Ja, maar als ik ChatGPT vraag krijg ik weer een ander antwoord. En jij ook als je kritisch doorvraagt, bijvoorbeeld over hoe de metriek zelf nu een effect kan veroorzaken? Of over de direct detecteerbaarheid van het E- en B- veld, dat het niet uitmaakt dat het coördinaten afhankelijk is, ze zijn (lokaal) direct te detecteren. (Denk 't niet, maar misschien denkt je bij "direct detecteerbaar" dat het tastbaar moet zijn? Want dat is het E- en B- veld niet, voor een mens.)
En zo zijn er nog een paar nuanceringen.
De elektromagnetische veldtensor is een wiskundig object, en het is een directe representatie van een fysisch veld. Het tensor-zijn maakt het niet “onfysisch”.
Het feit dat het operationeel betekenis heeft maakt het fysisch!
De metrische tensor is een beschrijvingsstructuur; alleen invarianties en afgeleide grootheden (zoals kromming) zijn fysisch betekenisvol.
En ik begrijp eerlijk gezegd niet hoe je kunt denken dat een dergelijk wiskundig middel, wat een bepaalde ruimtetijd via coördinaten in kaart brengt, exact zo als een schaalfactor van een landkaart, zelf niets doet. Of zoals de Friedmannvergelijkingen zelf niets doen, wat eigenlijk een verlengstuk is van de FLRW-metriek.
En eigenlijk spreekt jou lijstje dat ook helemaal niet tegen.
Het echte analogon van \(F_\mu\nu\) in GR is de Riemann-tensor, niet de metrische tensor. Omdat:
\(F_\mu\nu\) is lokaal niet weg te transformeren en bepaalt fysische effecten direct.
En \(R^\mu_{\ \nu\rho\sigma}\) is lokaal ook niet weg te transformeren en bepaalt effecten zoals geodetische deviatie of getijdekrachten.
Beide zijn gauge-invariant, operationeel fysisch en meten “veldsterkte”, niet een potentiaal.
Dat is de kernfout in die vergelijking.
Dus:
"Het probleem met deze vergelijking is dat hier de metriek wordt behandeld alsof zij het fysische veld is, analoog aan \(F_\mu\nu\). Dat is niet correct. In de ART ligt de fysica in invarianties en kromming (Riemann-tensor), niet in de metriek zelf. De metriek is vergelijkbaar met een kaart; noodzakelijk voor beschrijving, maar een kaart veroorzaakt zelf niets en is geen fysisch veld."
Aldus ChatGPT
Wellicht zit een deel van het verschil overigens in interpretatie op semantisch niveau, naast het structurele aspect.
Puzzels