Puzzel Puzzels
Professor Puntje
Artikelen: 0

Re: Het geheugen van een Collatz reeks, deel 2

Het mooie hiervan is dat de "restgetallen" als in mijn plaatje geïllustreerd, al kunnen worden berekend zonder dat er een T0 gegeven is.

ads

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Pink - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Pink - 11e generatie

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 20 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 20 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 25 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 25 euro - Bedankt!

Bekijk product

WillemB

Ik weet niet of we aan het volgende wat hebben,

maar in het voorbeeld is 451, eigenlijk 3a-1 + rest

dus de teller zou ook geschreven kunnen worden als 3a. T0 + 3a-1 + rest

de grootte van rest getal in dit voorbeeld is dus mede afhankelijk van de laatste (3x+1)/2 sommatie met 2c
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

WillemB

Professor Puntje schreef: zo 01 feb 2026, 09:58 Het mooie hiervan is dat de "restgetallen" als in mijn plaatje geïllustreerd, al kunnen worden berekend zonder dat er een T0 gegeven is.
Dat klopt , je zou er een tabel van kunnen maken, want er komt geen T(o,n) bij aan te pas
lijkt dus universeel
Professor Puntje

WillemB schreef: zo 01 feb 2026, 10:28
Professor Puntje schreef: zo 01 feb 2026, 09:58 Het mooie hiervan is dat de "restgetallen" als in mijn plaatje geïllustreerd, al kunnen worden berekend zonder dat er een T0 gegeven is.
Dat klopt , je zou er een tabel van kunnen maken, want er komt geen T(o,n) bij aan te pas
lijkt dus universeel
Dat bedoel ik - die restgetallen zijn onafhankelijk van het Collatz-vermoeden te bestuderen. En daar zullen dan hoogstwaarschijnlijk ook allerlei fraaie relaties voor gelden. Zo kunnen we in ieder geval weer even verder met het onderzoek.

Wel vraag ik mij nog af of die restgetallen niet al lang en breed binnen de wiskunde bekend zijn, ik vermoed van wel eigenlijk. Maar als dat niet het geval mocht zijn stel ik voor ze willem-getallen te noemen, zodat die beestjes een duidelijke eigen naam hebben. - Wat vindt AI daarvan?
WillemB

AI lijkt op de zelfde conclusie te komen:

1. Afhankelijkheid van het "pad":

De variabele \(\mathcal{R}(T_{0},n)\) is direct afhankelijk van de volgorde van even en oneven stappen die \(T_{0}\) doorloopt gedurende de \(n\) iteraties.
Voor een specifieke \(T_{0}\) ligt dit pad vast, waardoor \(\mathcal{R}\) een functie is van de beginwaarde.
Structuur van \(\mathcal{R}\): De restterm \(\mathcal{R}\) is een som van machten van 3 gedeeld door machten van 2.

2. Onderzoek van onder andere Terras (1976) en Lagarias (1985) toont aan dat voor een vaste reeks operaties (het "encoding path") de waarde van \(\mathcal{R}\) constant is voor alle \(T_{0}\) die datzelfde pad volgen.Diophantische benadering:

Recent onderzoek richt zich op hoe \(\mathcal{R}\) zich verhoudt tot de fractale structuur van de Collatz-boom.
Wiskundigen zoals Terence Tao hebben in 2019 aangetoond dat voor "bijna alle" beginwaarden de waarde van \(T_{n}\) uiteindelijk veel kleiner wordt dan \(T_{0}\), waarbij de eigenschappen van de restterm een cruciale rol spelen in de probabilistische bewijsvoering. 

Conclusie: Hoewel \(\mathcal{R}\) voor een specifiek patroon van stappen constant is, bepaalt de keuze van \(T_{0}\) welk patroon wordt gevolgd. Daarom is \(\mathcal{R}\) inherent verbonden met \(T_{0}\) en de lengte van de reeks \(n\). 
WillemB

AI formuleert het als volgt:

\(T_{n}=\frac{3^{k}}{2^{n}}T_{0}+\sum _{i=0}^{k-1}\frac{3^{k-1-i}}{2^{n_{i}}}\)
Professor Puntje

Enerzijds leuk, want we zaten op de goede weg!

Anderzijds jammer - want ook de knappe koppen zijn er al weer mee bezig. Zo valt er voor ons als amateurs weinig eer meer aan te behalen.

ads

Steun Sciencetalk Systemyze Familieplanner Basic 2026 - Planner - Weekplanner - Gezinsplanner - Family Planner - 13 Maanden - Grijs

Systemyze Familieplanner Basic 2026 - Planner - Weekplanner - Gezinsplanner - Family Planner - 13 Maanden - Grijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 15 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 15 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 15 / 15 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 15 / 15 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Bekijk product

WillemB

Professor Puntje schreef: zo 01 feb 2026, 12:06 Enerzijds leuk, want we zaten op de goede weg!

Anderzijds jammer - want ook de knappe koppen zijn er al weer mee bezig. Zo valt er voor ons als amateurs weinig eer meer aan te behalen.
Inderdaad, maar voor mij is het ontspanning, je maakt een ontdekkings reis, en geeft allerlei inzichten.

En leer tegelijk eens met AI te spelen, ook al moet je niet alles zo maar geloven.
maar het op zoeken van zaken ermee gaat wel als een trein.

Zo kan ik nu ook het andere poging tot bewijs op dit forum beter volgen met AI, AI geeft ook meer uitleg erbij,
ook waar het fout gaat lopen, eigenlijk zelfde probleem als waar wij tegen aan lopen. Dat is blijkbaar (nu nog) ook universeel.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “💡 Theorieontwikkeling”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!