Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
PhilipVoets
Artikelen: 0

Cmax en Cmin

Dag,

Stel dat een geneesmiddel telkens opnieuw gedoseerd wordt met interval T (waarin de aanvankelijke maximumconcentratie in bloed Cmax afneemt tot minimumconcentratie Cmin) en dat de concentratie van een geneesmiddel in bloed afneemt conform eersteordekinetiek, dus: -dC(t)/dt = ket, waaruit volgt: C(t) = Cmax⋅exp(-ket) met ke= ln(2)/t1/2, dan kun je door de integraal van t0 tot t0+T te nemen en deze gelijk te stellen aan de gemiddelde concentratie Cgemiddeld⋅T afleiden dat Cgemiddeld = (Cmax-Cmin)/ln(Cmax/Cmmin). Hieruit zou dan volgen dat de gemiddelde concentratie van het geneesmiddel in het bloed tussen een maximum- en minimumconcentratie onafhankelijk is van de duur van het doseerinterval.
Klopt mijn redenering?

ads

Steun Sciencetalk Just Dance 2026 Edition - Nintendo Switch - Code in a box

Just Dance 2026 Edition - Nintendo Switch - Code in a box

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 75 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 75 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Bekijk product

EvilBro

Re: Cmax en Cmin

PhilipVoets schreef: wo 14 jan 2026, 20:25... afneemt conform eersteordekinetiek, dus: -dC(t)/dt = ket,
Ik neem aan dat je bedoelt:
\(\frac{d C(t)}{dt} = -k_e \cdot C(t)\)
Hieruit zou dan volgen dat de gemiddelde concentratie van het geneesmiddel in het bloed tussen een maximum- en minimumconcentratie onafhankelijk is van de duur van het doseerinterval.
Ik heb wat moeite met deze verwoording. Ik vind dat het nu lijkt alsof de gemiddelde concentratie onafhankelijk is van het doseerinterval. De gemiddelde concentratie is wel degelijk afhankelijk van het doseerinterval. Echter, de minimumconcentratie is ook afhankelijk van het doseerinterval. Hierdoor is het mogelijk om de gemiddelde concentratie te berekenen op basis van de maximale en minimale concentraties (en gegeven een specifieke \(k_e\) kun je ook het bijbehorende dosseerinterval berekenen).
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

PhilipVoets

Laat ik het anders verwoorden: onder de genoemde voorwaarden geldt bij een gegeven Cmax en Cmin dat de gemiddelde C onafhankelijk is van T. Dus niet in algemene zin, maar enkel als het start- en eindpunt vaststaan en de vorm van de curve tussen beide punten een dalende exponentiële curve is.
Of ik nu een halve minuut of een uur tussen beide punten laat, dat maakt voor gemiddelde C niet uit op voorwaarde dat de genoemde exponentiële afname plaatsvindt (weliswaar met andere t1/2 natuurlijk!) en Cmax en Cmin in beide scenario’s dezelfde waarden hebben.
HansH

ik neem aan dat je er vanuit mag gaan dat eea zich lineair gedraagt? dan mag je stellen dat je gewoon alle doseringen en concentraties als functie van de tijd mag optellen.
HansH

en ga je er dan van uit dat er geen tijd nodig is na toedienen om de concentratie op de beginwaarde te krijgen? bv omdat jet het direct in het bloed brengt?
HansH

ga je geneesmiddel toevoegen in een vaste hoeveelheid per interval T of ga je aanvullen tot de gewenste concentrtatie is bereikt per interval T?
wnvl1

Wat je schrijft in de openingspost klopt, maar wat EvilBro schrijft is wel een belangrijke nuance.
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering
PhilipVoets

Dank allen, volgens mij luidt de conclusie dat het in essentie klopt, maar wat onhandig verwoord is.
HansH

PhilipVoets schreef: do 15 jan 2026, 06:44 Dank allen, volgens mij luidt de conclusie dat het in essentie klopt, maar wat onhandig verwoord is.
Het maakt uit volgens mij of je het middel toevoegt in vaste porties of aanvult tot een bepaalde concentratie. Ik neem aan dat je vaste porties neemt, vandaar mijn vraag daarover maar dat klan ik niet uit je berichten halen.
PhilipVoets

We gaan er hier vanuit telkens tot dezelfde Cmax wordt aangevuld en tot dezelfde Cmin daalt, dus je krijgt een soort “zaagtandgrafiek”.
HansH

ik heb hier een simulatie gedaan met een electrische circuit simulator, maar omdat die dezelfde differnetiaal vergelijkingen geeft als van jou kun je dat als equivalent gebruiken om de resultaten te zien.
Image1
De RC geeft hier een tijdconstante van 1000 seconden en de stroombron injecteert dan een hoeveelheid medicijn bepaald door de amplitude en duur. dat geeft dus per injectie een bepaalde concentratietoename. dat is dus iets anders dan aanvullen tot een vaste concentratie.
HansH

ook niog even bkeken met aanvullen tot vaste concentratie.
Image3
en met de LTspice files erbij zodat mensen het zelf nog kunnen proberen.
medi
(1.42 KiB) 72 keer gedownload
HansH

als je aanvult tot steeds dezelfde concentratie dan ligt de herhalingsfrequentie van toevoeren van midicijn vast met de gewenste minimum concentratie. vanwege het e macht karakter is de gemiddelde concentratie dan niet precies (Cmax+Cmin)/2, maar als je de herhalingstijd significant korter kiest dan de tijdconstante waarmee de concentratie afneemt dan benader je steeds beter een zaagtand met vaste helling en dus benader ja dan steeds beter (Cmax+Cmin)/2.
PhilipVoets

Dank voor het meedenken! Ik heb het enige tijd terug als volgt verwoord (zie hieronder). Mee eens?
IMG_0908
Bijlagen
IMG_0909

ads

Steun Sciencetalk Brepols bureau agenda 2026 - LIMA - Bureau agenda - 1 week op 2 pagina's - Weekoverzicht - Zwart - 17.1 x 22 cm

Brepols bureau agenda 2026 - LIMA - Bureau agenda - 1 week op 2 pagina's - Weekoverzicht - Zwart - 17.1 x 22 cm

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M185 - Draadloze Muis - Blauw

Logitech M185 - Draadloze Muis - Blauw

Bekijk product

Steun Sciencetalk Lumina Mini Pro Beamer - Home Cinema - Projector - Android 11.0 - WiFi 6 & Bluetooth 5.2 - 4k Beeldkwaliteit - Projector Scherm - Wit

Lumina Mini Pro Beamer - Home Cinema - Projector - Android 11.0 - WiFi 6 & Bluetooth 5.2 - 4k Beeldkwaliteit - Projector Scherm - Wit

Bekijk product

HansH

Dat zal wel kloppen. Enige is dat de gemiddelde concentratie niet precies tussen Cmin en Cmax in ligt vanwege dat het geen echte driehoeken zijn maar e machten.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🎲 Wiskunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!