HansH schreef: ↑ma 16 feb 2026, 23:03
Volgens mij stel ik een terechte vraag hoe de lichtsnelheid voortvloeit uit het bestaan van een ether. Verder betwijfel ik of wnvl1 het wel zo met jou eens is als je denkt.
Het gaat er niet om of wnvl1 het (precies) met mij eens is maar of hij de moeite neemt zich te verdiepen in de zaken waarover hij schrijft. En dat laatste zit wel snor.
Maar met jou is het na al die jaren nog steeds hetzelfde probleem dat je denkt theorieën te kunnen begrijpen zonder je erin te verdiepen: de beruchte essentie op een A4'tje. Zowel wnvl1 als ikzelf hebben kernachtig beschreven hoe de LET werkt, maar die posts negeer je totaal. Je verlangt een simpele uitleg van de essentie, en als die gegeven wordt klaag je dat er zaken in die uitleg ontbreken. Maar in een grondige uitleg met formules, afleidingen en al wens je je dan weer niet te verdiepen. Zo kom je er niet.
Verder volgt de
grootte van de lichtsnelheid binnen de LET niet uit de ether, er wordt enkel aangenomen dat het licht de ether als drager heeft en dat de lichtsnelheid ten opzichte van de ether dus c is, maar dat de lichtsnelheid in frames die ten opzichte de ether bewegen van c afwijkt.