nog even hierop terugkomend;HansH schreef: ↑wo 05 nov 2025, 22:23Maar dat fundamentele veld moet dan toch ook een referentie hebben qua rotatie? of werkt dat niet zo? als ik een massa vrij laat bewegen met een snelheid v tov een andere massa dan verwijderen die 2 massa's zich tov elkaar volgens een rechte lijn. maar die rechte lijn heeft wel een vaste richting tov een referentie orientatie. als ik er een roterend ruimteschip naast zet die daarnaar kijkt dan ziet dat ruimteschip immers een roterende lijn omdsat dat ruimteschip roteert tov de referentierotatie van 0.
ruimtetijd heeft geen referentie voor positie heb ik begrepen, immers licht gaat altijd met snelheid c tov elke waarnemer terwijl een vrijvallende massa rechtdoor gaat. 'rechtdoor' zegt dus alleen iets over richting maar niet over positie. en c toc elke waarnemer zegt dat je geen absolute rustsnelheid0 kunt definieren. Maar rechtdoor zegt toch wel iets over referentie voor rotatie. dus moet de ruimtetijd zo'n referentierotatie0 hebben lijkt mij.
Puzzels