Puzzel Puzzels
Regor
Artikelen: 0
Berichten: 4.048
Lid geworden op: zo 15 dec 2024, 18:24

Re: (B) Wanneer is iets een trauma, en hoe verdwijnt die ?

Naar niemand persoonlijk.
Het is voor mij heel moeilijk te aanvaarden dat er over zoiets ernstig als trauma's niet ernstig maar humoristisch geschreven wordt.

ads

Steun Sciencetalk Sony PS5 DualSense draadloze controller – Chroma Indigo

Sony PS5 DualSense draadloze controller – Chroma Indigo

Bekijk product

Steun Sciencetalk Omdenken scheurkalender - 2026 - Kalender

Omdenken scheurkalender - 2026 - Kalender

Bekijk product

Steun Sciencetalk Super Mario Party: Jamboree - Nintendo Switch

Super Mario Party: Jamboree - Nintendo Switch

Bekijk product

curious_CF
Artikelen: 0
Berichten: 78
Lid geworden op: za 09 aug 2008, 14:25

Re: (B) Wanneer is iets een trauma, en hoe verdwijnt die ?

Regor schreef: wo 14 jan 2026, 22:58 Naar niemand persoonlijk.
Het is voor mij heel moeilijk te aanvaarden dat er over zoiets ernstig als trauma's niet ernstig maar humoristisch geschreven wordt.
Het zal u verbazen , maar ook traumas hebben baat bij de juiste communicatie naar de persoon.
Er zijn heel veel benaderingen , persoon als client, als een slachtoffer ,als een faker, aandacht trekker,ziekte etc. of gewoon een tijdelijke fase ,die we allemaal ondergaan in het leven.
Humor geeft de persoon stof tot nadenken,eg de persoon moet op de een of andere manier zijn denkwijze veranderen.
En dat moet hij zelf doen.
Dat dit moeilijk te aanvaarden is ,is juist het punt waar de persoon vanuit een andere invalshoek zijn situatie gaat bekijken.
Er wordt in mijn ogen (niet medisch onderbouwt) meer bereikt met de persoon kritisch/humorvol te benaderen.
Natuurlijk heb ik in mijn omgeving nog steeds kennissen in dit vakgebied.
En wat het allermoeilijkste maakt om een antwoordt te geven ,is dat de patient altijd liegt.
(mijn mening)
Wat je als hulpverlener natuurlijk niet kan en mag zeggen.
Een hulpverlener .zal nooit op een forum enig antwoordt kunnen geven ,wat voldoet.
Het werkt zelfs contra productief ,en is in veel situaties zelfs gevaarlijk.
Zeker in de alternatieve kring.
De "baat het niet schaadt het niet" sprookje.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Regor
Artikelen: 0
Berichten: 4.048
Lid geworden op: zo 15 dec 2024, 18:24

Re: (B) Wanneer is iets een trauma, en hoe verdwijnt die ?

Ik zie niet in wat men met humor (heb ik al een topic over gemaakt) bereikt bij iemand die gans zijn leven al met een trauma leeft omdat hij zij kind doodgereden heeft.
Leg dat maar eens uit deskundigen.
curious_CF
Artikelen: 0
Berichten: 78
Lid geworden op: za 09 aug 2008, 14:25

Re: (B) Wanneer is iets een trauma, en hoe verdwijnt die ?

Regor schreef: vr 16 jan 2026, 11:55 Ik zie niet in wat men met humor (heb ik al een topic over gemaakt) bereikt bij iemand die gans zijn leven al met een trauma leeft omdat hij zij kind doodgereden heeft.
Leg dat maar eens uit deskundigen.
Ik denk dat het onmogelijk is dit (sorry) aan jouw specifiek uit te leggen.
Als je zolang vast zit in je denkwijze en je wereldbeeld ,zie ik het zelfs donker in.
(zelfs met een zaklamp)
Persoonlijk zou ik meer de oplossing in de religie gaan zoeken ,om voor te danken of om de schuld te geven (externe factoren).
Je zoekt antwoorden ,en vecht de boodschapper als dit niet het verwachte antwoordt is.
Regor
Artikelen: 0
Berichten: 4.048
Lid geworden op: zo 15 dec 2024, 18:24

Re: (B) Wanneer is iets een trauma, en hoe verdwijnt die ?

Ik gaf enkel een extreem voorbeeld van een trauma, deze is bij mij gelukkig niet het geval.
vb. Onlangs vernomen van de vrouw van een overleden man.
Vele jaren geleden.
De man / boer ging met zijn machine dorsen, samen met zijn twee kinderen.
Hij verliest de kinderen uit het oog en beide kinderen komen aan hun einde in de dorsmachine.

