))
for i, n in enumerate(sample_sizes, 1):
rolls = np.random.choice([0, 0, 0, 0, 0, 1], size=(num_experiments, n))
sample_means = rolls.mean(axis=1)
bins = np.linspace(0, 0.35, 35)
plt.hist(sample_means, bins=bins, color='cornflowerblue', edgecolor='black', density=True, rwidth=0.95)
plt.title(f"{n} Dice per Experiment")
plt.xlabel("Average (fraction of sixes)")
plt.ylabel("Density")
plt.axvline(1 / 6, color='limegreen', linestyle='-', linewidth=3, label='mean: 1/6')
plt.axvline(np.sqrt(5)/60 + 1/6, color='black', linestyle='-', linewidth=3, label='stdev: $\sqrt{5}/60$')
plt.axvline((2*np.sqrt(5)/60 + 1/6), color='red', linestyle='-', linewidth=3, label='95%: $\pm 2\sqrt{5}/60$')
plt.axvline((1/6 - 2*np.sqrt(5)/60), color='red', linestyle='-', linewidth=3)
plt.legend()
plt.suptitle("Central Limit Theorem Demonstration \n Probability of Rolling Sixes", fontsize=14)
plt.tight_layout(rect=[0, 0, 1, 0.95])
plt.show()Stel ik werp steeds 100 keer. De kans om zes te gooien is dan:
Eigenlijk moet je schrijven: Bij een groot aantal worpen is de kans groter dat de cijfers 1,2,3,4,5,6 even veel moeten voorkomen dan dat niet zo is. Er is echter nog altijd de kans dat het allemaal zessen zullen zijn.Regor schreef: ↑wo 22 okt 2025, 12:59
Gezien bij een zeer groot aantal worpen statistisch elk cijfer 1,2,3,4,5,6 even veel (moeten ?) voorkomen .......
maar dat in de door mij geschetste niet het geval is ..... verwacht ik een soort gefundeerde of ongefundeerde theorie
die de menselijke verwachting weerspiegeld, bizar .......... maar dan is mar zo hé.
Dan ga je ervan uit dat iedere worp afhankelijk is. Of een oneerlijke dobbelsteen.
het is me compleet onduidelijk wat je nu wilt. je vindt de wiskunde correct en je bent niet bijgelovig dus je gelooft niet in telekinese die de dobbelsteen beinvloedt maar als mens denk je toch dat de kans groter wordt als je daarvoor minder zessen gegooid hebt. geen idee wat we hier verder nog mee moeten. je ziet wiskundige modellen blijkbaar meer als grapje dan dat je inziet dat je daar de werkelijkheid mee kunt beschrijven.Regor schreef: ↑wo 22 okt 2025, 14:24 Jou antwoord is al menigmaal gegeven en is wiskundig correct...... maar dan ook niet meer en niet minder !
En was dus geheel overbodig.
Bijgeloof is aan mij helemaal niet besteed hoor, nooit geweest.
Ik vraag mij gewoon af als jij als mens, en niet als wiskundige creatie na 1000 keer geen 6 ...... geld zou inzetten op "weer geen zes".
(Alhoewel dat ik in jou plaats zou vermoeden dat er iets aan de hand is met de dobbelsteen)![]()
import numpy as np
# Parameters
n_steps = 250
possible_steps = [-3, -2, -1, 1, 2, 3]
n_walks = 5 # total number of random walks
# Generate and plot
plt.figure(figsize=(16, 6))
positions = [] # store all positions to determine global y-limits
for i in range(n_walks):
steps = np.random.choice(possible_steps, size=n_steps)
position = np.concatenate(([0], np.cumsum(steps))) # start at 0
positions.append(position)
plt.plot(position, marker='o', markersize=2, linewidth=1, label=f'Walk {i+1}')
# Compute dynamic y-limits based on all walks
all_positions = np.concatenate(positions)
maxi = np.max(np.abs(all_positions))
plt.ylim(-1.2 * maxi, 1.2 * maxi)
# Labels and legend
plt.title("Random Walks Starting at 0 with Steps in [-3, -2, -1, 1, 2, 3]")
plt.xlabel("Step Number")
plt.ylabel("Position")
plt.grid(True)
plt.legend()
plt.show()