Puzzel Puzzels
Regor
Artikelen: 0

Re: Jaloersheid

@Bena,

Stelling:

"Jaloersheid " is de dieper onderliggende oorzaak van vooruitgang ....... en van alle oorlogen "

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 15 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 15 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 25 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 25 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk 5 Zelfklevende Rollen voor Mini Printer - Navulling - Pocket Printer Papier - Sticker Rollen Papier

5 Zelfklevende Rollen voor Mini Printer - Navulling - Pocket Printer Papier - Sticker Rollen Papier

Bekijk product

Professor Puntje

Willen genieten werkt ook niet, dat is net zoiets als in slaap willen vallen of niet aan paarse olifanten willen denken. Gelukkig zijn is een bijeffect van een voldoening schenkende levenswijze. Passief genieten gaat inderdaad heel snel vervelen. Daarom klopt je idee ook niet dat een gelukkig mens niets meer zou willen of doen.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Regor

@PP,

Jawel het klopt ....... want iemand die perfect gelukkig is kan zich niet vervelen !
Professor Puntje

Een perfect gelukkig mens bestaat niet. Maar mensen die gemiddeld genomen gelukkig zijn wel. Je doet er beter aan die laatste als voorbeeld te nemen. Bovendien gelukkig zijn is geen staat die men kan bereiken en die dan vanzelf eindeloos voortduurt wat men ook doet of niet doet. Zoals ik al schreef gelukkig zijn is een bijeffect van een voldoening schenkende levenswijze. Waarbij we er van uitgaan dat de verdere levensomstandigheden niet al te gruwelijk zijn.
Regor

@PP,

Niemand, en zeker ik niet hebben beweerd dat een perfect gelukkig mens bestaat.
Poneer dan ook niet aub dat dat niet bestaat, iedereen weet dat !......... was geen punt als dat bestaat of niet !
Behoort bij een vorige oudere topic van gelukkig zijn.

Het gaat hier over "jaloersheid" PP !
Professor Puntje

Over jaloersheid heb ik in dit topic ook al geschreven.
Regor

@PP

Dank U.
ukster

Regor schreef: ma 22 dec 2025, 11:47 @PP,

Jawel het klopt ....... want iemand die perfect gelukkig is kan zich niet vervelen !
Typische "tegeltjeswijsheid" die de plank volledig misslaat omdat het de menselijke psychologie veel te simpel voorstelt.
Het idee dat verveling en geluk elkaar uitsluiten, is een nogal vermoeiende misvatting.
Waarom jouw stelling niet klopt.
Verveling is biologisch: Zelfs als je leven perfect is, hebben je hersenen prikkels nodig. Verveling is vaak een teken dat je brein "honger" heeft naar uitdaging, niet dat je ongelukkig bent.
Geluk is geen constante 'high': Niemand is 24/7 extatisch. Geluk zit vaak in tevredenheid en rust, en juist in die rustmomenten slaat verveling sneller toe.
De "Luxe-verveling": Je zou zelfs kunnen stellen dat je juist gelukkig (of bevoorrecht) moet zijn om je te kunnen vervelen. Als je constant moet overleven of in de stress zit, heb je niet eens de ruimte om je te vervelen.
R_Bena
Beheer

Waarom de mens gemotiveerd zou moeten zijn om zijn eigen ondergang als soort te bespoedigen ontgaat mij.
Is ie ook niet. Ik zeg enkel: het maakt niets uit. De mens overschat zichzelf. Is gewoon maar een schakeltje in de evolutie. De mens is elke dag al door natuurlijke en seksuele selectie aan het vervormen in een ander wezen (evolutie is een continu proces - totdat de verschillen met de huidige mens zo groot worden dat we niet meer kunnen spreken van dezelfde soort), maar de evolutie wordt nu waarschijnlijk versneld door ai. Of anders gezegd: voordat de mens in een ander wezen overgaat is ie mogelijk al nutteloos gemaakt, of misschien zelfs geëxtermineerd.
Er is verder ook geen enkele reden om te veronderstellen dat AI "beter" met de wereld om zou gaan dan wij dat doen.
Er bestaat geen 'beter'. Er is slechts overleven. Als het covid virus zichzelf nog meer had kunnen verspreiden, dan zou dat slecht voor de mens zijn geweest maar goed voor het virus (wat gewoon een levend organisme is). Als er geen meteoriet was gevallen zou het goed zijn geweest voor de overlevingskans van dinosaurussen maar zou de mens er waarschijnlijk niet zijn geweest. Het verdwijnen van de mens zou betekenen dat de genocide op dieren zou stoppen (slachthuizen etc.).

