Regor schreef: ↑di 27 jan 2026, 14:10
@Squawk,
Ok, ik heb begrip voor wat U schreef, maar bedenk dat het soms / meestal moeilijker is een dislocatie te vinden / aan te duiden in een theorie / redenering , dan er één op te stellen from scratch.
Graag bij gelegenheid, als het u past een reactie / antwoord op de vragen :
1. U heeft het regelmatig over "calibratie" ....... hoe schikt U dat te doen / te kunnen doen / te verwezenlijken ?
2. Wat verstaat U zelf onder het begrip "quantum - configuraties ".. in verband met "benutting" en / of verzadiging" ervan ?
Kijk, het kan dus wel: twee inhoudelijke vragen zonder een waardeoordeel erin verwerkt. Mooi.
Voor de volledigheid, nauwkeurigheid en openheid geef ik op elk antwoord eerst mijn eigen versie met mijn persoonlijke begrip/idee ervan. Daarna wat GPT (met het fluxmodel geladen) erover zegt:
1.
Mijn persoonlijke begrip/idee over de calibratie in SR: "Als het fluxmodel is neergezet met de eerste zeven stappen, dan staat er een objectief wereldmodel dat nog geen enkele aansluiting heeft bij een meting of onze waargenomen wereld. Het is bijvoorbeeld nog nergens vastgelegd hoe 'snel' veranderingen gaan, terwijl we daar met onze metingen wel een idee over hebben. In het geval van de seconde hebben we afgesproken dat die het beste omschreven kan worden met een bepaald aantal trillingen van het cesiumatoom. In stap 8 van mijn theorie wordt de weg vrijgemaakt voor de koppeling/interface aan GR en wordt het dimensieloze fluxmodel 'vastgezet' aan de seconde. Het is dus slechts de introductie van een eenheid.
Uitleg van GPT: Calibratie is in SR de stap waarin een tot dan toe volledig dimensieloos, pre-geometrisch model wordt gekoppeld aan een operationele tijdseenheid.
Na de eerste zeven stappen beschrijft het fluxmodel een objectieve wereldstructuur in termen van mogelijke en gerealiseerde quantumconfiguraties, zonder dat daarbij een tempo, tijdsorde of meetbare frequentie is vastgelegd. Er is op dat niveau geen betekenisvolle uitspraak mogelijk over “hoe snel” veranderingen plaatsvinden.
In stap 8 wordt een conventionele tijdschaal ingevoerd door het model te koppelen aan de seconde zoals die experimenteel is gedefinieerd via het cesiumatoom. Deze stap fixeert geen nieuwe dynamica, maar verbindt het model aan een meetstandaard, waardoor uitspraken over tijdsdilatatie, klokfrequenties en uiteindelijk ruimtetijd mogelijk worden.
Calibratie is daarmee expliciet een interface-handeling en geen uitbreiding van de fundamentele aannames van het model.
2.
Mijn persoonlijke begrip/idee over kwantumconfiguratie: Een toestand van een stukje materie of van een kwantumdeeltje, of van een mogelijke toestand, of die nu gerealiseerd/benut/gemeten is of niet.
Uitleg van GPT: Met een quantumconfiguratie wordt in SR een onderscheidbare mogelijke toestand van een fysisch systeem bedoeld.
De term verwijst niet naar een specifieke interpretatie van de kwantummechanica en veronderstelt geen Hilbert-ruimte, tijdsevolutie of meetproces. Een quantumconfiguratie is simpelweg een logisch onderscheiden mogelijkheid waarin een systeem kan bestaan.
Het fluxpostulaat stelt dat de totale set van mogelijke quantumconfiguraties monotonisch groeit. Benutting betekent dat een subset van deze mogelijkheden fysisch gerealiseerd wordt. Wat in latere beschrijvingen als “verandering” verschijnt, correspondeert met het realiseren van verschillende configuraties, maar in de kernlaag is nog geen tijdsorde of dynamica verondersteld.
Quantumconfiguraties vormen daarmee het fundamentele telbare object van het model.