Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
vijv
Artikelen: 0

Wanneer noemen we een bewerking een "optellng" en wanneer een "vermenigvuldiging"

Een veld (of een ring) bestaat uit twee bewerkingen. De ene noemen we de "optelling" en de andere "vermenigvuldiging".
Is dit louter willekeurig of zijn er bepaalde eigenschappen verbonden aan de bewerking om ze "optelling" of "vermenigvuldiging" te noemen?

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 50 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 50 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk Ohuhu Honolulu 320 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Ohuhu Honolulu 320 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Bekijk product

Steun Sciencetalk Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Wit

Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Wit

Bekijk product

wnvl1

Re: Wanneer noemen we een bewerking een "optellng" en wanneer een "vermenigvuldiging"

De bewerkingen '+' en '\(\cdot \)' in een ring of veld moeten voldoen aan specifieke axioma's, die bepalen hoe ze zich gedragen: 
Voor '+' (optelling):
De verzameling met '+' vormt een abelse groep, wat betekent:
Associatief: (a + b) + c = a + (b + c).
Commutatief: a + b = b + a.
Neutraal element (nul): Er is een 0 zodat a + 0 = a.
Inversen: Voor elke a is er een -a zodat a + (-a) = 0.

Voor '\(\cdot \)' (vermenigvuldiging):
Associatief: (a \(\cdot \) b) \(\cdot \) c = a \(\cdot \) (b \(\cdot \) c).
Neutraal element (één): Er is een 1 zodat a \(\cdot \) 1 = a (alleen in velden).

Distributiviteit: Dit verbindt de twee bewerkingen: a \(\cdot \) (b + c) = (a \(\cdot \) b) + (a \(\cdot \) c). 

Verschil tussen Ring en Veld 
Ring: Voldoet aan de bovenstaande regels, inclusief de distributiviteit.
Veld (Field): Een ring waar de vermenigvuldiging ook commutatief is, en elk element (behalve nul) een multiplicatief invers (een 'deelbaar door') heeft, waardoor het zich nog meer gedraagt als de getallen die we kennen. 
Dus, de namen zijn gekozen vanwege de analogie met de bekende rekenkunde, maar de definitie wordt strikt bepaald door de wiskundige axioma's die de abstracte structuur vastleggen. 
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Professor Puntje

Re: Wanneer noemen we een bewerking een "optellng" en wanneer een "vermenigvuldiging"

Voor zover ik weet is een optelling altijd commutatief maar een vermenigvuldiging niet altijd. En voor een lichaam zal de optelling voor alle elementen een inverse hebben terwijl dat voor de vermenigvuldiging voor het element "0" niet hoeft.
vijv

Professor Puntje schreef: wo 21 jan 2026, 10:42 Voor zover ik weet is een optelling altijd commutatief maar een vermenigvuldiging niet altijd. En voor een lichaam zal de optelling voor alle elementen een inverse hebben terwijl dat voor de vermenigvuldiging voor het element "0" niet hoeft.
Is dat zo? Neem de tekstoptelling: ab+ba = abba maar ba+ab= baab dus niet commutatief.
HansH

ik zie dat meer als 'aan elkaar koppelen' dan krijg je dus de discussie wat het verschil is tussen optellen en aan elkaar koppelen.
vijv

wnvl1 schreef: wo 21 jan 2026, 10:22
Veld (Field): Een ring waar de vermenigvuldiging ook commutatief is, en elk element (behalve nul) een multiplicatief invers (een 'deelbaar door') heeft, waardoor het zich nog meer gedraagt als de getallen die we kennen. 
Dus, de namen zijn gekozen vanwege de analogie met de bekende rekenkunde, maar de definitie wordt strikt bepaald door de wiskundige axioma's die de abstracte structuur vastleggen. 
Dus in een veld bepaald de distributiviteit welk de optelling is en welk de vermenigvuldiging.
Professor Puntje

vijv schreef: wo 21 jan 2026, 15:55
Professor Puntje schreef: wo 21 jan 2026, 10:42 Voor zover ik weet is een optelling altijd commutatief maar een vermenigvuldiging niet altijd. En voor een lichaam zal de optelling voor alle elementen een inverse hebben terwijl dat voor de vermenigvuldiging voor het element "0" niet hoeft.
Is dat zo? Neem de tekstoptelling: ab+ba = abba maar ba+ab= baab dus niet commutatief.
Misschien wat flauw maar dat voorbeeld zie ik als voldoende reden om concatenatie niet als een legitieme vorm van optelling te beschouwen.
vijv

