@Bena,
Stelling:
"Jaloersheid " is de dieper onderliggende oorzaak van vooruitgang ....... en van alle oorlogen "
Typische "tegeltjeswijsheid" die de plank volledig misslaat omdat het de menselijke psychologie veel te simpel voorstelt.
Is ie ook niet. Ik zeg enkel: het maakt niets uit. De mens overschat zichzelf. Is gewoon maar een schakeltje in de evolutie. De mens is elke dag al door natuurlijke en seksuele selectie aan het vervormen in een ander wezen (evolutie is een continu proces - totdat de verschillen met de huidige mens zo groot worden dat we niet meer kunnen spreken van dezelfde soort), maar de evolutie wordt nu waarschijnlijk versneld door ai. Of anders gezegd: voordat de mens in een ander wezen overgaat is ie mogelijk al nutteloos gemaakt, of misschien zelfs geëxtermineerd.Waarom de mens gemotiveerd zou moeten zijn om zijn eigen ondergang als soort te bespoedigen ontgaat mij.
Er bestaat geen 'beter'. Er is slechts overleven. Als het covid virus zichzelf nog meer had kunnen verspreiden, dan zou dat slecht voor de mens zijn geweest maar goed voor het virus (wat gewoon een levend organisme is). Als er geen meteoriet was gevallen zou het goed zijn geweest voor de overlevingskans van dinosaurussen maar zou de mens er waarschijnlijk niet zijn geweest. Het verdwijnen van de mens zou betekenen dat de genocide op dieren zou stoppen (slachthuizen etc.).Er is verder ook geen enkele reden om te veronderstellen dat AI "beter" met de wereld om zou gaan dan wij dat doen.
Ja, mee eens.Professor Puntje schreef: ↑ma 22 dec 2025, 15:04 @R_Bena Je bent het dus met mij eens dat er geen reden is waarom we de technologisch "vooruitgang" zouden moeten versnellen. Want objectief is er geen beter of slechter.
Even kijken of ik je hier kan volgen. Wat Regor zegt komt voor zijn rekening, maar wat ik zeg is dat vooral negatieve of als zodanig beschouwde emoties de drijfveren van vooruitgang zijn. Jaloezie is er daar één van.Maar dan valt de wenselijkheid van jaloezie als veronderstelde aanjager van die technologische vooruitgang ook niet aan te tonen. Want die technologische vooruitgang is dan zelf objectief gezien ook niet wenselijk of onwenselijk. Dat is mijn hele punt.
Niemand spreekt er lof over uit. Het is gewoon een constatering.Een lofzang op jaloezie of welke andere emotie dan ook wordt ongepast zodra je het menselijk perspectief zelf irrelevant verklaart.
Ten eerste, ik heb niemand in deze topic nog aangevallen. Je hoeft je dus ook niet aangevallen te voelen. Ten tweede, nergens heb ik jaloezie geprezen als iets verhevens. Dus vervalt het grootste deel van je betoog dat je hierop baseert.En dat is het probleem met jouw wereldbeeld: je haalt je moreel relativisme alleen van stal om opinies aan te vallen die je niet aanstaan, maar betrekt dat relativisme niet op je eigen opinies. Objectief gezien is er niets wenselijk of onwenselijk, dus ook jaloezie niet.
Deze aanname klopt dus niet. Ik zeg niet of iets wenselijk is of niet wenselijk. Ik heb het over hoe de dingen functioneren zoals ze functioneren.En dus is jaloezie als aanjager van technologische "vooruitgang" evenmin wenselijk of onwenselijk. En ook zou het dan niet goed of slecht zijn als de mensheid vernietigd wordt, of wanneer de technologische "vooruitgang" om de een of andere reden tot stilstand zou komen.
Dit valt voor mij onder de categorie lofzang. En dat staat haaks op je claim dat er objectief gezien geen beter of slechter zou bestaan. Je past je moreel relativisme alleen toe op zaken die je niet bevallen, en niet op je eigen waardeoordelen.
Dan heb je het verkeerd begrepen. Het universum functioneert perfect zoals het functioneert. In de zin van: 'zou je er één steentje uithalen, bijvoorbeeld jaloezie, dan dondert het hele bouwwerk misschien in elkaar, of zou het wellicht niet eens bestaan hebben'. Het gehele bouwwerk van radjes en schroefjes zit ongelofelijk strak in elkaar.Professor Puntje schreef: ↑ma 22 dec 2025, 15:47Dit valt voor mij onder de categorie lofzang. En dat staat haaks op je claim dat er objectief gezien geen beter of slechter zou bestaan. Je past je moreel relativisme alleen toe op zaken die je niet bevallen, en niet op je eigen waardeoordelen.