Hansg schreef: ↑do 14 feb 2019, 11:38
Licht is een electromagnetische golf. Het lijkt me daarom niet ondenkbaar dat de temperatuur en het magnetisch veld van de zon ook van invloed zijn op de buiging van het licht. Wat denken jullie?
Hoi Hansg, ook volgens mij zou dat een oorzaak kunnen zijn van de afbuiging van licht nabij de zon.
Omdat de ART niet geheel onomstreden was en nog steeds is, worden (door de pro's) nog steeds zoveel mogelijk 'bewijzen' aangevoerd om hun gelijk te behouden, waarbij de mooiste formules eveneens 'van 't net geplukt' worden.
Dat daarbij ook eventueel spectrale veranderingen plaats kunnen vinden, maakt het voor de pro's wel een stuk gecompliseerder, maar kan alleen bepaald worden als men exact een spectrale analyse heeft van de UITZEND-bron.
Een zelfde soort verschijnsel doet zich ook voor bij de altijd constant gemeten lichtsnelheid c , waar de ART op gebaseerd is, waarbij eventuele spectrale mutaties zoals radar shift bij de gatsometer bij snelheidsmetingen op de weg, voor het gemak worden weggelaten, omdat heel moeilijk te achterhalen is wat de exacte spectrale aard van de uitgezonden EM staling was.
Wel kan men bij een bekende uitzendbron wel Fraunhofer absorptie- lijnen herkennen.
Deze zijsprong wil ik hierbij inbrengen omdat electromagnetische straling (waar -herh. de ART op
gebaseerd is) helemaal niet zo homogeen is, wat het voor de pro's niet makkelijker op zal maken.