Professor Puntje schreef: wo 21 jan 2026, 16:58
Misschien wat flauw maar dat voorbeeld zie ik als voldoende reden om concatenatie niet als een legitieme vorm van optelling te beschouwen.
Het is misschien flauw omdat je geen reden geeft, maar je hebt wel gelijk. ik ben op het internet wat gaan zoeken en vat het als volgt samen:
Een bewerking wordt “optelling” of “vermenigvuldiging” genoemd niet vanwege de formule, maar vanwege de rol die ze speelt in de structuur. (zoals Wvnl1 reeds aangaf).
De optelling is de primaire bewerking en moet minimum aan volgende axioma's voldoen:
gesloten, associatief , neutraal element bezitten en commutatief zijn. (dit is een commutatieve monoid)
De vermenigvuldiging moet compatibel zijn met de optelling. Dit is de distributiviteit van de vermenigvuldiging over de optelling.
Verder moet zij gesloten zijn, associatief en een neutraal element verschillend van het neutraal element van de optelling bezitten. (een monoid).
Samen vormen ze een semiring.
Professor Puntje

Deels is dat een kwestie van afspraken, hoe noem je iets. Ik had nog nooit een niet-commutatieve optelling gezien dus ging ik er vanuit dat optellingen standaard als commutatief beschouwd worden. Het zal waarschijnlijk handig zijn om dat zo te definiëren.
vijv

Professor Puntje schreef: wo 21 jan 2026, 21:20 Deels is dat een kwestie van afspraken, hoe noem je iets. Ik had nog nooit een niet-commutatieve optelling gezien dus ging ik er vanuit dat optellingen standaard als commutatief beschouwd worden. Het zal waarschijnlijk handig zijn om dat zo te definiëren.
De namen “optellen”/“vermenigvuldigen” verwijzen naar rollen in de axioma’s,
Zo kun je een veld construeren waar de vermenigvuldiging zoals we die kennen fungeert als optelling en de tweede bewerking alogb is
Professor Puntje

Stel dat je niet-commutatieve operaties zoals de concatenatie wel als optelling had toegelaten, dan hadden de axioma's alleen betrekking gehad op de commutatieve optellingen en (al dan niet commutatieve) vermenigvuldigingen. Dat bedoel ik: het is maar net hoe je het noemt.

Wat de vermenigvuldiging onderscheidt van de optelling is dat er voor optellingen in lichamen altijd een inverse element is maar voor de vermenigvuldiging niet. Maar als je een tegenvoorbeeld weet hoor ik het graag.
vijv

Wat ik in mijn vorige post wilde benadrukken is of je een bewerking een optelling noemt relatief is aan de structuur waar je ze gebruikt. In mijn voorbeeld is de bewerking die we normaal als vermenigvuldiging zien , hier de optelling.
Professor Puntje

Het is mij nog niet duidelijk wat je voorbeeldstructuur (V, +, . ) hier is. Wat is V? En ten aanzien van de optelling + en vermenigvuldiging . van die structuur, zijn die dan gedefinieerd als?:

a + b = a.b
a . b = alog(b)
vijv

klopt en zij vormen een veld

ads

Steun Sciencetalk Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten - Bullet Journal

Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten - Bullet Journal

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon PIXMA TS4150i - All-in-One Inkjetprinter - Wit - Smartphone ready - Compact - Gebruiksvriendelijk

Canon PIXMA TS4150i - All-in-One Inkjetprinter - Wit - Smartphone ready - Compact - Gebruiksvriendelijk

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M185 - Draadloze Muis - Blauw

Logitech M185 - Draadloze Muis - Blauw

Bekijk product

Professor Puntje

Zolang je niet hebt aangegeven wat V is vormt het geen structuur, en vallen de axioma's voor een lichaam ook niet te controleren.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🎲 Wiskunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!