Regor schreef: ↑vr 06 feb 2026, 19:20
Naast datgene wat U beschrijft dacht / denk ik dat schokken ook gebruikt worden om te demagnetiseren ....... klopt dat ?
Er is dus een limiet aan het demagnetiseren door schokken / kloppen ... klopt dat ?
Een permanente magneet wordt gemaakt door gesmolten ijzer af te laten koelen in een sterk magneetveld. Als de magneet daarna een paar tikken krijgt zonder de nabijheid van het sterke veld, verliest hij die magnetisatie. Maar als hij die tikken krijgt terwijl hij zich in het aardmagnetisch veld bevindt, dan wordt hij daardoor opnieuw gemagnetiseerd, in geringe mate. Ik denk niet dat dat aangeduid moet worden als een limiet aan het demagnetiseren.
HansH schreef: ↑vr 06 feb 2026, 19:31
heb je ook bewezen dat het door het aardmagnetisch veld komt door bv de proef 2 x uit te voeren met 180 graden andersom de 2e keer? Dan moet noord en zuidpool verwisseld zijn.
Op de video heb ik de lat telkens 180° met de klok mee gedraaid. Andere keren heb ik de lat soms 180° tegen de klok in gedraaid. Dat veranderde niets aan het effect, in beide gevallen kwam de noordpool aan de bovenkant van de lat terecht.