Hoe kon men de man helpen zijn trauma te verwerken ?
Niemand kon het blijkbaar want hij pleegde na enkele maanden zelfmoord.

Men zou in de maatschappij wat meer aandacht, studie, deskundigheid mogen verwerven om mensen hun trauma's te helpen verwerken ........ in plaats van te filosoferen welke QM theorie van het lijstje het meeste bijval heeft.
Gebruikersavatar
R_Bena
Beheer
Artikelen: 0
Berichten: 2.267
Lid geworden op: wo 05 jul 2023, 10:23

Re: (B) Wanneer is iets een trauma, en hoe verdwijnt die ?

Er is op deze site maar één vraag die ertoe doet, namelijk: wat is waar? Al het andere is ondergeschikt aan die vraag en de discussies die daaruit voortvloeien.

De waarheid is per definitie pijnlijk voor de mens. Een 'gemoedelijke' of 'zachtaardige' waarheid bestaat niet.
Men zou in de maatschappij wat meer aandacht, studie, deskundigheid mogen verwerven om mensen hun trauma's te helpen verwerken
We worden juist overspoeld met mensen en hun zogenaamde trauma's; op tv, in bladen, etc. Iedereen loopt te koop met z'n eigen trauma. Het is een soort erebadge geworden die gedragen wordt.

En tien of twintig jaar later lopen diezelfde mensen nog steeds rond met dezelfde trauma's en hebben ze emmers met geld uitgegeven aan therapieën die niet helpen.

Men moet gauw één ding beseffen: het is niet de bedoeling van dit universum om mensen gelukkig te maken. Het universum heeft wel wat beters te doen dan zich te bekommeren om mijn of jouw lot.

Dit leven is geen Efteling. Het is net zo hard als dat het was voor de eerste bacterie in woelige oceanen en vulkanen 2,5 miljard jaar geleden.

Men heeft ook geen recht op geluk. Men heeft helemaal nergens 'recht' op.
Hoe kon men de man helpen zijn trauma te verwerken ?
Dat gaat allemaal niet, dat is de zoveelste menselijke illusie en fixatie. Er is een hele business op mondiale schaal gebouwd rondom het cultiveren van dit valse idee. Het is de zoveelste religieuze bedoening, niets anders dan de klassieke Grieken die naar het orakel van Delphi gingen.
Niemand kon het blijkbaar want hij pleegde na enkele maanden zelfmoord.
Dat is helaas de enige oplossing voor het probleem dat leven heet. En dat is de waarheid. Maar daar kun jij niet zo goed tegen.

ads

Steun Sciencetalk Smarfer - Magnetische pictogrammen voor weekplanner - 50 stuks - Planbord kind - Binneneditie

Smarfer - Magnetische pictogrammen voor weekplanner - 50 stuks - Planbord kind - Binneneditie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas screen protector

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas screen protector

Bekijk product

Steun Sciencetalk TP-Link TL-SG105 - Netwerk Switch - Unmanaged - 5-Poorten

TP-Link TL-SG105 - Netwerk Switch - Unmanaged - 5-Poorten

Bekijk product

Regor
Artikelen: 0
Berichten: 4.048
Lid geworden op: zo 15 dec 2024, 18:24

Re: (B) Wanneer is iets een trauma, en hoe verdwijnt die ?

@Bena,

U schreef:
"Maar daar kun jij niet zo goed tegen."
Hoe meent U te weten waar ik wel en / of niet tegen kan ?
Het is niet omdat ik veel topics op humane wetenschappen breng, dat men moet denken dat ik met veel "niet overweg" kan hoor .....het zou wel eens het tegendeel kunnen zijn.
Maar de mens en zijn problematieken fascineren mij al evenzeer als de exacte wetenschappen.

Ik ben er wel mee eens dat het "in" is een "soort" trauma te hebben.
Dat bewijst enkel dat men niet goed weet / beseft wat een "echt" trauma is.
(En stel aub de vraag niet wat "echt" is ....... alsof men soorten trauma's heeft)
Enkel die het meemaakt beseft het !

Voor mij einde topic want er zijn toch geen deskundigen in de humane wetenschap die lid zijn en die hun kennis willen delen ..... zonder er voor betaald / vergoed te worden.
Zo zit de wereld nu eenmaal in elkaar ... informatie en hulp kost geld !

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🌎 Psychologie en Sociologie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!