Puzzel Puzzels
wnvl1
Artikelen: 0

Re: Scalairen, vectoren en tensoren

Ja, hij breidt quasi automatisch uit van vector / covector naar een collectie van p vectoren en q covectoren voor een pq tensor. Ik zie daar weinig problemen in.

De vraag over hilbertruimtes is gerelateerd aan QM veronderstel ik?
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering

ads

Steun Sciencetalk Epson EcoTank ET-2860 - All-in-One Inkttank Printer- Zwart

Epson EcoTank ET-2860 - All-in-One Inkttank Printer- Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Sony PS5 DualSense Draadloze Controller - Wit

Sony PS5 DualSense Draadloze Controller - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M500s - Muis - Kabelgebonden - Optisch Zwart

Logitech M500s - Muis - Kabelgebonden - Optisch Zwart

Bekijk product

vijv

wnvl1 schreef: ma 12 jan 2026, 21:37 Ja, hij breidt quasi automatisch uit van vector / covector naar een collectie van p vectoren en q covectoren voor een pq tensor. Ik zie daar weinig problemen in.
Er is geen probleem ,maar die uitbreiding kan je enkel verantwoorden via het tensorproduct.
wnvl1 schreef: ma 12 jan 2026, 21:37 De vraag over hilbertruimtes is gerelateerd aan QM veronderstel ik?
Klopt

PS Ik wil hier niet beweren dat de transformatie definitie waardeloos is. Ik ben op die manier er ook in gerold. Net zo min dat het onverstandig is om te starten met vectoren als pijlen in R3. Maar wel dat het kennen van de algemenere definitie extra inzicht kan geven.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

wnvl1

vijv schreef: ma 12 jan 2026, 20:51 En hoe combineer je twee hlbertruimtes(vectoren)van afzonderlijke systemen?
Via een tensorproduct, maar je kunt een systeem alleen opdelen in subsystemen als je alle meetbare grootheden van het totale systeem kunt verdelen in twee groepen met de volgende eigenschappen.
Ten eerste moet elke groep op zichzelf volledig zijn: met alleen die grootheden kun je de toestand van het bijbehorende subsystem volledig beschrijven.
Ten tweede mogen de grootheden uit de ene groep nooit interfereren met die uit de andere groep: een meting in de ene groep mag de mogelijke uitkomsten van metingen in de andere groep niet beïnvloeden.

Als aan beide voorwaarden is voldaan, dan zijn de twee groepen grootheden onafhankelijk van elkaar. In dat geval beschrijven ze twee echte subsystemen, en hoort bij elk subsystem een eigen Hilbertruimte. De Hilbertruimte van het totale systeem is dan het tensorproduct van die twee Hilbertruimtes.

Als je die opsplitsing niet kunt maken — omdat sommige grootheden onvermijdelijk beide aspecten tegelijk raken, of omdat de ene niet gedefinieerd kan worden zonder de andere — dan bestaat er geen zinvolle opsplitsing in subsystemen. Het systeem is dan fundamenteel één geheel, en een tensorproductbeschrijving introduceert toestanden die fysisch niet bestaan.
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering
vijv

Klopt,
maar dus heb je om niet interfererende groepen te beschrijven heb je een tensorproduct nodig en is een concrete beschrijving een tensor. Deze wordt dus niet gedefinieerd via transformatie, maar via het tensorproduct;
wnvl1

Stelling: Het tensorproduct van twee vectoren transformeert als een tensor van rang \( (2,0) \).

Laat \( V \) een vectorruimte zijn met basis \( \{e_i\} \).
Een vector \( v \in V \) kan geschreven worden als
\[
v = v^i e_i.
\]

Onder een basisverandering
\[
e_i' = A_i^{\;j} e_j
\]
transformeren de vectorcomponenten volgens
\[
v'^i = (A^{-1})_j^{\;i} v^j.
\]

Neem nu twee vectoren \( v, w \in V \).
Hun tensorproduct is
\[
T = v \otimes w.
\]

In componenten geldt:
\[
T = (v^i e_i) \otimes (w^j e_j)
= v^i w^j (e_i \otimes e_j).
\]

De componenten van \( T \) zijn dus
\[
T^{ij} = v^i w^j.
\]

Onder de basisverandering transformeren de vectorcomponenten als
\[
v'^i = (A^{-1})_k^{\;i} v^k,
\qquad
w'^j = (A^{-1})_l^{\;j} w^l.
\]

De getransformeerde tensorcomponenten zijn dan
\[
T'^{ij} = v'^i w'^j.
\]

Invullen levert:
\[
T'^{ij}
= (A^{-1})_k^{\;i} v^k \, (A^{-1})_l^{\;j} w^l
= (A^{-1})_k^{\;i} (A^{-1})_l^{\;j} T^{kl}.
\]

Conclusie.
De transformatiewet
\[
T'^{ij} = (A^{-1})_k^{\;i} (A^{-1})_l^{\;j} T^{kl}
\]
is precies de definitie van een contravariante tensor van rang \( (2,0) \).
Daarom transformeert het tensorproduct \( v \otimes w \) als een tensor.
vijv

Zolang je niet definieert wat dit exact is
\[
T = v \otimes w.
\]

mag je deze regel niet toepassen
\[
T = (v^i e_i) \otimes (w^j e_j)
= v^i w^j (e_i \otimes e_j).
\]
maw je moet eerst definiëren wat een tensorproduct is.
Een tensorproduct is een product tussen twee vectorruimtes en niet tussen twee vectoren. Een tensor is een element van een vectorproduct. De specifieke constructie van het tensorproduct zorgt ervoor dat lineariteit behouden blijft.
vijv

Vergeet mijn laatste post. Was een idiote opmerking.

ads

Steun Sciencetalk Logitech R400 - Draadloze Presenter - Zwart

Logitech R400 - Draadloze Presenter - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Verzendzakken voor Kleding (L) - 25 stuks

Verzendzakken voor Kleding (L) - 25 stuks

Bekijk product

Steun Sciencetalk Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten - Bullet Journal

Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten - Bullet Journal

Bekijk product

Professor Puntje

Er bestaat ook een definitie voor het tensorproduct van tensoren:
tensorproduct

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “(Lineaire) Algebra en Meetkunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!