'Beter' is vanuit menselijk perspectief bekeken maar bestaat feitelijk niet.
R_Bena
Beheer

Regor is wat dingen door elkaar aan het halen. Ik had het over een perfect gelukkig mens als hypothetisch voorbeeld, niet een extreem gelukkig mens zoals Regor er later van maakte.
boertje125

Competitiedrang en jaloers zijn is m.i. niet het zelfde
Professor Puntje

@R_Bena Je bent het dus met mij eens dat er geen reden is waarom we de technologisch "vooruitgang" zouden moeten versnellen. Want objectief is er geen beter of slechter. Maar dan valt de wenselijkheid van jaloezie als veronderstelde aanjager van die technologische vooruitgang ook niet aan te tonen. Want die technologische vooruitgang is dan zelf objectief gezien ook niet wenselijk of onwenselijk. Dat is mijn hele punt. Een lofzang op jaloezie of welke andere emotie dan ook wordt ongepast zodra je het menselijk perspectief zelf irrelevant verklaart. En dat is het probleem met jouw wereldbeeld: je haalt je moreel relativisme alleen van stal om opinies aan te vallen die je niet aanstaan, maar betrekt dat relativisme niet op je eigen opinies. Objectief gezien is er niets wenselijk of onwenselijk, dus ook jaloezie niet. En dus is jaloezie als aanjager van technologische "vooruitgang" evenmin wenselijk of onwenselijk. En ook zou het dan niet goed of slecht zijn als de mensheid vernietigd wordt, of wanneer de technologische "vooruitgang" om de een of andere reden tot stilstand zou komen.
R_Bena
Beheer

Professor Puntje schreef: ma 22 dec 2025, 15:04 @R_Bena Je bent het dus met mij eens dat er geen reden is waarom we de technologisch "vooruitgang" zouden moeten versnellen. Want objectief is er geen beter of slechter.
Ja, mee eens.
Maar dan valt de wenselijkheid van jaloezie als veronderstelde aanjager van die technologische vooruitgang ook niet aan te tonen. Want die technologische vooruitgang is dan zelf objectief gezien ook niet wenselijk of onwenselijk. Dat is mijn hele punt.
Even kijken of ik je hier kan volgen. Wat Regor zegt komt voor zijn rekening, maar wat ik zeg is dat vooral negatieve of als zodanig beschouwde emoties de drijfveren van vooruitgang zijn. Jaloezie is er daar één van.
Een lofzang op jaloezie of welke andere emotie dan ook wordt ongepast zodra je het menselijk perspectief zelf irrelevant verklaart.
Niemand spreekt er lof over uit. Het is gewoon een constatering.
En dat is het probleem met jouw wereldbeeld: je haalt je moreel relativisme alleen van stal om opinies aan te vallen die je niet aanstaan, maar betrekt dat relativisme niet op je eigen opinies. Objectief gezien is er niets wenselijk of onwenselijk, dus ook jaloezie niet.
Ten eerste, ik heb niemand in deze topic nog aangevallen. Je hoeft je dus ook niet aangevallen te voelen. Ten tweede, nergens heb ik jaloezie geprezen als iets verhevens. Dus vervalt het grootste deel van je betoog dat je hierop baseert.
En dus is jaloezie als aanjager van technologische "vooruitgang" evenmin wenselijk of onwenselijk. En ook zou het dan niet goed of slecht zijn als de mensheid vernietigd wordt, of wanneer de technologische "vooruitgang" om de een of andere reden tot stilstand zou komen.
Deze aanname klopt dus niet. Ik zeg niet of iets wenselijk is of niet wenselijk. Ik heb het over hoe de dingen functioneren zoals ze functioneren.
Professor Puntje

R_Bena schreef: zo 21 dec 2025, 19:25 Het universum zou er ook simpelweg niet zijn geweest als de mens gelukkig was. Dit is hoe het hoort te zijn, een absoluut perfect systeem, maar vanuit het menselijke individu bekeken een existentiële nachtmerrie.
Dit valt voor mij onder de categorie lofzang. En dat staat haaks op je claim dat er objectief gezien geen beter of slechter zou bestaan. Je past je moreel relativisme alleen toe op zaken die je niet bevallen, en niet op je eigen waardeoordelen.

ads

Steun Sciencetalk Double A Premium printpapier ft A4, 80 g - 2500 vellen (Doos met 5 pakken van 500 vel)

Double A Premium printpapier ft A4, 80 g - 2500 vellen (Doos met 5 pakken van 500 vel)

Bekijk product

Steun Sciencetalk Brepols bureau agenda 2026 - LIMA - Bureau agenda - 1 week op 2 pagina's - Weekoverzicht - Zwart - 17.1 x 22 cm

Brepols bureau agenda 2026 - LIMA - Bureau agenda - 1 week op 2 pagina's - Weekoverzicht - Zwart - 17.1 x 22 cm

Bekijk product

Steun Sciencetalk Sony PS5 DualSense Draadloze Controller - Wit

Sony PS5 DualSense Draadloze Controller - Wit

Bekijk product

R_Bena
Beheer

Professor Puntje schreef: ma 22 dec 2025, 15:47
R_Bena schreef: zo 21 dec 2025, 19:25 Het universum zou er ook simpelweg niet zijn geweest als de mens gelukkig was. Dit is hoe het hoort te zijn, een absoluut perfect systeem, maar vanuit het menselijke individu bekeken een existentiële nachtmerrie.
Dit valt voor mij onder de categorie lofzang. En dat staat haaks op je claim dat er objectief gezien geen beter of slechter zou bestaan. Je past je moreel relativisme alleen toe op zaken die je niet bevallen, en niet op je eigen waardeoordelen.
Dan heb je het verkeerd begrepen. Het universum functioneert perfect zoals het functioneert. In de zin van: 'zou je er één steentje uithalen, bijvoorbeeld jaloezie, dan dondert het hele bouwwerk misschien in elkaar, of zou het wellicht niet eens bestaan hebben'. Het gehele bouwwerk van radjes en schroefjes zit ongelofelijk strak in elkaar.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🗿Filosofie en theologie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!