Puzzel Puzzels
jkien
Moderator
Artikelen: 0

IJzeren staaf magnetiseren in het aardmagnetisch veld door te hameren

Ik zag deze verrassende MIT-video en heb primitief geprobeerd het te reproduceren met materiaal dat ik thuis voorhanden heb. Ik kreeg wisselende resultaten, en ik vertrouw de stalen hamer niet bij lichte staafjes, omdat de hamer mogelijk het aardmagnetisch veld overstemt als hij in een vorige hamer-sessie gemagnetiseerd werd. Ik heb uiteindelijk met een stalen staafje tegen een houten blok geslagen. Daarmee lukte het min of meer.

ads

Steun Sciencetalk Canon RP-108 - Instant fotopapier - Inkt/papierset - Voor SELPHY CP-printers - Origineel - 10 x 15 cm formaat - 108 sheets

Canon RP-108 - Instant fotopapier - Inkt/papierset - Voor SELPHY CP-printers - Origineel - 10 x 15 cm formaat - 108 sheets

Bekijk product

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 1TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 1TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas screen protector

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas screen protector

Bekijk product

Xilvo

Re: IJzeren staaf magnetiseren in het aardmagnetisch veld door te hameren

Leuk filmpje.
Zou ook moeten lukken met een snel sinusvormig wisselend magneetveld dat langzaam in kracht afneemt, zoals de bias bij taperecorders. Maar dat is natuurlijk wat minder verrassend.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

jkien
Moderator

Ik heb een eenvoudige uitvoering gevonden die, anders dan de proef van de MIT-video, geen aambeeld, moker en spierballen nodig heeft:

Regor

Wat is het onderliggende mechanisme van dat fenomeen ?
jkien
Moderator

Staal in rust heeft remanent magnetisme, bestaande uit weiss gebiedjes. De tik op de lat klopt alle weiss gebiedjes los. Een bescheiden tik zoals in de video is voor alle gebiedjes voldoende om de richting van het aardmagnetisch veld over te nemen. Na afloop is de lat gemagnetiseerd in de nieuwe richting; de onderkant van de lat wordt een noordpool doordat het aardmagnetisch veld in Nederland een sterke verticale component heeft (ongeveer 2x zo sterk als de horizontale component, die de richting van een gewoon horizontaal kompas bepaalt).

Als je de lat omkeert zit de noordpool aan de bovenkant. Door een volgende tik verplaatst de noordpool zich weer naar de onderkant van de lat.

Afbeelding
Weiss gebiedjes (afbeelding uit wikipedia)
Regor

@Jkien,

Dank U,
Extreem gezien zijn alle ijzeren constructies dus heel zwak magnetisch.
Naast datgene wat U beschrijft dacht / denk ik dat schokken ook gebruikt worden om te demagnetiseren ....... klopt dat ?
Er is dus een limiet aan het demagnetiseren door schokken / kloppen ... klopt dat ?
HansH

heb je ook bewezen dat het door het aardmagnetisch veld komt door bv de proef 2 x uit te voeren met 180 graden andersom de 2e keer?
dan moet noord en zuidpool verwisseld zijn.
jkien
Moderator

Regor schreef: vr 06 feb 2026, 19:20 Naast datgene wat U beschrijft dacht / denk ik dat schokken ook gebruikt worden om te demagnetiseren ....... klopt dat ?
Er is dus een limiet aan het demagnetiseren door schokken / kloppen ... klopt dat ?
Een permanente magneet wordt gemaakt door gesmolten ijzer af te laten koelen in een sterk magneetveld. Als de magneet daarna een paar tikken krijgt zonder de nabijheid van het sterke veld, verliest hij die magnetisatie. Maar als hij die tikken krijgt terwijl hij zich in het aardmagnetisch veld bevindt, dan wordt hij daardoor opnieuw gemagnetiseerd, in geringe mate. Ik denk niet dat dat aangeduid moet worden als een limiet aan het demagnetiseren.

HansH schreef: vr 06 feb 2026, 19:31 heb je ook bewezen dat het door het aardmagnetisch veld komt door bv de proef 2 x uit te voeren met 180 graden andersom de 2e keer? Dan moet noord en zuidpool verwisseld zijn.
Op de video heb ik de lat telkens 180° met de klok mee gedraaid. Andere keren heb ik de lat soms 180° tegen de klok in gedraaid. Dat veranderde niets aan het effect, in beide gevallen kwam de noordpool aan de bovenkant van de lat terecht.
HansH

jkien schreef: vr 06 feb 2026, 21:41
Op de video heb ik de lat telkens 180° met de klok mee gedraaid. Andere keren heb ik de lat soms 180° tegen de klok in gedraaid. Dat veranderde niets aan het effect, in beide gevallen kwam de noordpool aan de bovenkant van de lat terecht.
dus dan lijkt mij dat het aardmagnetisch veld niet de oorzaak kan zijn want dan had eea zich daarnaar gericht.
pietkuip

jkien schreef: vr 06 feb 2026, 21:41 in beide gevallen kwam de noordpool aan de bovenkant van de lat terecht.
Ja want het magneetveld hier heeft een vrij sterke inclinatie, wijst vrij steil de grond in.

ads

Steun Sciencetalk Sony PS5 DualSense Draadloze Controller - Wit

Sony PS5 DualSense Draadloze Controller - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Ohuhu Honolulu 216 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Ohuhu Honolulu 216 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Bekijk product

Steun Sciencetalk MSI MAG 27C6F - FHD Curved Gaming Monitor - 180Hz - 27 Inch

MSI MAG 27C6F - FHD Curved Gaming Monitor - 180Hz - 27 Inch

Bekijk product

jkien
Moderator

dus dan lijkt mij dat het aardmagnetisch veld niet de oorzaak kan zijn want dan had eea zich daarnaar gericht.
In de video zie je dat de tik er toe leidt dat de onderkant van de lat een noordpool wordt. Als ik de lat daarna omkeer gaat de noordpool uiteraard naar de bovenkant. Of het omkeren gebeurt door een handomdraai linksom of rechtsom is irrelevant.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Elektriciteit en Magnetisme”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!