flappelap schreef: ↑zo 11 jan 2026, 20:41
Nee, dan moet je even verder lezen in het boek. Het is niet alsof hij alleen met deze tautologie komt. Dat lijkt me nogal wiedes.
Wat Zee met die uitspraak wil zeggen is dat studenten vaak nogal moeite hebben met het begrip "tensor", terwijl uiteindelijk de transformatie-eigenschap het allerbelangrijkste is, omdat je dat in de context van (zeg) de relativiteitstheorie het meest gebruikt. En die transformatie-eigenschap is niet zo ingewikkeld (want lineair). Wat didactisch mis kan gaan als je nadruk legt op die transformatie-eigenschappen is dat studenten niet waarderen dat tensoren an sich coördinaatonafhankelijk zijn; ik kan me zelf ook nog helder voor de geest halen toen ik voor het eerst bij Carroll las dat "vectoren niet veranderen onder coördinatentransformaties"; dat vond ik bizar, omdat ik de componenten van de vector gelijkstelde aan de vector zelf. Maar toen was ik ook nog een naïeve bachelorstudent
Het zal wel aan mij liggen maar ik had ook op de middelbare school al liever dat de docent geen geheimzinnige omwegen maakte, maar gelijk vertelde wat de essentie was. Dus als je het hebt over vectoren die coordinaat onafhankelijk zijn dan is dat heel simpel uit te leggen door gewoon even even het hele coordinaten stelsel weg te halen. dat kan iedereen toch in een paar minuten snappen, zelfs als je nog geen eens een batchelor hebt?
Van de middelbare school kan ik me nog wel herinneren dat de docent differentieren uitlegde via [F(x+delta_x)-F(x)]/delta_x en als je dat toepaste op een functie dat je ook mooi kon afleiden hoe de gedifferentieerde functie eruit zag door delta_x naar 0 te laten gaan. voor mij maakte dat toch wat meer indruk dan die trukendoos met afgeleide formules uit je hoofd leren.
Zo kan ik mij van de electro studie ook nog wel herrinneren dat van die dirac pulsen en dat je zo'n een puls ook kon samenstellen uit oneindig veel sinussen die notabene al voor t=0 begonnen. Dus hoe kon je nu weten dat je die sinussen al moest starten op t=-oneindig als je nog niet eens had besloten om op t=0 die dirac pulse te geven. Blijkbaar was ik de enige die dat ging vragen en de anderen keken toen net of ze water zagen branden.